آنچه که باید درباره خواب نوزاد بدانید

به گزارش صبح مهریز، خواب نوزاد از مسائلی است که پدر و مادر ها پس از تولد نوزاد به آن توجه می نمایند و چون اطلاعات کمی در خصوص خواب نوزاد دارند، نگران خواب کم یا خواب زیاد نوزاد خود می شوند. در این مقاله 10 نکته مهم درباره خواب نوزادان که والدین باید بدانند، آورده شده است.

آنچه که باید درباره خواب نوزاد بدانید
همه ما از خواب و استراحت شبانه لذت می بریم، اما گاهی پدر و مادرهای جوان از زیاد خوابیدن یا بیدار شدن نوزاد خود در طول شب، هراس دارند. داشتن یک درک خوب، از خواب نوزاد خود، کلید آرامش شما خواهد بود. در ادامه 10 مورد از سوالاتی که بیشتر مردم در خصوص خواب نوزاد دارند را تشریح نموده ایم.

1- بچه ها حتی در رحم مادر هم رویا می بیننددر سه ماهه سوم، جنین بیشتر وقت خود را صرف خواب می نماید و حداقل 50 درصد از آن در خواب REM (خواب فعال؛ خواب REM با حرکت چشم ها، تندتر شدن تنفس و افزایش فعالیت مغز همراه می باشد) است، مرحله ای که در آن رویا ها رخ می دهد. نیمی از زمان خواب نوزدان هم خواب REM است (در حالی که بزرگسالان تقریبا 25 درصد خوابشان در رویا می گذرد). بیشتر کارشناسان بر این باورند که بچه ها در خواب، رویا های بسیار می بینند. اما آنچه در خصوص خواب نوزاد فرق دارد؛ اشکال رویا است که هنوز به صورت یک راز است.

2- تمام بچه ها هنگام رویا، از خواب بیدار می شوندحتی هنگامی که رویای نوزاد خوب باشد، کودک از خواب بیدار می گردد. در واقع، تمام نوزادان (و بعلاوه همه بچه ها و بزرگسالان) با تماشا رویا در طول شب، بیدار می شوند و معمولاً پس از آن دوباره به خواب می فرایند.

تفاوتی که بین نوزادان و بزرگسالان وجود دارد این است که نوزادان پس از بیدار شدن نمی توانند موقعیت خود را عوض نمایند و خود را به عقب و جلو حرکت دهند اما بزرگسالان موقعیت خود را تغییر می دهند و دوباره به خواب می فرایند.

3- چرخه خواب کوتاه تردر چرخه خواب دو نوع خواب (خواب REM و خواب غیر REM) وجود دارد که دارای مراحلی است. چرخه خواب در بزرگسالان هر 90 دقیقه و در نوزادان هر 60 دقیقه انجام می گردد.

پیشرفت مراحل خواب نوزادان هم فرق دارد. آن ها می توانند به طور مستقیم به خواب REM بفرایند (که در این حالت، شما ممکن است لبخند کودک خود را ببینید و یا حرکات دست یا پای او را مشاهده کنید) و یا می توانند، از یک خواب آرام، عبور نمایند و سپس به REM برسند. هر چه سن نوزاد کمتر باشد این چرخه کوتاه تر خواهد بود.

4- خواب، خواب می آورداین ضرب المثل قدیمی صحیح است. این درست نیست که شما کودک را در طول روز مدت زمان زیادی نگه دارید تا بیدار بماند و یا عصر آن را مجبور به بیدار ماندن کنید تا شب بخوابد. بعضی از نوزادان هنگامی که از خواب محروم می شوند بسیار گریه می نمایند و یا بیش از میزان فعال می شوند و یا احساس خستگی شدیدی می نمایند. اگر اجازه خواب به نوزاد ندهیم و او را از خواب محروم کنیم، ممکن است سطح هورمون استرس در او افزایش پیدا کند و خوابیدن نوزاد در شب مشکل تر گردد. اما استثنایی در اینجا وجود دارد و آن این است که نوزاد شما در طول روز بیش از حد چرت نزند، مثلاً زمانی که او ساعت 4 عصر چرت می زند، برای ساعت 7 عصر آمادگی دارد که به راحتی بخوابد.

5- چرت زدن نوزاد، طبیعی استاین بسیار شایع است که نوزادان در طول روز به مدت 20 تا 40 دقیقه به خواب بفرایند. به خصوص اگر آن ها در تخت خواب خود و بالش خود بخوابند. (جایی که نوزاد در آن همواره می خوابد و احساس امنیت می نماید.) در این مدت کوتاهی که نوزاد می خوابد، ممکن است حرکت و یا سر و صدا، خواب نوزاد را عمیق نکند و کودک بیدار گردد. هنگامی که نوزاد در محیطی آرام قرار می گیرد، خواب کودک عمیق تر می گردد.

6- قبل از اینکه خواب نوزاد عمیق گردد، نوزاد رویا می بینددر اواسط سال اول، بیشتر نوزادان به طور ناگهانی از خواب بیدار می شوند. حتی یک کودکی که در نیمه شب خواب عمیق دارد، آغاز به فریاد زدن و گریه کردن می نماید. بیشتر والدین این را در نظر می گیرند که کودک آن ها گرسنه است، اما این به علت تغییراتی است که در رشد مهارت های شناختی و حرکتی (به عبارت دیگر مغز آن ها) نوزاد انجام می گیرد؛ که موجب بیداری شبانه نوزاد می گردد. در صورتی که این اتفاق بیفتد، آرامش خود را حفظ کنید و با روش هایی مانند ش. ش. کردن در گوش نوزاد، قرار دادن پستانک در دهان او و ماساژ نوزاد، کودک را آرام کنید.

7- تغذیه کودک در شب، بعد از شش ماهپزشکان و کارشناسان خواب بر این باورند که بیشتر نوزادان در سن شش ماهگی، از لحاظ فیزیولوژیکی قادر به طی کردن 11-12 ساعت در شب، بدون تغذیه هستند. البته اگر در طول شب کودک گریه کند و شما او را تغذیه کنید، کودک احتیاج های روزانه خود را جبران می نماید. در صورتی که کودک شما از لحاظ سلامتی دچار مشکل شده است، بهتر است به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. بعضی از مادران قبل از اینکه به رخت خواب بفرایند، مقداری از شیر خود را پمپاژ می نمایند و درون شیشه شیر می ریزند تا در هنگام بیدار شدن نوزاد از خواب در نیمه شب، به او بدهند و آرام گردد. یکی از مزیت های این کار، افزایش فراوری شیر مادر است که باعث می گردد کودک در طول روز شیر بیشتری مصرف کند.

8- نوزدان صبح زود را دوست دارندبچه ها به نور خورشید در هنگام صبح پاسخ می دهند و بیدار شدن نوزاد در ساعت 6 صبح کاملاً منطقی است. کودک در این ساعت، روز خود را آغاز می نماید، در ساعت 7 صبح بسیار شاداب است و در ساعت 8 صبح آغاز به چرت زدن می نماید. هنگامی که نوزاد صبح زود از خواب بیدار می گردد به شما یاری می نماید تا مدت زمان بیشتری را صرف رسیدگی به امور خانه و نوزاد خود کنید. پس در واقع نوزاد به نفع شما کار می نماید.

9- به کودک خود کمی فضا و زمان بدهیدیکی از برترین کار هایی که می توانید برای نوزاد خود انجام دهید خواباندن او است. درحالی که هنوز بیدار است. بچه ها عادت ندارند که به زور به خواب بفرایند و هیچ کسی نمی تواند آن ها را به اجبار بخواباند. نوزادان در طول سال اول برای رسیدن به آرامش احتیاج به تمرین دارند. اگر کودکتان به شدت دست و پا می زند سعی کنید تنها او را نگاه نموده و از تماشاش لذت ببرید و تا زمانی که گریه ننموده است او را بغل نکنید.

10- بیشتر نوزادان مسائل خواب دارندمطالعات نشان می دهد که نوزادان سالم هم به خوبی به خواب نمی فرایند و در سال های بعد خواب آنها بهتر می گردد. این احتمالاً به این علت است که نوزاد عاداتی برای خود ایجاد می نماید و بعلاوه به خاطر کار هایی است که شما در سال های ابتدایی در خانه برای نوزاد خود انجام می دهید، که هر دوی این ها بر روی خواب نوزاد تاثیر می گذارد. یک ایده مناسب این است که کودک را در طول روز بیدار نگه دارید تا در مدت شب به خوبی بخوابد و بی تابی نکند. اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که نوزاد باید در طول روز حدود 11 تا 12 ساعت بخوابد، در حالی که شما حدود 7 تا 8 ساعت می خوابید. بنابراین نباید در خصوص خواب زیاد نوزاد خود نگران شوید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1869

به "آنچه که باید درباره خواب نوزاد بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه که باید درباره خواب نوزاد بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید