درمان دل درد نوزادان با 9 روش موثر

به گزارش صبح مهریز، خبرنگاران | سرویس مادر و کودک - از آنجا که یک نوزاد نمی تواند صحبت کند، توانایی اعلام دل درد خود را ندارد. با این حال دل درد نوزادان با علائمی مانند بی قراری، نق زدن، گاز معده، استفراغ و اسهال قابل تشخیص است. دلیل دل درد نوزاد می تواند سوء هاضمه، نفخ، کولیک یا حساسیت باشد. کودکی که دل درد دارد، روتین خواب و بیداری تمام اعضای خانواده را مختل می کند. تا زمانی که علائم کودک شدید نیست، می توان با چند روش درمانی در منزل، دل درد او را بهبود بخشید.

درمان دل درد نوزادان با 9 روش موثر

راه های درمان دل درد نوزادان

1. ماساژ درمانی

متخصصان بر این باورند که ماساژ یک از راه های درمان دل درد نوزادان است. خصوصا اگر دلیل دل درد گاز معده، کولیک یا یبوست باشد. برای ماساژ شکم، به آرامی انگشتان دست و کف دست خود را با حرکات دایره ای در جهت عقربه های ساعت، در اطراف ناف نوزاد حرکت دهید.

روش ماساژ دیگری به نام پره وجود دارد که با قرار دادن کف دست زیر چانه نوزاد شروع می شود. انگشتان دست خود را به سمت شانه های نوزاد قرار دهید و سپس به آرامی دست خود را به سمت سینه نوزاد ببرید، بدین ترتیب تا منطقه پوشک ادامه دهید. هنگامی که دستتان به ناف نوزاد رسید، دست دیگر خود را در زیر چانه اش قرار دهید و رو به پایین حرکت دهید. مرتب دست ها را تغییر دهید، بطوری که یک دست همواره مشغول ماساژ باشد.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل ماساژ نوزاد به صورت اصولی

2. چای یا دمنوش گیاهی

دکتر اسپاک توضیح می دهد که چای گیاهی می تواند یکی از راه های درمان دل درد نوزادان باشد. نعناع و بابونه را می توانید به همراه چای دم کنید. از آنجایی که چای بدون کالری است، هرگز آن را به عنوان جایگزین شیر مادر یا شیر خشک استفاده نکنید. به خاطر داشته باشید، به چای نوزاد عسل اضافه نکنید، زیرا عسل خطر ابتلا به بوتولیسم را در نوزادان افزایش می دهد.

3. کمپرس آب گرم

گرما می تواند موجب آرامش دل درد بسکمک از نوزادان شود. یک بطری آب را با آب گرم پر کنید و آن را در یک حوله یا پوشک بپیچید. دکتر اسپاک پیشنهاد می کند که بطری آب را بر روی زانوی خود بگذارید و نوزاد را روی بطری قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که آب بیش از حد گرم نیست. اگر آب به نظر شما گرم است، ممکن است برای پوست حساس کودک خیلی گرم باشد.

4. خوردن ماست

اگر کودک شما به علت اسهال دل درد داشته باشد، باکتری های مفید روده همراه با اسهال دفع می شوند. حفظ مواد مغذی و باکتری های مفید در معده و روده ضروری است. ماست حاوی باکتری هایی است که می تواند جایگزین آنهایی که از دست رفته اند، شود. تغذیه نوزاد با ماست می تواند به فرایند بازسازی گوارش کمک کند.

5. دریافت باد گلو (آروغ زدن)

دریافت باد گلو یکی از موثر ترین راه های درمان دل درد نوزادان است. پس از هر بار شیردهی با ضربه زدن آرام به پشت نوزاد، در حالی که سر او را بر روی شانه خود گذاشته اید، باد گلوی نوزاد را بگیرید. اگر کودک شما به راحتی آروغ نمی زند، او را در حالت نگه داشتن توپ قرار دهید. بدین صورت که او را رو به پایین بر روی ساعد خود قرار داده، و پاهایش روی آرنج شما باشد. چانه نوزاد را در دست خود نگه دارید و ضربه ملایمی مانند نوازش به پشت او بزنید. با این روش هوای اضافی که هنگام شیردهی به معده او رفته را آزاد کنید.

6. حرکت پا دوچرخه

هنگامی که کودک شما روی تخت خود دراز کشیده است، پاهای کوچک او را مانند حرکت دوچرخه سواری، به عقب و جلو حرکت دهید. چرخش پاها به خارج شدن گازهای معده و کاهش دل درد او کمک می کند.

7. تاب دادن نوزاد در آغوش

تاب دادن نوزاد در آغوش در حالی که از دل درد گریه می کند، می تواند به دفع گاز اضافی معده او کمک کند. از آنجا که گریه باعث می شود نوزاد هوای بیشتری ببلعد و گاز بیشتری در معده او جمع شود، مهم ترین چیز این است که راهی برای بند آوردن گریه نوزاد پیدا کنید. مطالعه مقاله بند آوردن گریه نوزاد با 10 روش ساده در این زمینه راه گشاست.

8. ماساژ پا برای آرامش شکم

در ماساژ درمانی، اعصاب موجود در پا را مرتبط به قسمت های دیگر بدن می دانند که ماساژ آن نواحی پا باعث آرامش آن اندام ها خواهد شد. ناحیه شکم مربوط به قوس مرکزی پای چپ است؛ بنابراین پای چپ کودک خود را در کف دست راست خود قرار دهید و در حین حمایت از قوزک پای نوزاد، فشار پیوسته و آرامی را با انگشت شست خود به آن اعمال کنید. این روش به کودک شما کمک می کند تا آرام شود و دل درد او را کاهش می دهد.

9. دارو درمانی

برخی از داروها نیز می توانند موجب درمان دل درد نوزادان شوند. به نقل از وب سایت Babycenter بسکمک از والدین شربت گریپ میکسچر را برای درمان دل درد نوزادان مفید می دانند. این دارو ترکیبی از گیاهان و بی کربنات سدیم است. اگر به نفخ معده نوزاد مشکوک هستید، مصرف قطره های ضد نفخ می تواند راه گشا باشد. همواره پیش از استفاده از داروهای بدون نسخه با متخصص بچه ها مشورت کنید.

برای درمان دل درد نوزادان، درمان های خانگی دیگری نیز وجود دارد، مانند نوشیدن آب زنجبیل، چای نعناع و عسل و موارد دیگر. اما موارد ذکر شده در بالا بیشتر موثرند؛ زیرا آنها توسط مادران در سراسر جهان آزمایش و تایید شده اند.

با این وجود، گاهی اوقات ممکن است پس از انجام تمام اقدامات فوق، کودک شما همچنان دل درد داشته باشد. در این شرایط نوزاد گریه می کند و احساس ناراحتی ناشی از درد یا گاز معده دارد. در صورت بروز چنین حالتی بلافاصله با پزشک کودکتان تماس بگیرید. خصوصا اگر کودک شما علائم زیر را نشان می دهد:

  • الگوی گریه نوزاد به طور ناگهانی تغییر کند.
  • به طور مداوم با صدای بلند گریه کند.
  • تب دارد.
  • استفراغ یا اسهال دارد.
  • خون در مدفوع یا ادرار دارد.

پزشک متخصص اطفال پس از معاینه، داروهای مناسبی برای دل درد نوزاد، تجویز می کند.

بیشتر بخوانید: انواع دل درد نوزادان و بچه ها و دلایل آن

شما نیز در قسمت ارسال نظر، تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

برگرفته از: parenting firstcry و livestrong

منبع: setare.com
انتشار: 24 خرداد 1400 بروزرسانی: 24 خرداد 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1668

به "درمان دل درد نوزادان با 9 روش موثر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان دل درد نوزادان با 9 روش موثر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید