10 نژاد فانتزی منحصربفرد در بازی های نقش آفرینی

به گزارش صبح مهریز، نژادهای خیالی راهی هستند برای این که به بازی حس خیال برانگیزتری ببخشیم. با این حال سبک نقش آفرینی همواره وفاداری سفت و سختی نسبت به نژادهای خیالی سنتی در سبک فانتزی داشته است. برای همین بسیاری از بازی های این سبک پر از نژادهای کلیشه ای چون الف ها، ارک ها، دورف ها و… هستند. با این حال، اگر دقیق تر بین بازی های نقش آفرینی بگردیم، می توانیم نژادهایی را پیدا کنیم که در عین خیال انگیز بودن، شبیه به نژادهای دیگری نیستند که به طور معمول می شناسیم.

10 نژاد فانتزی منحصربفرد در بازی های نقش آفرینی

خوشبختانه در این زمینه بازیسازانی بوده اند که کمی بلندپروازی بیشتری به خرج داده اند و نژادهای واقعاً جالبی خلق نموده اند: از خرس های تدی شیطانی که از قدرت پایکوبی استفاده می نمایند گرفته تا شلغم های هوشمند، در ادامه تعدادی از این نژادهای فانتزی غیرعادی معرفی شده اند:

10. خاجیت ها - سری طومار کهن (Khajiit - Elder Scrolls)

اگر این روزها سراغ بازی های نقش آفرینی بروید، بعید است که به یک گربه انسان نما برخورد نکنید. این موجودات بسیار پرطرفدار شده اند، خصوصاً در نقش آفرینی های ژاپنی. با این حال، با این که گربه های انسان نما به نژادی رایج تبدیل شده اند، تصویرسازی از آن ها در سری طومار کهن با تصویرسازی های رایج تفاوت زیادی دارد.

برخلاف بسیاری از بازی ها که در آن ها گربه های انسان نما با گوش های گربه ای، یک دُم و لباس های بدن نما به تصویر کشیده می شوند، خاجیت ها چهره ای دارند که ویژگی های چهره های انسان ها در آن غایب است و از نوک سر تا نوک پایشان از خز پوشیده شده است. خاجیت های مخفی کار جزو برجسته ترین نژادهای سری طومارهای کهن هستند و در کنار آرگونین ها (Argonians) کمی تنوع و خلاقیت به نژادهای عموماً استاندارد مجموعه اضافه می نمایند.

9. نامیرایان - دیوینیتی گناه نخستین (Undead - Divinity Original Sin)

با این که نامیرایان پای ثابت بازی های نقش آفرینی هستند، ولی معمولاً نقش هیولاهایی را بازی می نمایند که هدف وجودی شان کشته شدن به دست بازیکن است. این تصور درباره نامیرایانی که در دیوینیتی گناه نخستین 2 حضور دارند صحیح نیست. فین (Fane) در این بازی صرفاً اسکلتی هوشمند است، ولی جزو خوش صحبت ترین شخصیت های بازی است. عاملی که باعث می گردد او به نامیرایی جالب تبدیل گردد همین است: هوشمندی.

در دنیای دیوینیتی نامیرایان در دنیا سرگردان اند، ولی به جای این که دنبال مغز موجودات زنده باشند، دنبال دانش اند. آن ها به خاطر پیش داوری شدیدی که علیه شان وجود دارد، مجبورند هویت خود را مخفی نگه دارند و به همین دلیل جزو ترحم برانگیزترین موجودات ریولان (Rivellon) هستند.

8. وولفلینگ - شاینینگ فورس (Wolfling - Shining Force)

مدت زیادی است که گرگینه ها در فرهنگ عامه حضور داشته اند. با این حال، در کمال تعجب آن ها در حدی که می توان انتظار داشت در بازی های ویدیویی حضور نداشته اند. خون آشام ها در بازی ها فت وفراوان هستند، ولی عموماً به مردان گرگ نما آنطور که باید و شاید توجه نمی گردد. با این حال خوشبختانه مجموعه شاینینگ فورس کم کاری در این زمینه را تا حدی جبران نموده است، چون جزو معدود مجموعه هایی است که گرگ های انسان ما جزو پای ثابت آن هستند.

وولفلینگ ها نژاد گرگینه مانندی از مردان/گرگان دوپا هستند. در بیشتر بازی های مجموعه شاینینگ حداقل یک نماینده از نژاد وولفلینگ حضور دارد. این سنتی است که از زایلو (Zylo)، وولفلینگی که در بازی اول مجموعه حضور پیدا کرد، آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. حداقل یک مجموعه هست که سازندگانش ارزش گرگینه ها را درک نموده باشند!

7. ریتو - زلدا (Rito - Zelda)

ریتوها نژادی از پرنده های انسان نما در مجموعه زلدا هستند. با این که آن ها چند بار دستخوش تغییر شده اند، در نفس وحش (Breath of the Wild) آن ها به پرنده های کامل تبدیل شدند. اکنون آن ها شبیه به موجوداتی شده اند که انگار با فالکو (Falco) از مجموعه استار فاکس (Star Fox) هم نژاد هستند. این تشبیه بسیار مناسب است، چون روالی (Revali)، برجسته ترین عضو نژاد ریتو، همان رفتار عوضی مابانه را دارد که فالکو را با آن می شناسیم (و به خاطرش دوستش داریم).

هر از گاهی سروکله پرنده های انسان نما در بازی های ویدیویی پیدا می گردد، ولی مسلماً از قنطورس ها، الف ها و دورف ها به مراتب کمیاب ترند. به نظر می رسد که ارتفاعی که ریتوها در آن پرواز می نمایند، در مقایسه با پرنده های انسان نمای دیگر به مراتب بلندتر است.

6. اسب های انسان نما - نفس آتش (Horse People - Breath of Fire)

مشخصاً برجسته ترین هیولاهای انسان نما در مجموعه نفس آتش اژدهایان انسان نما هستند. ولی آیا می دانید که کدام نژاد هست که در یک عالمه بازی دیگر هم دیده ایم؟ اژدهایان انسان نما. آیا می دانید کدام نژاد است که هیچ جا ندیده ایم؟ اسب های انسان نما. نفس آتش 3 به طور خاص تمرکز ویژه ای روی اسب های انسان نما گذاشته است.

نه تنها آن ها نقشی محوری در داستان دارند، بلکه به عنوان دشمنانی توانا به تصویر کشیده می شوند. شخصیت آن ها بسیار سبک سرانه و طنزآمیز است، ولی در ابتدای بازی توانایی این را دارند تا گروه تان را قلع وقمع نمایند و به همین دلیل بسیار تهدیدآمیز به نظر می رسند؛ خصوصاً با توجه به این که قرار است ترکیب مضحکی مثل اسب های انسان نما باشند.

5. موتیوین - فانتزی استار (Motavian - Phantasy Star)

موتیوین ها در فانتزی استار نژادی هستند که کار اصلی شان غارت گری (Scavenging) است. موتیوین ها شبیه ترکیبی از انسان، جغد و گروور (Grover) از سریال سسمی استریت (Sesame Street) هستند. موتیوین ها که به شدت مستقل و از لحاظ فیزیکی قدرتمند هستند، برای اولین بار به عنوان دشمن در فانتزی استار حضور پیدا کردند. با این حال در فانتزی استار 4 یک موتیوین قابل بازی به نام گریز (Gryz) به مجموعه اضافه شد.

با این که بسیاری از مجموعه های نقش آفرینی در درک نژادهای غارت گر که معادل موتیوین ها هستند، دچار سوءتفاهم شده اند، عاملی که باعث می گردد موتیوین ها بسیار خاص به نظر برسند ظاهر آن هاست. از لحاظ ظاهری هیچ نژاد دیگری در فانتزی استار نیست که شبیه آن ها باشد. متاسفانه در بازی های اخیر مجموعه موتیوین ها نادیده گرفته شده اند و تمرکز بیشتر روی نژادهای کلیشه ای تر قرار گرفته است. به امید این که در آینده شاهد بازگشت این موجودات آبی رنگ خفن باشیم.

4. پرینی ها - دیسگایا (Prinny - Disgaea)

پرینی ها نقش عنصر کمدی در دنیای دیسگایا را ایفا می نمایند. شرح رسمی درباره آن ها این است که به خاطر پشت سر گذاشتن زندگی ای ناشایست در حال مجازات شدن هستند. پرینی ها موجودات پنگوئن مانندی هستند که با چاقو می جنگند و اگر پرتاب شان کنید منفجر می شوند.

این نژاد هرچه باشد کلیشه ای نیست، مگر نه؟ هواداران دیسگایا آنقدر از این موجودات استقبال کردند که یک سری بازی اسپین آف جدا درباره یشان ساخته شد. واقعاً چه چیزی می تواند باحال تر از یک پنگوئن شیطانی باشد؟ هیچی دود (Dood = لفظی که پرینی ها زیاد به کار می برند).

3. اردک های انسان نما - سوییکودن (Duck People - Suikoden)

اردک ها ذاتاً گوگولی و دوست داشتنی اند. بنابراین یک اردک انسان نما مشخصاً در این زمینه نور علی نور است. چیزی که باعث می گردد اردک های انسان نما در دنیا سوییکودن عالی از آب دربیایند صداقت آن هاست. آن ها ممکن عنصری طنزآمیز و سبک سرانه باشند، ولی برجسته ترین اعضای این نژاد جنگجویانی ماهر، شجاع و شکیبا هستند.

البته این موجودات هر از گاهی برای ایجاد لحظات کمدی به کار می فرایند و کاری اش هم نمی گردد کرد. به هرحال آن ها اردک هایی بزرگ الجثه هستند! ولی تصویرسازی از آن ها منصفانه است. اردک های انسان نما خوش بیان، شجاع و با حس ترحم بالا هستند. اردک های انسان نما یکی از نژادهای فانتزی هستند که راه خود را به قلب ما پیدا نموده اند.

2. شلغم - کرونو کراس (Turnip - Chrono Cross)

بیشتر نژادهای فانتزی از یکی موجودات پستان دار واقعی الهام گرفته شده اند. هر از گاهی شاید یک درخت انسان نما هم ببینید. با این که ما شاهد گیاه های انسان نمایی شده در بازی ها بوده ایم، مثال های بسیار کمی از شلغم های زنده به فکر مان می رسد. بالاخره وقت درخشش شلغم هاست! با این که ایده گیاه زنده در بازی های نقش آفرینی چندان مورد اکتشاف قرار نگرفته است، مجموعه کرونو هیچ گاه از به کار گیری شخصیت های عجیب غریب واهمه نداشته است.

شلغم بازی کرونو کراس - که صرفاً شلغم نامیده شده است - از برخی لحاظ جایگزین قورباغه محبوب کرونو تریگر (Chrono Trigger) به شمار میرود. از طراحی ظاهرش تا طرز صحبت کردنش، همه ویژگی های او شبیه به نوعی ارجاع به قورباغه مذکور به نظر می رسند؛ تنها تفاوت بزرگ این است که… او یک شغلم است. تنها نکته ضدحال درباره او این است که گویا فقط خودش هست و خودش. به امید روزی که برای مجموعه دنباله ای منتشر گردد و در آن شاهد یک دهکده پر از شلغم های هوشمند باشیم.

1. موگل ها - فاینال فانتزی (Moogles - Final Fantasy)

سری فاینال فانتزی پر از نژادهای فانتزی جالب است. با این حال، هیچ گاه در پاسخ سوال برترین نژاد مجموعه فاینال فانتزی کدام است تردیدی وجود نداشت. برترین نژاد مجموعه خرس های تدی سفید ریزه میزه ای هستند که بال هایی شبیه به بال شیاطین دارند و از جادوی پایکوبی برخوردارند: موگل ها!

با این حال، هنوز تعداد موگل های قابل بازی بسیار کمتر از حدی است که باید باشد. اگر می خواهید در نقش این خرس های شیطانی دوست داشتنی بازی کنید، انتخاب تان محدود به فاینال فانتزی 6 و سری تاکتیکس ادونس (Tactics Advance) است. با این که این موجودات فقط در چند عنوان انگشت شمار قابل بازی بوده اند، به یکی از نمادهای فاینال فانتزی تبدیل شده اند.

منبع: The Gamer

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 تیر 1401 بروزرسانی: 19 تیر 1401 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 2103

به "10 نژاد فانتزی منحصربفرد در بازی های نقش آفرینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نژاد فانتزی منحصربفرد در بازی های نقش آفرینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید