کلستیرامین Colestramine

به گزارش صبح مهریز، این داروی موضعی، راه اسیدهای کیسه صفرا را به داخل روده مسدود می سازد و از جذب مجدد آنها جلوگیری می نماید. چون کلسترول خون بطور طبیعی از اسیدهای صفرا ساخته می گردد، لذا مصرف این دارو موجب پایین آوردن و کم کردن مقدار کلسترول خون می گردد. در ضمنً برای کاهش چربی خون در افراد چاق، مورد استفاده قرار می گیرد.اشکال دارو پودر برای ترکیب با آب یا آب میوه یا غذاهای مایع.

کلستیرامین Colestramine

کلستیرامین Colestramine

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی: Questran lights, Questran

دسته دارویی: کاهش دهنده چربی خون

مقدار خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو: کم

مقدار وابستگی و اعتیاد به دارو: کم

نیاز به نسخه پزشک: بلی

قابل استفاده برای عموم: بلی

موارد استعمال دارو

این داروی موضعی، راه اسیدهای کیسه صفرا را به داخل روده مسدود می سازد و از جذب مجدد آنها جلوگیری می نماید. چون کلسترول خون بطور طبیعی از اسیدهای صفرا ساخته می شود، لذا مصرف این دارو موجب پایین آوردن و کم کردن مقدار کلسترول خون می شود. در ضمنً برای کاهش چربی خون در افراد چاق، مورد استفاده قرار می گیرد.

اشکال دارو پودر برای ترکیب با آب یا آب میوه یا غذاهای مایع.

زمان مصرف دارو: 1 تا 4 بار در روز قبل از غذا و هنگام خواب

میزان دوز مجاز مصرفی دارو: 4 تا 36 گرم در روز

چگونگی تأثیر دارو: اثرات کامل و مفید این دارو ممکن است چندین هفته پس از آغاز درمان با این دارو، ظاهر شوند. در ضمنً این اثرات مدت 12 تا 24 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن باقی می مانند.

رژیم غذایی خاص هنگام مصرف دارو: افرادی که دچار اضافه وزن هستند، باید در طول درمان با این دارو، یک رژیم غذایی مبتنی بر کاهش وزن، اجرا کنند. در ضمنً چون مصرف این دارو موجب کاهش بعضی از ویتامین های بدن می شود، لذا استفاده از مکمل ویتامین ها، لازم است.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در یک محفظه سربسته در جای خشک و خنک، دور از دسترس اطفال نگهداری شود.

چگونگی قطع مصرف دارو: مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید.

عوارض جانبی مصرف دارو:

از عوارض معمول این دارو می توان به سوء هاضمه و ناراحتی های شکمی، اشاره کرد. در ضمنً ممکن است عوارضی مانند تهوع، استفراغ و یبوست، هم حادث شوند.

استفاده از دوز بالای دارو، موجب اسهال می شود. در ضمنً بعضی عوارض شدید سوزش یا افزایش خونریزی، ناشی از کمبود ویتامین می باشند.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو: اگر دچار امراض و دردهای زیر می باشید، حتماً قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را در جریان بگذارید:

* اگر دچار یرقان شده اید.

* اگر هر نوع زخم گوارشی دارید.

* اگر از بیماری بواسیر، رنج می برید.

* اگر داروهای دیگری مصرف می کنید.

مصرف دارو برای زنان حامله: چون مفید بودن این دارو برای مصرف در دوران حاملگی، ثابت نشده است، لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای زنان شیرده: چون دارو ممکن است موجب کاهش و نقصان ویتامین، در بدن نوزاد شود، لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال: مصرف این دارو برای بچه های زیر 6 سال مجاز نمی باشد. و بچه های بزرگتر باید دوز کمتری از دارو را مصرف کنند.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال: احتمال وقوع عوارض شدید می باشد.

مصرف در افراد بالای 60 سال: چون استفاده طولانی مدت از این دارو، موجب کاهش ویتامین های بدن می شود، لذا استفاده مکمل های ویتامین D,A و K، ضروری می باشد. در ضمنً برای آگاهی از مقدار کلسترول خون، باید در طول درمان با این دارو، بطور مرتب خون را کنترل نمود.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1831

به "کلستیرامین Colestramine" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلستیرامین Colestramine"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید