شعر غارت شده به بازار نشر آمد

به گزارش صبح مهریز، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در قم، آخرین حاکمان مغول از تخت به زیر کشیده می شوند. جماعتی به نام سربداران در خراسان ظهور می نمایند تا یک بار دیگر افسانۀ شجاعان رنگ واقعیت به خود بگیرد.

شعر غارت شده به بازار نشر آمد

افراد و گروه های مختلفی به این نهضت می پیوندند؛ ولی در میان آن ها یکی هست که از جنس جنگاوران و قیام گران نیست. ما می خواهیم او برای ما راوی آن روزها باشد. ما با او همراه می شویم تا آنچه را او می بیند، ما هم ببینیم و آنچه را او روایت می نماید، ما هم بشنویم.

ولی او شاعر است؛ ازاین رو نمی دانیم تا چه میزان واقعیت را روایت می نماید و تا چه میزان ما را به دنیا خیال خود می کشاند. ولی می دانیم که او در میانۀ دعوایی بزرگ قرار گرفته است که معادله اش مانند جنگ با مغول ها سرراست و روشن نیست.

می دانیم که او محمود، پسر یمین الدین و مشهور به ابن یمین، است و می دانیم که او پس از سرنگونی دولت ایلخان به سربداران می پیوندد. او آمده است تا برای نخستین بار در عمر پنجاه وچندساله اش در میان جماعتی باشد که در آن دیگر خبری از ایلخان و کارگزارانش نیست. رؤیایی که تحققش 120 سال طول کشیده است و بسیاری آرزوی دیدنش را با خود به گور برده اند.

می دانیم آن هایی که با محمود سروکار پیدا کردند، دستِ کم تا همین میزان می دانستند که پیش از آن او مستوفی دولت ایلخان در خراسان بوده است و یارِ غارِ خواجه علاءالدین محمد، وزیر خراسان؛ ولی بیش از آن می دانستند او معمار واژه هاست و صاحب بناهای متعددی است که با کلمه ساخته می شوند و به همین سبب او را عزیز می داشتند. ولی نمی دانیم آیا این عزت و منزلت بعدها به کارش آمد یا به فراموشی سپرده شد.

ما می دانیم باید به چشم های محمود اعتماد کنیم و آنچه را او می بیند، ببینیم؛ اما نمی دانیم که این چشم ها تا چه میزان واقعیت را آن چنان که هست، می بیند و نه آن چنان که خیالش می پسندد. و البته مهم تر از همه، پیش از آنکه مصداق جهل مرکب شویم، اعتراف می کنیم که نمی دانیم و می دانیم که نمی دانیم. دست کم این گونه محمود دل خوش خواهد بود که از میراث او همین شعر نصیب ما شده است!

کتاب شعر غارت شده به علاقمندان ادبیات فارسی و دلبستگان تاریخ ایران عنایت دارد و هم به نحوی بازشناختی از تاریخ ایران در دوره حکومت ایلخانی و درباریان مغول و مواجهه با زبان شیرین پارسی و بعلاوه واقعه سربداران و نحوه شهادت شیخ حسن جوری و همینطور عاقبت سلطان محمود خدابنده در لابلای داستان عشق زیبای ابن یمین و همسرش نیز جلوه نمایی می نماید.

کتاب شعر غارت شده در 143 صفحه و به قیمت 85 هزار تومان از سوی انتشارات معارف به چاپ رسیده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 23 مرداد 1402 بروزرسانی: 23 مرداد 1402 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 2295

به "شعر غارت شده به بازار نشر آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شعر غارت شده به بازار نشر آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید