کدام سویه ویروس کرونا خطرناک تر است؟

به گزارش صبح مهریز، سویه لامبدا (Lambda) که از پرو شروع شده به 32 کشور دنیا انتقال یافته است اما در حال حاضر همچنان به اسم یک سویه با خطر کمتر طبقه بندی می گردد.

کدام سویه ویروس کرونا خطرناک تر است؟

به نقل از گاورمنت، سازمان بهداشت دنیای (WHO) در 14 ژوئن 2021 این نوع را به سبک تازه یونانی نامگذاری نموده است اما اولین بار در اوایل اگوست سال 2020 در پرو ظاهر شده است.

زمانی که در خصوص سویه های مختلف ویروس کرونا صحبت می گردد، دلتا به موردی برای یک مقایسه آسان تبدیل شده است. در حال حاضر، سازمان بهداشت دنیای پیش بینی نموده است که نوع دلتا در سطح دنیای مسلط گردد (البته اگر پیش از این مسلط نبوده است). منشاء این سویه هند بوده و به سرعت به جهشی نگران نماینده تبدیل شده است.

سویه لامبدا چیست؟

سویه لامبدا که با نام علمی C.37 شناخته می گردد موجب 21 درصد از موارد ابتلا در شیلی و 17درصد موارد پرو است. این نوع در 42 استان آمریکا و 32 کشور به ویژه در آمریکای جنوبی مشاهده شده است.

سازمان بهداشت دنیای در آخرین به روزرسانی خود اعلام نمود: لامبدا با نرخ قابل توجه انتقال در چندین کشور همزمان با افزایش شیوع کووید-19 همراه شده است و برای تایید اثربخشی مداوم واکسن ها، به مطالعات بیشتر در این مورد هم احتیاج است.

آیا سویه لامبدا از دلتا عفونی تر است؟

تعیین شده است که نوع دلتا دو برابر نوع آلفا که درانگلستان مشاهده شده، عفونی تر است. این مورد باعث کاهش قدرت واکسن ها می گردد و اثربخشی دو دوز واکسن فایزر را به 64درصد کاهش داده است.

داده های کافی برای مقایسه نوع لامبدا با آنچه در خصوص دلتا می دانیم، وجود ندارد بنابراین در حال حاضر پاسخ کوتاه، خیر است اما بر اساس اظهارات سازمان بهداشت دنیای از نوع قابل توجه محسوب می گردد به این معنی که موجب افزایش انتقال شده است.

در حالی که چندین کشور در غرب شروع به کاهش محدودیت ها می نمایند تا به امروز فقط 10.4 درصد جمعیت پرو واکسینه شده اند. سویه های تازه همچنان یک مورد نگران نماینده برای متخصصان مراقبت های بهداشتی و سیاست گذاران هستند.

چه مدت تا ایمنی جمعی فاصله داریم؟

طبق بعضی محاسبات احتمالا سال 2027 به ایمنی جمعی خواهیم رسید چون بعضی از کشورها نمی توانند تا سال 2023 واکسیناسیون را شروع نمایند.

با وجود اینکه 64 درصد جمعیت انگلیس واکسینه شدند و فقط 6 درصد به مفهوم ایمنی جمعی معتقدند، نوع دلتا موجب افزایش قابل توجهی در ابتلا شده است. هفته گذشته آزمایش کووید-19حدود 180 هزار نفر مثبت بوده که نسبت به هفته قبل 61 هزار نفر افزایش یافته است. گروه مشاوره SAGE پیش بینی می نماید که موج چهارم بی رحمی در راه است و این پیش بینی بدون در نظر گرفتن سویه لامبدا ارائه شده است.

حتی در حالی که واکسن ها اثر نسبی خود را در برابر دلتا اثبات می نمایند، جهش های تازه بی سروصدای ویروس در سراسر کره زمین احساس می گردد. بعضی از کشورها اندازه دریافت نمایندگان دو دوز واکسن آنها مانند انگلیس بیش از 60 درصد است اما بعضی دیگر در کوششند دوزهای اولیه آنان به اندازه 3 درصد برسد.

مسابقه کسب سود نه علم

رقابت برای قرار گرفتن در مرحله پساکرونا به یک مسابقه کسب سود تبدیل شده است، کشورهای ثروتمندتر با فراورینمایندگان دارو مانند فایزر (Pfizer) و آسترازنکا (AstraZeneca) قرارداد منعقد نموده اند. در همین حال، کشورهای جنوب دنیا منتظر برنامه کوواکس سازمان بهداشت دنیای هستند که برای تامین تقاضا کوشش می نماید.

توافق نامه TRIPS، جنبه های تجاری حقوق مالکیت فکری، همچنان ساخت واکسن به وسیله بعضی از کشورها را غیرقابل قبول می داند. به اسم مثال، کارخانه های بنگلادش منتظر تایید قانونی حق ساخت واکسن هستند چون اگر بدون مجوز واکسن عمومی فراوری نمایند تحت پیگرد قانونی صنایع دارویی قرار می گیرند. سازمان تجارت دنیای در خصوص لغو تمامیت این قانون در همه گیری مذاکره نموده است اما کشورهایی مانند استرالیا و انگلیس مخالف این مورد هستند.

منبع: همگردی
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1751

به "کدام سویه ویروس کرونا خطرناک تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام سویه ویروس کرونا خطرناک تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید