چگونه گردوخاک درون لپ تاپ را تمیز کنیم؟

به گزارش صبح مهریز، اگر حداقل یک سال از عمر لپ تاپ شما می گذرد، احتمالا درون بدنه آن گردوخاک زیادی قرار گرفته است. گردوخاک برای فن، دریچه ها و هیت سینک ها مشکل ایجاد می کند و فرایند خنک کردن قطعات را به دردسر می اندازد. خوشبختانه حتی اگر علاقه ای به باز کردن بدنه لپ تاپ خود ندارید، همچنان می توانید از دست بخش زیادی از این گردوخاک خلاص شوید.

چگونه گردوخاک درون لپ تاپ را تمیز کنیم؟

اگر می توانید بدنه لپ تاپ را باز کنید

بدنه بسیاری از مدل های تازه لپ تاپ ها معمولا به راحتی باز نمی شوند. این در حالی است که می توانید کیس کامپیوتر را به راحتی باز کنید و با استفاده از اسپری هوای فشرده آن را تمیز کنید و سپس کیس را ببندید. در صورتی که قادر به باز کردن بدنه لپ تاپ هستید، می توانید همین فرایند را برای آن هم تکرار کنید.

برای باز کردن بدنه لپ تاپ ابتدا آن را خاموش کنید و بعد از خارج کردن باتری، با استفاده از پیچ گوشتی فرایند باز کردن پیچ ها را آغاز کنید. گفتنی است بدنه برخی لپ تاپ ها طوری ساخته شده که به راحتی نمی توانید باتری را خارج کنید و در این شرایط چاره ای جز باز کردن کل بدنه ندارید. در ضمنً به خاطر داشته باشید که اگر گارانتی لپ تاپ شما همچنان اعتبار دارد، باز کردن بدنه به احتمال زیاد منجر به باطل شدن گارانتی می شود.

بعد از باز کردن بدنه، لپ تاپ را به جایی ببرید تا برای تمیز کردن آن مسئله ای نداشته باشید. سپس از یک اسپری هوای فشرده برای دمیدن به قطعات داخلی استفاده کنید. هنگام دمیدن هوا مراقب باشید که فشار زیادی به فن ها وارد نشود. زیرا اگر این فن ها با سرعت بیش از حد انتظار بچرخند، ممکن است آسیب ببینند. به همین خاطر استفاده از اسپری هوای فشرده توصیه می شود زیرا کنترل آن راحت تر است. برخی کاربران از دستگاه های دمنده هوا استفاده می کنند که اگر وارد نباشید، به دلیل قدرت زیاد می توانند به برخی قطعات لپ تاپ آسیب برسانند.

اگر نمی توانید لپ تاپ را باز کنید

اگر به هر دلیلی نمی خواهید یا نمی توانید بدنه لپ تاپ را باز کنید، باز هم می توانید درون بدنه را از گردوخاک تمیز کنید. اول از همه باید لپ تاپ را به جایی ببرید که در صورت خروج گرد و خاک از بدنه با مسئله ای روبرو نشوید. به عنوان مثال احتمالا دوست ندارید میز کار خود را با گردوخاک کثیف کنید.

ابتدا یک اسپری هوای فشرده در دست بگیرید، آن را به سمت دریچه های فن لپ تاپ بگیرید و چند بار به صورت کوتاه سر این اسپری را فشار دهید. با این کار مطمئنا تمام بخش های داخلی تمیز نمی شوند اما حداقل فن ها و دریچه ها تمیز می شوند. چنین روشی برای تمیز کردن لپ تاپ ایدئال نیست اما در این شرایط چاره ای جز انجام این کار ندارید.

در این زمینه توصیه می کنیم سر اسپری را مستقیما به سمت فن نگیرید و همچنین فقط به صورت مقطعی و کوتاه سر اسپری را فشار دهید تا هوای فشرده فشار زیادی به فن وارد نکند. اگر هم می بینید لپ تاپ در زمینه خنک کردن قطعات مشکل جدی دارد و تمیز کردن هم منجر به بهبود شرایط نشده، باید لپ تاپ را به تعمیرگاه ببرید، زیرا احتمالا فن دچار مشکل شده و فن باید تعمیر یا تعویض شود.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 مرداد 1401 بروزرسانی: 2 مرداد 1401 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 2115

به "چگونه گردوخاک درون لپ تاپ را تمیز کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه گردوخاک درون لپ تاپ را تمیز کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید