خنک کننده آبی در برابر بادی؛ کدام یک برای CPU بهتر است؟

به گزارش صبح مهریز، با وجود اینکه بیشتر کاربران از لپ تاپ ها استفاده می نمایند، اما در این میان تعداد قابل توجهی از افراد همچنان از کامپیوترهای دسکتاپ بهره می برند. بعضی کاربران که حرفه ای هستند، معمولا شخصا کیس را اسمبل می نمایند و از این کار لذت می برند. اما برای اسمبل کردن کیس، باید برای پردازنده خود بین خنک نماینده آبی و خنک نماینده بادی دست به انتخاب بزنید.

خنک کننده آبی در برابر بادی؛ کدام یک برای CPU بهتر است؟

کاربران معمولی استفاده از خنک نماینده بادی را ترجیح می دهند ولی از طرف دیگر حداقل بر روی کاغذ، خنک نماینده های آبی بهتر می توانند گرمای پردازنده را کاهش دهند. با این حال، این تمام داستان نیست. هر دو مدل خنک نماینده ها می تواند بسیار موثر باشند و برای انتخاب آن ها باید معیارهای متعددی را در نظر بگیرید. در این مطلب از زوایای مختلف به این موضوع می پردازیم تا با خیال راحت بتوانید بین خنک نماینده آبی و خنک نماینده بادی دست به انتخاب بزنید.

خنک نماینده آبی چیست؟

خنک نماینده مایع که معمولا از آن تحت عنوان خنک نماینده آبی یاد می شود، از نظر ظاهری مجذوب نماینده ترین گزینه برای کیس به شمار میرود. این نوع خنک نماینده ها به دو دسته اصلی مدار بسته و مدار باز تقسیم می شوند. اساس کار هر دو مدل یکسان است؛ یک بلوک خنک نماینده به پردازنده وصل می شود، مایع موردنظر از پردازنده به رادیاتور می رود و برمی شود و با این کار دمای پردازنده کاهش پیدا می نماید. می توانیم مکانیسم آن را با جریان خون در بدن انسان مقایسه کنیم.

به زبان ساده، این نوع خنک نماینده ها به جای اینکه صرفا به فن متکی باشند، با استفاده از آب یا مایعات مخصوص، گرمای پردازنده را مهار می نمایند. این نوع خنک نماینده ها نسبت به مدل های بادی معمولا گران تر هستند و از نظر ظاهری مجذوب نمایندهیت بسیار بیشتری دارند. بیشتر کاربران از خنک نماینده های مدار بسته آبی استفاده می نمایند ولی بعضی کاربران حرفه ای که به کارهای فنی علاقه دارند، به مدل های مدار باز روی می آورند که راه اندازی آن ها اصلا ساده نیست.

خنک نماینده آبی چگونه کار می نماید؟

بلوک خنک نماینده آبی به وسیله یک سطح فلزی، روی پردازنده قرار می گیرد. در بین این دو سطح، خمیر حرارتی هم استفاده می شود تا حرارت بهتر منتقل شود. این بلوک به دو لوله مختلف متصل است. یکی دارای مایع خنک و دیگری دارای مایع گرم. این لوله ها به رادیاتور وصل هستند که زیر رادیاتور یک یا چند فن تعبیه شده است. رادیاتور موردنظر مایع گرم را در معرض هوا قرار می دهد که طبیعتا چنین کاری منجر به خنک شدن آن می شود. سپس مایع خنک شده دوباره راهی بلوک خنک نماینده می شود و این چرخه ادامه پیدا می نماید.خنک نماینده های مدار باز هم عملا چنین مکانیسمی دارند ولی این نوع خنک نماینده ها می توانند باقی قطعات مانند کارت گرافیک را هم خنک نمایند و به همین دلیل بعضی کاربران به استفاده از آن ها روی می آورند.

مزایا

در خصوص خنک نماینده های آبی می توانیم به مزایای متعددی اشاره کنیم. اول از همه باید به سروصدای کم یک خنک نماینده آبی بپردازیم. بعلاوه از سوی دیگر این نوع خنک نماینده ها مجذوب نمایندهیت ظاهری کیس موردنظر را چندین برابر می نمایند و تقریبا تمام کیس های قدرتمند و پرچم دار از چنین خنک نماینده هایی بهره می برند.

با توجه به اینکه نسبت به خنک نماینده های بادی بهتر گرمای پردازنده را کنترل می نمایند، به کاربران اجازه می دهند با خیال راحت پردازنده خود را اورکلاک نمایند و در نتیجه سرعت بیشتری از پردازنده دریافت نمایند. بعضی از این خنک نماینده های آبی مدار بسته، از امکان خنک کردن کارت گرافیک هم پشتیبانی می نمایند که این موضوع برای گیمرها و افرادی که با کارت گرافیک سروکار دارد، اهمیت بسیار زیادی می تواند داشته باشد.

معایب

واقعیت این است که معایب خنک نماینده های آبی چندان جدی نیستند. یکی از نگرانی های کاربران برای استفاده از خنک نماینده آبی، مربوط به احتمال نشت مایع از لوله های آن است. طبیعتا در صورتی که مایع درون لوله ها روی قطعاتی مانند کارت گرافیک بریزد، این قطعات با آسیب های جدی روبرو می شوند.

بعلاوه در بعضی سناریو ها، خنک نماینده های بادی باکیفیت می توانند بعضی از خنک نماینده های آبی را شکست دهند که در ادامه به طور مفصل به این موضوع می پردازیم. از دیگر معایب آن ها باید به قیمت بالاتر نسبت به مدل های بادی اشاره کنیم. نصب سخت تر نسبت به مدل های بادی هم یکی دیگر از معایب محسوب می شود.

خنک نماینده بادی چیست؟

این نوع خنک نماینده ها به مقدار نمونه های آبی موثر نیستند اما مدل های پرچم دار حرف زیادی برای گفتن دارند. خنک نماینده های بادی مقرون به صرفه تر هستند و نصب آن ها راحت است. این نوع خنک نماینده ها عملا از یک هیت سینک بزرگ و فن بزرگی بهره می برند که البته بعضی مدل ها مجهز به دو یا سه فن هم هستند.

اگرچه بعضی مدل های پرچم دار رقیب قدرتمندی برای خنک نماینده های آبی محسوب می شوند، اما در نهایت از نظر عملکرد و بهینه بودن نمی توانند بهتر عمل نمایند. در این زمینه باید خاطرنشان کنیم به غیر از مدل های داران فن، خنک نماینده های بدون فن هم به فروش می رسند. این نوع خنک نماینده ها صرفا از یک هیت سینک بزرگ و یک مکعب فلزی بزرگ بهره می برند که گرمای پردازنده را تا حدی دفع می نمایند. اما این مدل ها فقط مناسب سیستم های ضعیفی است که پردازنده کار زیادی انجام نمی دهد.

به طور کلی اگر برای خرید خنک نماینده پردازنده نمی خواهید متحمل هزینه زیادی شوید، بهتر است یک خنک نماینده بادی بخرید. به خاطر داشته باشید این نوع خنک نماینده ها معمولا صدای بیشتری ایجاد می نمایند و بنابراین اگر فشار زیادی به پردازنده وارد نمی کنید و مسئله ای با صدای آن ندارید، احتمالا از این خرید پشیمان نخواهید شد.

خنک نماینده بادی چگونه کار می نماید؟

اساس عملکرد خنک نماینده بادی مشابه مدل های آبی است. اما در این میان به جای استفاده از بلوک خنک نماینده، لوله ها و رادیاتور، از یک هیت سینک و فن یا فن های بزرگ استفاده می شود. در بین سطح پردازنده و هیت سینک خنک نماینده هم طبیعتا خمیر حرارتی استفاده می شود تا گرما بهتر انتقال پیدا کند. فلز استفاده شده در هیت سینک نقش مهمی برای انتقال گرما ایفا می نماید و در این زمینه معمولا مس یا آلومینیوم استفاده می شود. لازم به ذکر است مدل های دارای هیت سینک مسی معمولا گران تر از مدل های آلومینیومی هستند.

هرچقدر هیت سینک بزرگ تر باشد، فن موردنظر می تواند عملکرد بهتری ارائه کند که البته در این زمینه جنس مواد استفاده شده و قدرت فن هم اهمیت بسیار زیادی دارد. خنک نماینده های بادی باکیفیت معمولا مقدار بسیار بزرگی دارند و بنابراین اگر محیط درون کیس بسیار کوچک باشد، برای استفاده از آن ها احتمالا با مشکل روبرو می شوید.

مزایا

خنک نماینده های بادی برخلاف مدل های آبی از چند قطعه جداگانه تشکیل نشده اند و خیلی راحت می توانید آن ها را روی پردازنده نصب کنید. ضمناً باید به قیمت پایین تر آن ها هم اشاره کنیم. بعضی از مدل های پرچم دار، از نظر خنک کردن رقیب قدرتمندی برای خنک نماینده های آبی محسوب می شوند.

معایب

مهم ترین مشکل این نوع خنک نماینده ها، صدای زیاد آن ها است. اگر اهل بازی کردن در محیط های ساکت هستید، صدای زیاد فن می تواند شما را عاصی کند. بعلاوه با توجه به اینکه این نوع خنک نماینده ها فضای زیادی از کیس را اشغال می نمایند، در صورتی که از کیس کوچکی بهره می برند، احتمالا انتخاب خنک نماینده آبی منطقی تر است. از سوی دیگر با وجود اینکه بعضی مدل های خنک نماینده آبی می توانند برای کارت گرافیک هم استفاده شوند، اما مدل های بادی صرفا برای پردازنده مورد استفاده قرار می گیرند.

کدام مدل برای اورکلاک کردن بهتر است؟

هنگام خرید خنک نماینده پردازنده، باید تکلیف خود را در خصوص اورکلاک کردن تعیین کنید. اگر نمی خواهید فشار زیادی به پردازنده وارد کنید و در پی بهره گیری از همان توان در نظر گرفته شده از طرف کارخانه هستید، پس خنک نماینده بادی احتمالا گزینه بهتری برای شما است. با استفاده از یک خنک نماینده بادی مناسب مجهز به دو فن، می توانید بسیاری از بازی های سنگین را با خیال راحت اجرا کنید.

اما اگر در پی بهره گیری از توان بیشتر پردازنده هستید، پس چاره ای جز اورکلاک کردن آن ندارید. در این شرایط به علت افزایش مصرف برق، پردازنده موردنظر حرارت بیشتری فراوری می نماید. در این صورت استفاده از خنک نماینده های آبی گزینه بسیار بهتری محسوب می شوند. لازم به ذکر است اگر در انتخاب خنک نماینده توجه زیادی نشان ندهید، اورکلاک کردن می تواند منجر به آسیب دائمی شود.

البته در این زمینه باید به حد و حدود اورکلاک هم اشاره کنیم. اگر در پی بهره گیری از سرعت 4.5 گیگاهرتز و حتی بالاتر هستید، در این شرایط اصلا نباید به خنک نماینده بادی فکر کنید. بعلاوه کیس های پرچم دار که برای کارهایی مانند رندر گرفتن و طراحی مدل های سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرند، احتمالا با بهره گیری از خنک نماینده بادی تا حدی به مشکل می خورند.

در هر صورت اگر اورکلاک کردن اهمیت زیادی برای شما دارد و نمی خواهید با مسائل مربوط به گرمای پردازنده روبرو شوید، باید یک خنک نماینده آبی مناسب بخرید. لازم به ذکر است اگر پردازنده بسیار داغ شود، خنک نماینده بادی این گرما را به محیط درون کیس انتقال می دهد و بنابراین اگر جریان هوا به خوبی در آن برقرار نباشد، باقی قطعات هم گرم تر از حالت معمول می شوند.

سروصدا

از دیگر نگرانی های کاربران برای خرید خنک نماینده پردازنده، می توانیم به سروصدا و بهینه بودن عملکرد اشاره کنیم. هر دو مدل دارای فن هستند ولی از نظر سروصدا یکسان نیستند. مدل های آبی با توجه به اینکه از مایع برای خنک کردن استفاده می نمایند، فن ها با فشار کمتری روبرو می شوند و در نتیجه لازم نیست با سرعت خیلی زیاد حرکت نمایند.

اما از طرف دیگر، اگر فشار زیادی به پردازنده وارد نمی کنید، یک خنک نماینده بادی هم احتمالا سروصدای زیادی ایجاد نمی نماید زیرا فن یا فن های موجود در آن لازم نیست با سرعت خیلی زیادی حرکت نمایند. بنابراین اگر سروصدا برای شما اهمیت زیادی دارد، به نحوه استفاده از پردازنده و احتیاجهای خود توجه کنید و سپس دستت به انتخاب بزنید.

عملکرد

یکی از باورهای غلط رایج این است که خنک نماینده های آبی چندین برابر بهتر از مدل های بادی هستند. اگرچه تا چند سال قبل این موضوع صحت داشت، ولی در حال حاضر تفاوت عملکرد آن ها برای بسیاری از کاربران چندان زیاد نیست. با این حال، خنک نماینده های آبی پرچم دار همچنان به طور محسوسی بهتر از مدل های بادی هستند.

به طور کلی اگر گیمر هستید، به احتمال زیاد یک خنک نماینده بادی می تواند به خوبی تمام احتیاجهای شما را برآورده کند و قادر به اجرای بازی های مختلف با بالاترین تنظیمات هستید که البته در این مورد فرض می کنیم از سخت افزار لازم برای چنین کاری بهره می برید. اما اگر فراورینماینده محتوا هستید و مثلا باید ویدیو های مختلف را تدوین کنید یا مدل های سه بعدی را طراحی کنید و رندر بگیرید، پس انتخاب خنک نماینده آبی بسیار منطقی تر است.

مجذوب نمایندهیت ظاهری

بسیاری از گیمرها و کاربران به خنک نماینده های مجهز به نورپردازی RGB علاقه زیادی دارند. بنابراین اگر شما هم از این دسته از کاربران هستید، پس بدون هیچ شک و تردیدی باید یک خنک نماینده آبی بخرید. اگرچه در بازار بعضی خنک نماینده های بادی با ظاهر بسیار مجذوب نماینده به فروش می رسند، اما نسبت به مدل های آبی معمولا عملکرد ضعیف تری ارائه می دهند.

خنک نماینده مدار بسته در برابر مدار باز

بر روی کاغذ، خنک نماینده های مایع مدار باز عملکرد بسیار بهتری به ارمغان می آورند اما داستان به این سادگی نیست. اولا که راه اندازی و نصب این نوع خنک نماینده ها بسیار پیچیده تر است. این در حالی است که نصب خنک نماینده های مدار بسته در مقایسه با آن بسیار راحت تر است. با وجود اینکه مدل های مدار باز عملکرد بسیار بهتری ارائه می نمایند، اما با توجه به هزینه های بسیار بالایی که دارند، بهره گیری از آن ها برای بسیاری از کاربران منطقی نیست. از نظر ظاهری هم واقعیت این است که خنک نماینده های مدار باز، مجذوب نمایندهیت بصری کیس شما را کاملا متحول می نمایند.

به طور کلی اگر بودجه محدودی دارید و نمی خواهید برای خنک نماینده کیس کامپیوتر متحمل هزینه زیادی شوید، پس بدون شک باید از بین مدل های مدار بسته دست به انتخاب بزنید. اما اگر مشکل بودجه ندارید و می خواهید کیس شما ظاهر فوق العاده ای پیدا کند و برای کارهای سنگین از برترین خنک نماینده بهره ببرید، پس بهتر است به سمت خنک نماینده های مدار باز بروید. البته همانطور که گفتیم راه اندازی و پیدا کردن قطعات این نوع خنک نماینده ها به خصوص در ایران کار چندان راحتی نیست.

خنک نماینده آبی در برابر خنک نماینده بادی؛ کدام بهتر است؟

طبیعتا قرار نیست که یک برنده نهایی و بی چون و چرا را انتخاب کنیم زیرا با توجه به احتیاجها و خواسته هایی که دارید، باید خودتان در این زمینه دست به انتخاب بزنید. اما در هر صورت در ادامه به صورت مختصر و مفید نکاتی را مطرح می کنیم تا در این زمینه انتخاب راحت تری داشته باشید.

آیا سیستم شما از سخت افزار قدرتمندی استفاده می نماید؟

اگر سیستم شما مجهز به پردازنده قدرتمندی است و در کنار آن کارت گرافیک پرچم داری هم انجام وظیفه می نماید، پس بدون شک دوست دارید بدون هیچ مسئله ای از تمام توان پردازنده بهره ببرید. در چنین شرایطی بهتر است خنک نماینده آبی انتخاب کنید. اگر هم گیمر هستید و می خواهید از سرعت بسیار بالای پردازنده بهره ببرید، خنک نماینده آبی انتخاب منطقی تری برای شما است.

آیا در پی خنک نماینده ای با ظاهر مجذوب نماینده هستید؟

اگر کیس شما از پنل شیشه ای بهره می برد و داخل آن تعیین است، پس بدون شک مجذوب نمایندهیت ظاهری درون کیس برای شما اهمیت زیادی دارد. در این شرایط از انتخاب خنک نماینده آبی پشیمان نخواهید شد.

آیا بودجه محدودی دارید؟

اگر نمی خواهید برای خنک نماینده پردازنده متحمل هزینه بسیار زیادی شوید، پس بهتر است یک خنک نماینده بادی انتخاب کنید. همانطور که گفتیم در چند سال اخیر این نوع خنک نماینده ها بهبود قابل توجهی داشته اند و حالا رقیب قدرتمندی برای مدل های آبی محسوب می شوند.

سخن پایانی

انتخاب قطعات درست و مناسب برای کیس کامپیوتر، از جمله کارهای سختی است که کاربران سیستم های دسکتاپ آن را باید پشت سر بگذارند. در این میان انتخاب بین خنک نماینده آبی و بادی یکی از همین تصمیم های سخت محسوب می شود. از نظر تئوری و بر روی کاغذ، خنک نماینده های آبی از همه نظر بهتر هستند. اما برای بسیاری از کاربران، خنک نماینده های بادی انتخاب منطقی تری است.

به زبان ساده اگر یک گیمر معمولی هستید و علاقه ای به اورکلاک کردن پردازنده ندارید، پس به احتمال زیاد یک خنک نماینده بادی برای شما کافی خواهد بود. از سوی دیگر اگر گیمر حرفه ای هستید یا شغل شما در حوزه هایی مانند ادیت ویدیو و طراحی مدل های سه بعدی و دیگر موارد مشابه است، پس بدون شک به سیستم بسیار قدرتمندی احتیاج دارید. برای چنین سیستم هایی هم یک خنک نماینده مایع بهتر می تواند انجام وظیفه کند.

اگر هم کیس شما بسیار کوچک است و خنک نماینده بادی نمی تواند به خوبی درون آن قرار بگیرد، پس خنک نماینده آبی انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. به طور کلی هیچ برنده قطعی بین این دو مدل خنک نماینده ها وجود ندارد و در نهایت این شما هستید که با توجه به احتیاجها و بودجه ای که در اختیار دارید باید انتخاب کنید. بنابراین قبل از اینکه راهی فروشگاه های فیزیکی یا اینترنتی شوید، تکلیف خود را تعیین کنید تا بتوانید برترین خنک نماینده برای سیستم خود را بخرید.

خوشبختانه در خبرنگاران انواع و اقسام خنک نماینده های آبی و بادی با قیمت ها و ویژگی های متنوع به فروش می رسد که برای مقایسه و آنالیز آن ها می توانید از لینک زیر بهره ببرید.

منبع: neogamr

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 آذر 1401 بروزرسانی: 4 آذر 1401 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 2183

به "خنک کننده آبی در برابر بادی؛ کدام یک برای CPU بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خنک کننده آبی در برابر بادی؛ کدام یک برای CPU بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید