چگونه به افراد افسرده در درمان افسردگی یاری کنیم

به گزارش صبح مهریز، وقتی فردی که می شناسید، به او عشق می ورزید و یا به نوعی برای شما مهم محسوب می شود دچار بیماری افسردگی می شود، شما باید در کنارش بمانید و به او یاری کنید. البته باید یادتان باشد که فرد افسرده یک بیمار محسوب شده و فقط به دلداری یا شانه ای برای تکیه دادن یا گریه کردن احتیاج ندارد. به گفته جکی گولان، یک فوق تخصص در زمینه علوم روانپزشکی و رفتاری، کارهای زیادی هستند که باعث می شوند افراد افسرده حالشان بهتر شود، اما در نهایت آنها احتیاجمند مراقبت های پزشکی هستند تا بتوانند به طور کامل بر این مشکل غلبه نمایند.در این مطلب قصد داریم به شما 9 روش موثر برای درمان افسردگی را معرفی کنیم تا بتوانید به افراد افسرده بهتر یاری کنید.

چگونه به افراد افسرده در درمان افسردگی یاری کنیم

1) بدانید که درمان اصل است

افسردگی در علم پزشکی یک بیماری محسوب شده و بنابراین احتیاجمند مراقبت های پزشکی خواهد بود. شاید به عنوان یک عضو خانواده یا دوست، بتوانید با وی درددل کنید اما این کافی نیست. اگر این نکته را مدنظر داشته باشید هیچ گاه از این که صمیمی ترین و برترین حرف ها و درددل های تان باعث درمان وی نشده، ناامید نخواهید شد. به گفته گولان، افراد مبتلا به بیماری افسردگی نمی توانند آن را به یک باره فراموش نموده و یا از آن جلوگیری نمایند. شما با درددل یا صحبت کردن تنها حال آنها را کمی بهتر می کنید و نباید انتظار درمان فرد افسرده را داشته باشید.

2) برای درمان شان کوشش کنید

برترین کاری که می توانید برای دوست یا عشق تان انجام دهید این است که او را قانع کنید افسردگی یک بیماری بوده و انکار آن دردی را دوا نخواهد کرد. سپس در راه درمان به او یاری کنید. همان طور که پای شکسته احتیاج به درمان در بیمارستان خواهد داشت، فرد مبتلا به افسردگی نیز احتیاج به مراقبت های پزشکی و حمایت روحی دارد تا از شر بیماری افسردگی رهایی یابد.

3) در خصوصش حرف بزنید

نشان بدهید که شما و دیگران دوست دارید به آن ها یاری کنید. آن ها را تا درمانگاه یا مطب پزشک برده و اگر قصد صحبت دارند، با حوصله به حرف هایشان گوش دهید. این کار باعث می گردد خطر اقدام به خودکشی در این افراد به مراتب کاهش پیدا کند. اگر احساس می کنید علایم ناامیدی و بدبینی زیاد شده، حتماً به پزشک معالج وی اطلاع دهید تا روند درمان افسردگی وی با مشکل روبرو نگردد.

4) در تماس باشید

سعی کنید تماس گرفته و از آن ها برای مشارکت در فعالیت های روزانه دعوت کنید. افراد مبتلا به بیماری افسردگی دچار گوشه گیری می شوند، چرا که احساس می نمایند حضورشان دیگران را آزار می دهد. البته شاید لازم باشد در این راه کوشش زیادی بکنید. فعالیت هایی که به نوعی دستاورد، جایزه یا احساس رضایت را در پی داشته باشند، برای افراد افسرده فوق العاده اثربخش خواهند بود و روند درمان افسردگی را تعجیل میبخشد. سعی کنید فعالیتی که آن ها دوست دارند را انجام دهید، هر چند ممکن است در ابتدا ابراز تمایل ننمایند. شیوه های زندگی که به ورزش، تغذیه سالم و خواب کافی تشویق می نمایند نیز برای افراد افسرده از افراد بسیار عالی هستند.

5) تمرکز بر روی اهداف کوچک

شاید فردی افسرده بپرسد اصلاً چرا امروز باید از تختخواب خود بیرون بیایم؟ شما می توانید این سوالات را با حمایت های مثبت خود پاسخ دهید. گولان می گوید مشارکت در فعالیت ها و رسیدن به اهداف کوچک احساس خرسندی را در این افراد در پی خواهد داشت. دستاوردهای کوچک را در جایی ثبت کنید، حتی چیزهایی مانند بلند شدن از تختخواب! این ها همه در درمان افسردگی موثر خواهند بود.

6) در خصوصش مطالعه کنید

کتاب هایی در خصوص بیماری افسردگی خوب هستند، چرا که مملو از راه کارها و روش های رفتاری برای همراهی با افراد افسرده می باشند. البته استفاده از هر بلاگ یا مقاله ای توصیه نمی گردد، مگر این که از صحت منابع آن آگاهی داشته باشید.

7) متخصصین نزدیک خود را پیدا کنید

سعی کنید در منطقه نزدیک خود متخصصین مناسب را پیدا نمایید. بعضی افراد شاید اطلاع نداشته باشند که به افسردگی مبتلا شده اند، وظیفه شما این است که به آن ها شرح بدهید که شاید این شرایط در آینده بدتر بگردد. بنابراین اگر همین امروز فرد افسرده را نزد متخصص ببرید بهتر است.

8) تشویق به درمان

سعی کنید آن ها را تشویق کنید تا به نزد روانپزشک یا متخصص مراجعه نمایند و تحت درمان های شناختی رفتاری قرار بگیرند تا روند درمان افسردگی آن ها تسریع پیدا کند.

9) توجه کنید

اگر دوست یا عشق شما در گذشته مبتلا به افسردگی بوده و در حال حاضر در دوره حساسی از زندگی(مانند دوره بلوغ یا دوره پس از زایمان) به سر برده و علایم افسردگی نیز دارد، باید بیشتر حواستان باشد. بعلاوه بنا بر شرایط پیش آمده نظیر جدایی زناشویی، طلاق، از دست دادن شغل، مرگ عزیزان و یا سایر شرایط پرتنش، سعی کنید قدم جلو گذاشته و به آن ها یاری کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 16 دی 1401 بروزرسانی: 16 دی 1401 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 2202

به "چگونه به افراد افسرده در درمان افسردگی یاری کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه به افراد افسرده در درمان افسردگی یاری کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید