عوامل ابتلا به کمردرد و راه چاره هایی برای کاهش آن

به گزارش صبح مهریز، کمردرد یکی از مسائل در بیشتر جوامع است که می توان آن را با اقداماتی کاهش داد و یا از آن پیشگیری کرد.

عوامل ابتلا به کمردرد و راه چاره هایی برای کاهش آن

فاطمه فرهادی کارشناس بهداشت حرفه ای شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهر اظهار کرد: طی دهه های گذشته اختلالات اسکلتی - عضلانی به طور روزافزون در سراسر دنیا در حال توسعه بوده و امروزه کمردرد به عنوان یک پدیده چند دلیلی و یک مشکل بزرگ در بیشتر جوامع مورد توجه است.

او ادامه داد: شیوع چشمگیر کمردرد در کنار هزینه های درمانی آن از دلایل توجه به کمردرد است.

کارشناس بهداشت حرفه ای شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهر توضیح داد: سندرم بی تحرکی یکی از مهم ترین عوامل ابتلا به کمردرد به شمار می آید و گفته می گردد بیش از 85 درصد دلیل های درد های عضلانی مربوط به بی تحرکی است.

فرهادی بیان نمود: تغییر سبک زندگی با نادیده گرفتن اقدامات پیشگیرانه مثل روش صحیح نشستن و کم تحرکی به مسئله ای دنیای تبدیل شده است که بخش زیادی را می توان با اقدامات پیشگیرانه رفع کرد.

او افزود: بی تحرکی، چاقی، نوع شغل، مسائل روانی، عفونت ها، تومور ها و مسائل عروقی و درد های مکانیکی شامل کشیدگی عضلانی، پیچ خوردگی، آسیب مفاصل بین مهره ای، فتق دیسک، لغزش مهره، انحراف ستون فقرات، آرتروز، تنگی مجرای نخاعی، شکستگی ها و در رفتگی ها شایعترین دلایل کمردرد محسوب می گردد.

کارشناس بهداشت حرفه ای شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهر توضیح داد: بعلاوه افرادی که سیگاری هستند و حتی افرادی که در معرض دود ناشی از سیگار هستند نیز بیشتر از افراد سالم به کمر درد مبتلا می شوند.

او اضافه نمود: کاهش تحرک و کاهش دامنه طبیعی حرکات، بعلاوه کار سنگین و مداوم در یک شرایط ثابت برای ستون فقرات بسیار مضر است و بهتر است زمانی هر چند کوتاه با تغییر حالت به بدن استراحت داد؛ البته تغییر شرایط ناگهانی و حرکت نادرست برای انجام کار مثل خم شدن برای برداشتن اجسام به شیوه غلط سبب فشار به ستون فقرات کمری و بروز کمردرد می گردد.

فرهادی گفت: نشستن بیش از 15 دقیقه و استفاده از صندلی هایی که اصول ارگونومی در آن رعایت نشده است، از دلیل های مهم بروز کمردرد است؛ به طوری که وقتی فردی طولانی مدت می ایستد یا می نشیند پس از 15 دقیقه بافت هایش دچار افت می گردد، دیسک ها آب خود را از دست می دهند که در نتیجه مهره ها به هم نزدیک شده و نقش ثبات ربات ها کاهش می یابد و سبب اختلال در حرکت عضلات می گردد.

او اضافه نمود:، اما پیشگیری از درد های کمر یک عامل مهم برای ارتقای مشارکت بیشتر افراد در جامعه و کاهش هزینه های درمانی است.

کارشناس بهداشت حرفه ای شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهر بیان نمود: پرهیز از یک شرایط ثابت به ویژه نشستن طولانی مدت روی صندلی، اجتناب از حرکات سریع و چرخشی در ستون فقرات، جلوگیری از خم کردن تنه، پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین به خصوص در حالت ایستاده، استانداردسازی محیط کار و خانه، کاهش وزن، تقویت ماهیچه های ستون فقرات، پرهیز از رانندگی طولانی مدت، پرهیز از تشک های نرم و حجیم و استفاده از بالش های مناسب زیر سر از جمله راه حل هایی برای کاهش آسیب های ناشی از کمردرد است.

او افزود: استفاده از صندلی های طبی برای کاهش آسیب به مهره های کمر و ستون فقرات و از آنجایی که بیشتر صندلی ها فاقد قسمت حمایت کننده برای ناحیه ستون فقرات است، استفاده از پشتی طبی توصیه می گردد.

فرهادی با بیان اینکه هرچه فعالیت بدنی فرد بیشتر باشد، احتمال کمردرد نیز کمتر می گردد، اضافه نمود: ورزش هایی مثل پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری در بهبود کمردرد مفید است، چرا که سبب تقویت عضلات اطراف ستون فقرات و مفاصل و باعث تعادل و تناسب بدن می گردد.

او توضیح داد: مصرف ویتامین ها و سبوس جو، گندم، میوه های تازه و ماهی می تواند به کاهش کمردرد یاری کند.

کارشناس بهداشت حرفه ای شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهر ادامه داد: اصلاح سبک زندگی نیز در پیشگیری و کاهش کمر درد نقش بسیار مهمی دارد.

او بیان نمود: ساده ترین راه ها شامل توجه به نکاتی ساده است؛ مانند اینکه هنگام ایستادن، راه رفتن و نشستن پشت فرد به طور کامل راست باشد، هنگام ایستادن و راه رفتن بیشتر وزن خود را روی پاشنه ها قرار دهیم و وزن خود را به طور مساوی روی هر دو پا تقسیم کنیم. تا حد امکان از پوشیدن کفش های پاشنه بلند خودداری کنیم.

فرهادی افزود: بهتر است هنگام برداشتن اجسام بیشتر از زانو و عضلات قوی پا استفاده کنیم. رعایت بهداشت خواب نیز در بهبود کمردرد موثر است. چرا که خوابیدن روی شکم به هیچ عنوان مناسب نیست. حالت ایده آل خواب طاق باز و با زانو های خم و یا به پهلو خوابیدن و یکی از 2 زانو را خم کردن است.

خبرنگاران فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 آذر 1401 بروزرسانی: 1 آذر 1401 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 2181

به "عوامل ابتلا به کمردرد و راه چاره هایی برای کاهش آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوامل ابتلا به کمردرد و راه چاره هایی برای کاهش آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید