چگونه از کسب و کارهای اینترنتی شکایت کنیم؟
به گزارش صبح مهریز، به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، با توجه به گسترش روزافزون تجارت الکترونیکی و لزوم افزایش اعتماد و اقبال مصرف کنندگان به خرید اینترنتی و ارتقای پاسخگویی و اثربخشی چرخه ثبت و رسیدگی به شکایات احتمالی از کسب و کارهای اینترنتی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با توجه به مسئولیت ذاتی و قانونی خود مبنی بر ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی و حمایت از مصرف کنندگان در فضای تجارت الکترونیکی و با توجه به صلاحیت قانونی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در زمینه رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان به وسیله انجام بازرسی و صدور اخطارهای نظارتی و حسب احتیاج تشکیل پرونده و ارجاع به مراجع صالح قضائی، واحد رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی پس از یک دوره راه اندازی آزمایشی، به بهره برداری رسید.
خریداران به منظور پیشگیری از بروز مسائل بعدی، قبل از خرید ضروری است با کلیک بر روی لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) فروشگاه اینترنتی، اطلاعات مندرج در شناسنامه (پروفایل) کسب و کار شامل سوابق فعالیت، تخلفات و پاسخگویی به شکایات فروشنده نسبت به خریداران قبلی را آنالیز و سپس برای خرید از فروشگاه مربوطه تصمیم گیری نمایند.
همچنین پس از خرید در صورت بروز مشکل و عدم ایفای کامل تعهدات توسط فروشنده، می توانند نسبت به ثبت شکایت خود در سامانه اینماد ( https://comp.enamad.ir/Panel) با ارائه اسناد و مدارک لازم اقدام نمایند.
رسیدگی به شکایت طبق مراحل طراحی شده در سامانه اینماد پیگیری و در صورت عدم پاسخگویی مناسب کسب و کار، به واحد رسیدگی به شکایات ارجاع و پس از آنالیز در صورت احتیاج، پرونده کسب و کار متخلف جهت رسیدگی به مراجع قضائی ارجاع خواهد شد.
در سرانجام به منظور رفاه حال بیشتر خریداران، تأکید می گردد سطوح مختلف اطمینان خرید از فروشگاه های اینترنتی، به صورت رتبه اعتماد در قالب ستاره های اینماد نمایش داده می گردد؛ بنابراین به مردم توصیه می گردد خرید خود را از کسب و کارهای اینترنتی دارای رتبه اعتماد الکترونیکی (بیش از یک ستاره) انجام دهند تا با خیالی آسوده، از ایفای کامل تعهدات توسط فروشنده اطمینان داشته باشند.
منبع: خبرگزاری مهر