گسترش ایرلاین های کم هزینه در صنعت حمل و نقل هوایی

به گزارش صبح مهریز، در 17 دسامبر سال 1903 در کیتی هاوک کالیفرنیای شمالی اورویل و ویلبور رایت با ساخت اولین هواپیمای موتوری و قابل کنترل و سنگین تر از هوا ، عصر فضا را شروع کردند. هر چند اولین پرواز معروف کم تر از یک دقیقه بطول انجامید، حمل و نقل دنیا را برای همواره متحول ساخت. مسافرت هوایی نگرش مردم را در قبال زمان و مسافت تغییر داد. با گذشت بیش از یکصد سال از تولد اولین پرواز، شاهدیم که صنعت حمل و نقل هوایی دوران کودکی خود را پشت سر گذاشته و به بلوغ رسیده است. امروزه صنعت حمل و نقل هوایی سالانه بیش از 2/2 میلیارد مسافر را جابجا می نماید. فقط در ایالات متحده سفرهای تجاری سالانه بیش از 150 میلیارد دلار درآمد و 550 هزار فرصت شغلی به همراه دارد.

گسترش ایرلاین های کم هزینه در صنعت حمل و نقل هوایی

هواپیماهای کم هزینه (LCC) یا خطوط هوایی کم هزینه، که با نام خطوط هوایی تخفیف دار یا خطوط هوایی بودجه ای شناخته می شوند، با حذف بسیاری از خدمات مسافرتی سنتی، نرخ های کمتری دریافت می نمایند، این مفهوم که اولین بار در شرکت های هواپیمایی سوث وست ایالات متحده آمریکا در اوایل دهه 1950متدوال شد، نقطه عطفی در موفقیتهای صنعت حمل و نقل هوایی محسوب می گردد. شرکت هواپیمایی سوث وست، که خدمات خود را در سال 1971 آغازکرد، بزرگ ترین خط هوایی در ایالات متحده و 25 درصد مسافرت در اروپا را از آن خود نموده است و در آسیا رشد درخور توجهی دارد.

شرکت های هوایی کم هزینه با استفاده از روش های زیر به هدف اصلی خود (کاهش هزینه) دست می یابند:

  • کلاس پروازهای خاص
  • یک نوع هواپیما برای کاهش هزینه های نگهداری
  • استفاده از فرودگاههای درجه دوم
  • برگشت های فرودگاهی سریع
  • خدمات نقطه به نقطه
  • جایگاه های ذخیره نشده
  • ارائه نقش های چندگانه برای کارمندان
  • خرید بلیط بصورت آنلاین
  • نبود تجملات و فقط داشتن کرایه های پایین

هواپیماهای کم هزینه در حال رشدند و تهدیدی برای هواپیماهای بزرگ بشمار می فرایند و همچنین سودآوری در خطوط هوایی را به فرایندی سخت تبدیل نموده اند. برندهایی مانند سوث وست، جت بلو، ریان ایر، وست جت و ایزی جت، فرایند رو به رشدی دارند و تهدیدی جدی برای رقبای بزرگ تر تلقی می شوند. سودآوری آنها نیز بسیار است. این خطوط هوایی در حال به راه انداختن سایر خطوط هوایی ارزان قیمت (کم هزینه) در سراسر دنیا اند.

در صنعت هواپیمایی دنیا، بازار آسیا و اقیانوسیه نقطه روشن است. اقتصاد پویای این مناطق سودآوری خطوط هوایی را در این مناطق بهمراه داشته است. در حال حاضر اورینت رو به رشد ترین شرکت هوایی دنیا در زمینه مسافرت هوایی است.

اقتصاد دنیای و صنعت گردشگری نیازمند سیستم حمل و نقل هوایی سالم اند. بدون مسافران هوایی، کسب و کار شرکت های کرایه خودرو و هتل ها و جاذبه ها نیز مختل می شوند. خطوط هوایی با هواپیماهای جت پر سرعت و متنوع خود سفرهای طولانی را متحول نموده اند و از هزینه ها و زمان سفر کاسته اند.

برای مثال امروزه می توان در مدتی کم تر از زمان مسافرت با خودرو در سراسر ایالات متحده به وسیله هواپیما کل کره زمین را طی کرد. روش استفاده از شرکتهای هواپیمایی نیز جالب است؛ برای تهیه بلیط مقصد مورد نظرتان کافی است تنها با شرکت هواپیمایی هوایی یا آژانس هواپیمایی تماس بگیرید یا به وسیله اینترنت آن را بخرید و به فرودگاه بروید و پس از بازرسی چمدان هایتان به هواپیما سوار شوید و به سوی مقصد بروید. مجموعه اقدامات خرید بلیط پیچیده به نظر می رسد اما کار با سیستم آسان است؛ مثلا شرکتهای هواپیمایی ایالات متحده از جمله یونایتد اکسپرس و تد، روزانه بیش از 3600 پرواز به 210 مقصد داخلی و بین المللی ارائه می نمایند، سایر شرکتهای هواپیمایی نیز ساختار مشابهی دارندذو در ترکیب با سایر خطوط هوایی سیستمی را تشکیل می دهند که کل دنیا را تحت پوشش قرار می دهد.

هرچند سرعت اصلی ترین مزیت مسافرت هوایی است که سبب می گردد زمان بیش تری برای سایر فعالیت ها ذخیره گردد، اما این نوع مسافرت جنبه های نامطلوبی نیز دارد. ترس از پرواز و دسترسی نداشتن بعضی مناطق به حمل و نقل هوایی بعضی از این مواردند و مسئله بعدی زمان طولانی است که در هنگام ورود و خروج از فرودگاه صرف می گردد.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 813

به "گسترش ایرلاین های کم هزینه در صنعت حمل و نقل هوایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گسترش ایرلاین های کم هزینه در صنعت حمل و نقل هوایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید