شرایط صنعت ساختمان استان خراسان جنوبی آنالیز شد

به گزارش صبح مهریز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: صنعت ساختمان صنعتی عظیم و وابسته به هزاران صنعت پایین دستی بوده که مسائل آن کمتر موردتوجه قرار گرفته است.

شرایط صنعت ساختمان استان خراسان جنوبی آنالیز شد

جهت دریافت خدمات پتینه کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

محسن احتشام، در بیست و چهارمین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی، اضافه نمود: صنعت ساختمان زیربنای دیگر صنایع است و اهمیت دادن به این صنعت موجب تقویت صنایع تأمین کننده مواد اولیه می گردد.

احتشام با بیان اینکه جامعه هدف صنعت ساختمان بسیار گسترده است، اظهار کرد: امید است بتوانیم به وسیله برگزاری جلساتی کارشناسی و تصویب مصوباتی مؤثر، مسائل انبوه سازان را مرتفع کنیم.

غلامحسین جهانی، عضو هیات رئیسه اتاق تعاون و انجمن انبوه سازان خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه صنعت ساختمان لوکوموتیو ایجاد اشتغال است، اضافه نمود: این صنعت موتور محرک بسیاری از صنایع محسوب شده و از بازار عظیمی برخوردار است.

او صنعت ساختمان را یکی از مهم ترین صنایع مادر در جهان و ایران دانست و اظهار کرد: بر اساس آمارها، مسکن رتبه اول در زمینه اشتغال زایی داشته است.

جهانی با بیان اینکه این صنعت در امر جذب سرمایه ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم تأثیرگذار است، گفت: همچنین بر اساس آمارها 20 درصد فراوری ناخالص کشور وابسته به صنعت ساختمان است

عضو هیات رئیسه انجمن انبوه سازان خراسان جنوبی ادامه داد: بنا به گفته متولیان، در بخش مسکن به ازای 20 میلیارد ریال سرمایه گذاری برای بیش از 100 نفر اشتغال ایجاد می گردد.

او با بیان اینکه صنعت ساختمان با 260 صنعت به طور مستقیم و غیرمستقیم ارتباط دارد، اضافه نمود: در خراسان جنوبی 40 انبوه ساز متخصص و 55 نفر در حوزه تعاونی مسکن به ساخت وساز مشغول هستند.

فعالیت 11 هزار کارگر ساختمانی در استان

جهانی با بیان اینکه درمجموع 95 موسسه و شرکت حقوقی در سطح استان به ساخت وساز می پردازند، اظهار کرد: همچنین 11 هزار و 200 نفر کارگر ماهر دارای کارت مهارت فنی و حرفه ای در صنعت ساختمان استان مشغول به کار هستند.

او با بیان اینکه 20 درصد اشتغال خراسان جنوبی سهم بخش مسکن است، گفت: با آغاز تحریم ها قیمت زمین و مصالح ساختمانی افزایش سرسام آوری داشته است.

جهانی ادامه داد: در حال حاضر میزان سرمایه مورجهانز برای اجرای پروژه انبوه سازی در استان افزایش یافته و از توان اقتصادی متقاضیان هم فراتر رفته که این امر در درازمدت باعث مسائل زیادی خواهد شد.

او از افزایش چندین برابری هزینه زمین در خراسان جنوبی اطلاع داد و گفت: از دستگاه ها و بنیاد مستضعفان خواهان مشارکت منصفانه به جای مزایده زمین ها در سطح استان هستیم.

جهانی با بیان اینکه قانون ساماندهی و حمایت از فراوری و عرضه مسکن مغفول مانده است، گفت: روزانه با گرانی سرسام آور نهاده های ساختمانی روبه رو هستیم.

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون استان خراسان جنوبی خواهان ورود دولت به برطرف مسائل حوزه مسکن شد و اضافه نمود: از متولیان خواهانیم مانع افزایش قیمت بعضی نهاده ها شوند.

جهانی همچنین خواهان برطرف موانع فراوری، تسهیل فرایند فراوری مسکن و اصلاح ضوابط و مقررات مخل فراوری شد و در ادامه به بیان بررسی قیمتی بهای هر مترمربع واحد مسکونی در مرکز استان پرداخت.

درخواست های انبوه سازان

جهانی با اشاره به پیشنهاد های مصوب شده در کمیته کارشناسی اعلام کرد: در این کمیته برای چهار حوزه تأمین اجتماعی، اقتصادیات، نظام مهندسی ساختمان و شهرداری پیشنهاد هایی ارائه شده که در این جلسه مطرح می گردد: شناسایی و مشخص مناطق مستعد استان، اصلاح طرح تفضیلی برای یک طبقه مازاد در جهت متعادل کردن قیمت ها در مناطق مستعد استان و لغو مصوبه شورای شهر مبنی بر محاسبه هزینه ها به نرخ روز برای پفراینده هایی که چهار ماه از تسویه قطعی آن ها می گذرد ازجمله پیشنهاد های مطرح شده در این جلسه بود.

افزایش سطح اشتغال بخش ساختمان به 60 درصد و ملاک قرار دادن طرح تفضیلی در مورد مدنظر قرار دریافت عرض طویل ترین قسمت معابر جهت تراکم مجاز در معبر و حذف مصوبه کمیسیون ماده پنج از دیگر خواسته های انجمن انبوه سازان در این جلسه بود.

حمایت از انبوه سازان تبدیل به قانون گردد

جواد نوری زاده، مدیرکل دفتر فنی امور عمرانی، حمل ونقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی در این جلسه گفت: حمایت از انبوه سازان در راستای فراوری مسکن ضرورتی بوده که باید مدنظر قرار گیرد.

او اضافه نمود: بر اساس قانون حمایت از عرضه و فراوری مسکن، انبوه سازان باید در زمینه هایی مانند تأمین زمین به وسیله تفاهم نامه، تخفیف های عوارض شهرداری و نظام مهندسی و تأمین به موقع مصالح حمایت شوند.

مدیرکل دفتر فنی امور عمرانی، حمل ونقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: در سطح استان باید از ظرفیت قوانین موجود استفاده گردد و مواردی هم به وسیله نمایندگان در سطح مجلس اصلاح گردد.

نوری زاده با اشاره به کمیسیون ماده 5 اعلام کرد: اگرچه به وسیله کمیسیون ها حمایت هایی در راستای افزایش سطح تراکم و اشتغال انجام می گردد اما این امر به تنهایی کافی نیست.

او اظهار کرد: حمایت از انبوه سازان و فراوریکنندگان مسکن باید تبدیل به قانون گردد تا برای اجرای طرح های کوچک و عظیم چالش های مختلفی نداشته باشیم.

نوری زاده گفت: با افزایش قیمت مصالح ساختمانی، انبوه سازان با مسائلی روبرو شدند که باید به مرورزمان برطرف گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 11 مهر 1399 بروزرسانی: 11 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1180

به "شرایط صنعت ساختمان استان خراسان جنوبی آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط صنعت ساختمان استان خراسان جنوبی آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید