از فراوری آرد عاری از گلوتن تا ابتکاری جدید در حوزه طراحی طلا، گلدان هایی که با نور جابه جا می شوند

به گزارش صبح مهریز، رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه با بیان اینکه شرکت فناور مستقر در این مرکز آرد عاری از هرگونه گلوتن فراوری نموده است، گفت: بیماران سلیاکی می توانند نان و دیگر فراوریات این آرد را بدون هیچ مسئله ای مصرف نمایند.

از فراوری آرد عاری از گلوتن تا ابتکاری جدید در حوزه طراحی طلا، گلدان هایی که با نور جابه جا می شوند

جهت دریافت مشاوره خدمات طرح روی جلد کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

گروه استان های خبرگزاری خبرنگاران ـ حسین بوذری؛ استفاده از مراکز رشد یکی از ابزارهای پذیرفته شده برای تبدیل خلاقیت ها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل ارائه به بازار و توسعه کارآفرینی محسوب می گردد.

ساخت خانه هوشمند علیه کرونا به مرحله نهایی رسید

استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش راندمان کاری و فراوری

درباره مرکز تحقیقات مایکروویو و آنتن چه می دانید؟

مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه با در اختیار داشتن 3 هزار مترمربع زیربنا و یک هزار و 500 متر مربع فضای قابل ارائه به واحدهای فناور، سال 1394 فعالیت اجرایی خود را با هدف افزایش ثروت در جامعه به وسیله ارتقای فرهنگ نوآوری و کارآفرینی مبتنی بر علم و فناوری شروع کرد.

مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه در سال های گذشته تمرکز خود را روی حوزه IT، الکترونیک و کشاورزی گذاشته و در این راستا به پیشرفت های خوبی نیز رسیده است. ساخت هسته بزن برو از دستاوردهای اصلی مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه بوده که برای حذف کارت بانکی به ویژه در اوضاع کرونا بسیار کارآمد است.

این مرکز رشد حتی پیروز به فراوری محصول نظامی با نام پوتین مین یاب شده یا محصول گلخانه ای هیدروپونیک هوشمند ساخته که براساس نور، گلدان های آن جابه جا می گردد.

پخت نان ویژه بیماران سلیاکی

اینها نمونه ای از فعالیت های مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه بود که در آینده قطعاً با وجود محققان و پژوهشگران باانگیزه، اخبار امیدوارنماینده تری از این مرکز خواهیم شنید.

خبرنگار خبرنگاران برای اطلاع از فعالیت ها و اقدامات مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه گپ و گفتی را با امین بابازاده رئیس این مرکز ترتیب داده است که مشروح این مصاحبه در پی می آید:

خبرنگاران: اگر موافق باشید صحبت های خود را با ذکر تاریخچه ای از مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه شروع کنیم.

بابازاده: مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه از سال 1394 فعالیت رسمی خود را شروع کرد، قبل از آن فعالیت هایی صورت می گرفت، اما منسجم نبود. از سال 94 این فعالیت ها منسجم تر و این مرکز راه اندازی شد و فعالیت های مختلفی صورت گرفت و برای همکاری با مرکز، شرکت ها و هسته های مختلفی وارد شدند؛ اما موضوعات تحقیقی و پژوهشی به صورت تخصصی پیگیری نمی شد و مرکز رشد به صورت عادی و عمومی به فعالیت خود ادامه می داد.

شرکت های بازی سازی، فراورینماینده جایگاه های بازی و تجهیزات پزشکی به صورت موردی فعالیت داشتند؛ اما جدی نبود. از سال 1398 که به عنوان رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه مشغول به کار شدم سعی کردیم توان و فعالیت خود را با بازار منطقه منطبق و ظرفیت ها و توانایی بالقوه خود را به بالفعل تبدیل کنیم.

خبرنگاران: از ابتدای شروع کار نقطه قوت مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه را چه چیزی تشخیص دادید؟

بابازاده: سؤال خوبی پرسیدید. از همان ابتدا که وارد این مرکز شدم روی حوزه های کشاورزی، فناوری اطلاعات، الکترونیک و حتی مکانیک تمرکز کردیم و احساس کردم می توانیم در این حوزه ها به پیشرفت خوبی برسیم.

بیشترین تمرکز ما روی موضوعات IT، الکترونیک و کشاورزی بود. در حوزه کشاورزی از سال گذشته شرکتی در حال فعالیت بوده که روی فراوری محصولات ارگانیک کار می نماید و انصافاً در این زمینه به پیروزیت های خوبی نیز رسیده است.

به عنوان مثال یکی از شرکت های ما در فرآیند فراوری آرد برای بیماران سلیاکی به دستاورد بسیار خوبی رسیده است؛ همانطور که می دانید مبتلایان به سلیاک نسبت به مصرف پروتئین و گلوتن موجود در بعضی منابع غذایی مانند جو و گندم حساس هستند و روده کوچک این افراد نمی تواند این مواد غذایی را جذب کند.

بنابراین آرد فراوری شده عاری از هرگونه گلوتن است و بیماران سلیاکی می توانند از نان و غلات فراوری شده از این آرد بدون هیچ مسئله ای استفاده نمایند.

خبرنگاران: سلیاک چه نوع بیماری است و چرا گلوتن موجود در غلات و نان ها برای بیمار غیرقابل تحمل می گردد؟

بابازاده: سلیاک یک بیماری گوارشی وراثتی است که بر اثر حساسیت به گلوتن (پروتئینی که در گندم، جو و چاودار وجود دارد) ایجاد می گردد.

زمانی که فرد مبتلا، گلوتن دریافت می نماید، سیستم ایمنی او فعال می گردد و به سلول های روده حمله می نماید. این امر منجر به آسیب سطح جذبی روده شده و در نتیجه بدن قادر نخواهد بود مواد مغذی مانند چربی، پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین ها و مواد معدنی را جذب کند؛بنابراین سلیاک یک بیماری خودایمنی است که در تمام طول عمر همراه فرد مبتلاست و منجر به عدم تحمل گلوتن می گردد.

فراوری محصول گلخانه ای هیدروپونیک هوشمند/ گلدان ها با نور جابجا می شوند

استانداردهای فراوری این آرد حتی با استانداردهای اروپا برابری می نماید و خیلی بیشتر از سطح ملی است.

شرکتی هم در حوزه IT بخش اینترنت اشیاء (IOT) در مرکز رشد واحد ارومیه فعالیت می نماید که پیروز به ساخت خانه هوشمند شده و سیستم های مدیریت از راه داور مکان های صنعتی را به فراوری رسانده است.

خبرنگاران: درباره خانه هوشمند بیشتر شرح می دهید؟

بابازاده: خانه هوشمند (ساختمان هوشمند) یا Smart Home مجموعه ابزارهایی است که به یاری آن کنترل بعضی وسایل برقی و مکانیکی موجود در خانه به عهده آنهاست تا علاوه بر کاهش هزینه های مصرف انرژی، افزایش ایمنی و آسایش را برای ما به ارمغان بیاورند.

امکانات سخت افزاری و نرم افزاری خانه هوشمند به طور مرتب از راه دور چک می گردد و به صورت هوشمند و برنامه ریزی شده افراد قرنطینه شده در این خانه از وسایل و امکانات سرمایشی و گرمایشی، کامپیوتر و ... برخوردار می شوند.

یکی از شرکت ما در فرآیند فراوری آرد برای بیماران سلیاکی به دستاورد بسیار خوبی رسیده و آرد فراوری شده عاری از هرگونه گلوتن است و بیماران سلیاکی می توانند از نان و غلات فراوری شده از این آرد بدون هیچ مسئله ای استفاده نمایند.

ساختمان هوشمند را نباید به صورت یک کالای لوکس در نظر بگیریم؛ بلکه یک سیستم بسیار کارا و اقتصادی است که در کنار تمام ویژگی های امنیتی و کنترلی، رفاه را نیز به همراه می آورد.

یکی دیگر از هسته های مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه سامانه ای به نام بزن برو ساخته که برای حذف کارت بانکی به خصوص در اوضاع کرونا بسیار کارآمد بوده و براساس تلفن هوشمند کار می نماید.

خبرنگاران: چگونه؟

بابازاده: این سامانه در حوزه تبادلات اقتصادی و پولی تحول عظیمی ایجاد می نماید. پرداخت های غیرتماسی راهی سریع و آسان برای پرداخت بهای کالاها و خدمات، به خصوص با مبالغ خُرد است که در آن دارنده کارت ملزم نیست شماره رمز خود را وارد کند. در کارت های غیرتماسی یک تراشه کامپیوتری و آنتن فرکانس رادیویی تعبیه شده و پس از اینکه دارنده کارت در مرحله حساب کردن، کارت غیرتماسی خود را نزدیک ابزار پرداخت می نماید، جزئیات پرداخت به صورت بی سیم به شبکه ارسال می گردد.

اگر مشتری به وسیله تلفن همراه نیز پول را پرداخت کند، به وسیله پیامک یا ایمیل، تأییدیه پرداخت را دریافت می نماید. با این شیوه اوقات کمتری را صرف خدمات دریافت و پرداخت می کنیم. طبق آخرین گزارش این نرم افزار در حالت تست به 16 میلیون تراکنش در روز جواب داده است.

خبرنگاران: این طرح مجوز دارد؟

بابازاده: البته. از بانک مرکزی و شرکت شاپرک برای اتصال به شبکه شتاب بانکی مجوز لازم گرفته شده و این شرکت بسیار پیشرو است. برنامه نویسان این شرکت در یک سال و نیم گذشته وقت زیادی را صرف فراوری فناوری نموده اند.

حتی متخصصان و محققان ما در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه پیروز به فراوری محصولاتی در زمینه نظامی شده اند، از جمله پوتین مین یاب. یک محصول گلخانه ای هیدروپونیک هوشمند هم ساخته ایم که براساس نور، گلدان های آن جابه جا می گردد.

مجوز نخستین شتاب دهنده دانشگاه آزاد اسلامی را اخذ کردیم

طراحی و ساخت پرینتر سه بُعدی از دیگر فعالیت های ماست و اعضای هسته فناور مربوط در گام بعدی به دنبال طراحی و پیاده سازی پرینتر سه بُعدی طلاسازی رفته اند؛ حتی حامی اقتصادی جدید به این طرح ابراز علاقه نموده و مقرر شده پرینتر سه بُعدی در حوزه طراحی طلا ساخته گردد و سرمایه گذار نیز این محصولات را نقداً خریداری کند.

خبرنگاران: این فراوریات می تواند در زمینه ارزآوری به یاری کشور نیز بیاید، درست است؟

بابازاده: بله قطعاً. همچنین هسته های ما در زمینه پهپادهای هوشمند و سیستم های استعدادیابی و روان شناختی آنلاین در حال فعالیت هستند. یکی از شرکت های دانش بنیان موجود در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه نیز روی سیستم های روشنایی LED فعالیت می نماید که یکی از های تک های حوزه الکترونیک است.

از سوی دیگر با هسته ای در حال همکاری هستیم که متخصص کارآفرینی، کاریابی و جذب سرمایه گذار است و در حال طی فرآیند اخذ مجوز برای راه اندازی مدرسه کسب و کار هستیم.

خبر مسرور نماینده اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه مجوز نخستین شتاب دهنده دانشگاه آزاد اسلامی را اخذ کرد و این را مدیون تفاهم نامه ای هستیم که با وزارت ارتباطات منعقد کردیم. این شتاب دهنده با نام تخصصی تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال شروع به کار نموده است؛ اما متأسفانه به شیوع کرونا برخوردیم و از فعالیت مان کاسته شد.

طراحی و ساخت پرینتر سه بُعدی از دیگر فعالیت های ماست و اعضای هسته فناور مربوط در گام بعدی به دنبال طراحی و پیاده سازی پرینتر سه بُعدی طلاسازی هستند.

پیروز شدیم هسته ها و تیم های جدیدی را جذب کنیم؛ اما در دوران پساکرونا قطعاً به بهره وری بسیار بیشتری خواهیم رسید.

خبرنگاران: چه تعداد هسته، واحد فناور و شرکت دانش بنیان در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه فعالیت دارند؟

بابازاده: سه هسته، 9 واحد فناور و یک شرکت دانش بنیان داریم که این سه هسته را به سمت شتاب دهنده سوق داده ایم و خدمات ارائه می کنیم. ناگفته نماند سه شرکت و واحد فناور ما نیز برای دریافت مجوز دانش بنیان اقدام نموده اند.

خبرنگاران: برای حمایت از واحدهای فناور خود چه اقداماتی انجام داده اید و آیا این اقدامات پیروزیت آمیز بوده است؟

بابازاده: در این راستا با صندوق های اقتصادی مختلفی مذاکره و مقدمات راه اندازی سرای نوآوری دانشگاه آزاد ارومیه را با عنوان سرای نوآوری اقتصاد دیجیتال مهیا نموده ایم.

جهانیی به عظیمی پلتفرم و اقتصاد دیجیتال

همانطور که می دانید اقتصاد دیجیتال بحث مطرح جهانی فناوری اطلاعات است، به طوری که 15 درصد از بازار را اقتصاد دیجیتال در اختیار دارد و سال گذشته در جهان 7 تریلیون دلار ارزش افزوده داشته است.

7 تریلیون دلار معادل هشت سال از بودجه نظامی آمریکا در سال ها جنگ با سوریه است؛ بنابراین درصورتی که بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم، مسائل و مسائل ما در حوزه اقتصادی برطرف می گردد.

خبرنگاران: به اقتصاد دیجیتال اشاره کردید. از زمانی که این اصطلاح در سال 1990 برای نخستین بار در ژاپن مطرح شد، عده ای عنوان کردند که اقتصاد دیجیتال با اقتصاد سنتی درهم آمیخته است و تشخیص اینکه کدام یک اقتصاد دیجیتال است و کدام یک سنتی، کمی سخت به نظر می رسد.

بابازاده: عده ای دراین زمینه اظهارنظر نموده اند، اما به نظر من تشخیص اقتصاد دیجیتال و سنتی کار چندان سختی نیست؛ این دو مثل دو پا کار می نمایند و تنها تفاوت آنها در موقعیت شان است، درحالی که هر دو موجب حرکت می شوند.

خبرنگاران: بگذریم. همانطور که می دانید در سال های گذشته اصطلاح پلتفرم یک کسب و کار است بین دولتمردان کشورهای مختلف رواج داشته و گام هایی برای درآمدزایی در این راستا برداشته اند. حال سؤال این است که پلتفرم به اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی و به خصوص کشورمان یاریی نموده است؟

بابازاده: در ایران پلتفرم های مختلفی ایجاد شده، اما دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه های رگولاتوری (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) ضعیف بوده و نیازمند فعالیت بیشتر است.

دانشگاه آزاد اسلامی یک بازار بسیار عظیم با ظرفیت های فراوان است. در گزارش سازمان ملل آمده که فقط 15 درصد پلتفرم در جهان فعال شده است، به عبارتی در 85 درصد این بازار هنوز اقتصاد دیجیتال یا پلتفرم فعال نیست.

پلتفرم های عظیمی مانند گوگل، مایکروسافت، اپل، یوتیوپ یا در آسیا مثل شیائومی، هوآوی، بایدو، لازادا، آمازون و ... در حال فعالیت هستند. پلتفرم ها می توانند برای قشر عظیمی از دانشگاهیان اشتغال ایجاد نمایند و ما باید کاستی های خود را در این زمینه برطرف کنیم.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز می تواند از ظرفیت استاد و دانشجو در این راستا استفاده کند. به نظرم دیوار، زمین و ساختمان سرمایه نیست؛ بلکه سرمایه نیروی انسانی است که در اختیار داریم و می توانیم از خبرنگارانن استفاده کنیم.

خبرنگاران: با اقتصاد دیجیتال و پلتفرم ها حتی می توان در هزینه ها صرفه جویی کرد.

بابازاده: بله.

خبرنگاران: یک سؤال کرونایی. آیا پیروز به فراوری محصولی برای مقابله با کووید ـ 19 در مرکز رشد شده اید؟

بابازاده: واحدهای فناور و هسته های مرکز رشد واحد ارومیه روی محصولات مورد نظر خود در حال فعالیت هستند؛ اما با این شرایط پیروز شدند محصولاتی را نیز در زمینه کرونا فراوری نمایند.

فراوری دوربین حرارت سنج که قادر است از راه دور میزان حرارت بدن افراد را تشخیص دهد یکی از اختراعاتی است که در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه نیست، اما این شرکت ها با ما تعامل دارند.

ساخت دستگاه ازون ساز از دیگر اقدامات ما بوده است که قادر به فراوری ازون (مولکول) بدون خطر است.

در بسیاری از مکان ها می توان از این محصول استفاده کرد. این محصول حتی می تواند طی نیم ساعت تا 45 دقیقه اتاق 12 تا 15 متری را از هرگونه ویروس و باکتری ضدعفونی و استریل کند.

خبرنگاران: سخن پایانی....

بابازاده: از شما و خبرگزاری خبرنگاران بابت این مصاحبه سپاسگزارم.

4078/4062/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1207

به "از فراوری آرد عاری از گلوتن تا ابتکاری جدید در حوزه طراحی طلا، گلدان هایی که با نور جابه جا می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از فراوری آرد عاری از گلوتن تا ابتکاری جدید در حوزه طراحی طلا، گلدان هایی که با نور جابه جا می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید