رمز موفقیت منطقه آزاد قصرشیرین، در تولیدات صادرات محور است

به گزارش صبح مهریز، معاون مالی استاندار کرمانشاه گفت: جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و شکل گیری مجموعه های تولیدی صادرات محور باید اولویت اصلی منطقه آزاد قصرشیرین باشد و از تبدیل شدن آن به یک مرکز برای واردات کالاهای مصرفی خارجی اجتناب کرد.

رمز موفقیت منطقه آزاد قصرشیرین، در تولیدات صادرات محور است

به گزارش خبرنگاران کرمانشاه؛ به نقل از کرد پرس،بهزاد باباخانی گفت: با توجه به ویژگی های تاریخی و مزیت ها و پتانسیل های منطقه در حوزه تجارت خارجی، تصویب منطقه آزاد تجاری و صنعتی قصرشیرین آرزوی دیرینه مردم بود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه طرح منطقه آزاد تجاری و صنعتی قصرشیرین پس از گذر از مراحل مختلف، با پیگیری های بسیار مهندس بازوند استاندار کرمانشاه، در آخرین گام در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد.

باباخانی، ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی یک امتیاز ویژه و مهم برای توسعه کرمانشاه دانست و یادآورد شد: البته باید مواظب باشیم که به درستی از مزایا، فرصت ها و قابلیت های واقعی این منطقه آزاد استفاده کنیم.

وی در ادامه به تشریح تجربه چین در دوره دنگ شیائوپینگ در زمینه ایجاد مناطق آزاد پرداخت و گفت: چینی ها در این دوران اجازه دادند شرکت های فراوریی غربی بر اساس قوانین اقتصاد آزاد، در نقاط خاصی از این کشور مستقر شوند و آن ها با بهره گیری از نیروی کار ارزان و سرمایه گذاری خارجی، بستر افزایش فراوری صادرات محور و افزایش فرصت های شغلی و درآمدهای ارزی را برای کشورشان فراهم آوردند و در ادامه این طرح را به دیگر مناطق چین نیز تعمیم دادند.

معاون مالی استاندار کرمانشاه تاکید نمود: تجربه چین، یکی از مصداق های پیروز استفاده از مناطق آزاد در آسیا بوده که منجر به افزایش فراوری صادرات محور، رونق مالی و ایجاد شغل های جدید شده است.

وی در دنباله سخنانش به تجربه مناطق آزاد در ایران پرداخت و گفت: متاسفانه در ایران مناطق آزادی که ایجاد شده اند با آن فلسفه اصلی این مناطق که جذب سرمایه های خارجی و فراوریات صادرات محور است؛ مقداری فاصله پیدا نموده و این مناطق تاحدودی تبدیل به مرکزی برای واردات کالاهای مصرفی خارجی شده اند و این شرایط باعث شده اغلب کارشناسان در قبال مناطق آزاد موضع انتقادی داشته باشند.

وی تاکید نمود: برای مناطق آزاد تازه تصویب شده از جمله منطقه آزاد قصرشیرین نیز این نگرانی وجود دارد به جای جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی و شکل دادن فراوریات صادرات محور، به مرکزی برای واردات اجناس مصرفی خارجی تبدیل شوند و شاهد همان مسائل و مسائل قبلی باشیم.

فراوری صادرات محور اولویت اصلی منطقه آزاد

وی تاکید نمود: ما باید از تجربه های قبلی درس بگیریم و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و شکل گیری مجموعه های فراوریی صادرات محور را اولویت اصلی منطقه آزاد قصرشیرین قرار دهیم.

وی بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت و پتانسیل منطقه آزاد در راستای افزایش فراوریات صادرات محور در حوزه کشاورزی، معدن و صنایع دستی تاکید نمود و گفت: چندین هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب با استفاده از منابع آبی عظیم طرح گرمسیری و سدهای منطقه تبدیل به آبی می شوند و این زمین ها قابلیت حداقل دو کشت در سال را دارند .

وی اضافه کرد: در آینده نزدیک با انبوهی از فراوریات کشاورزی روبرو خواهیم شد که در شرایط فعلی به دلیل نبود بازار مصرف، ارزش اضافه نموده خاصی برای کشاورزان و کشور ایجاد نمی کند.

باباخانی عنوان نمود: می توان با ایجاد صنایع تبدیلی، بسته بندی، نگهداری محصولات کشاورزی در منطقه آزاد و صادرات این محصولات با ارزش اضافه نموده، این خلاء را پوشش داد.

وی در ادامه به وجود معادن عظیم قیر طبیعی در گیلانغرب و خام فروشی آن اشاره نمود و گفت: فرآوری قیر طبیعی دانش پیچیده ای دارد که به وسیله منطقه آزاد می توان زمینه سرمایه گذاری صاحبان این تکنولوژی را فراهم کرد و با اینکار به ایجاد اشتغال و افزایش صادرات برای کشور یاری کرد.

معاون مالی استاندار در ادامه به ظرفیت ویژه منطقه آزاد برای ایجاد شهرک های دانشگاهی و درمانی اشاره نمود و گفت: در شرایط فعلی افراد بسیار زیادی هر ساله برای درمان و یا تحصیل به استان های مختلف ایران می آیند. با توجه به فاصله بسیار نزدیک قصرشیرین با اغلب شهرهای عظیم عراق و به ویژه اقلیم کردستان، این شهرک ها از جذابیت بسیار خوبی در این زمینه برخوردار خواهند بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به قابلیت ها و مزیت های ویژه منطقه آزاد قصرشیرین در مقایسه با دیگر مناطق آزاد همجوار با عراق اشاره نمود گفت: یکی از مزیت های مهم منطقه آزاد قصرشیرین در مقایسه با بانه - مریوان و مهران، فراهم بودن زیرساخت عظیمراهی است و همچنیت این منطقه به زودی به شبکه ریلی متصل می گردد و در ادامه نیز به راه آهن عراق و سوریه و بندر لاذقیه در مدیترانه متصل گردد.

تاکید نمود: همچنین قصرشیرین تنها منطقه آزاد همجوار با کشور عراق است که همزمان به هر دو بخش عربی و کردی عراق متصل است.

وی در انتها تاکید نمود: بعد از ابلاغ رسمی منطقه آزاد و انتخاب اعضای هیات مدیره و سازمان مسئول، در گام بعدی باید به سمت تهیه طرح جامع و فراهم کردن زیرساخت ها برویم.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 تیر 1400 بروزرسانی: 2 تیر 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1683

به "رمز موفقیت منطقه آزاد قصرشیرین، در تولیدات صادرات محور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمز موفقیت منطقه آزاد قصرشیرین، در تولیدات صادرات محور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید