وجود 19 پارک آبخیز در کشور، پارک های آبخیز سیل ورودی به شهرها را کنترل می کند

به گزارش صبح مهریز، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ضمن اشاره به وجود 19 پارک آبخیز در کشور گفت: یکی از اهداف اصلی پارک های آبخیز کنترل سیل ورودی به شهرها است.

وجود 19 پارک آبخیز در کشور، پارک های آبخیز سیل ورودی به شهرها را کنترل می کند

ابوالقاسم حسین پور در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه ما در کشور 19 پارک آبخیز داریم که سطحی حدود 46 هزار هکتار را شامل می شود، اظهار کرد: از سویی دیگر برای احداث 25 پارک آبخیز دیگر نیز برنامه ریزی هایی اجرا شده است و برای طراحی و احداث در دست مطالعه و بررسی هستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه تا به امروز در تهران پارک آبخیز نداشته ایم، شرح داد: یکی از دلایل این موضوع محدودیت هایی است که توسعه شهری در بالادست ارتفاعات تهران ایجاد کرده است. گسترش بیش از حد شهر در شیب و ارتفاعات شمالی سبب شده است که در این عرصه ها محدودیت هایی ایجاد شود. اگرچه نمی توان گفت که در شهر تهران هیچگونه ظرفیتی برای احداث پارک آبخیز وجود ندارد اما به هرحال این موضوع باید بررسی شود.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در ادامه با اشاره به اینکه پارک آبخیز نوعی پارک طبیعی است که سیل ورودی به شهرها را کنترل می کند و سبب توسعه تفرجگاه های طبیعی می شود، گفت: از دیگر مزایای احداث پارک های آبخیز جلوگیری از تغییرکاربری غیرمجاز اراضی است. علاوه بر این ها پارک های آبخیز طرح هایی چند منظوره هستند که می توانند به اشتغال ساکنان منطقه نیز کمک کنند.

حسین پور اضافه نمود: درحال حاضر تدوین ضوابط و استانداردهای احداث پارک آبخیز در کشور در دستور کار سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با حمایت نظام فنی اجرایی سازمان برنامه و بودجه واقع شده است. از سویی دیگر ارتقای سطح همکاری های مشترک بین وزارت کشور، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت جهادکشاورزی و مشارکت شهرداری ها با سازمان جنگل ها با پیش بینی و تصویب منابع لازم در بودجه های سنواتی هر دو ارگان، ظرفیت های موجود را فعال می کند و توسعه اصولی پارک های آبخیز شهری را به دنبال دارد.

وی در انتها با تاکید بر اینکه اقدامات آبخیزداری در طبیعت به گونه ای است که اصل اولیه آن آسیب نرسیدن به طبیعت است، اظهارکرد: آبخیزداری و پارک های آبخیز اهدافی ازجمله پایداری زیست بوم و اکوسیستم و تعادل عرصه های طبیعی را دنبال می کند. از این رو ملاحظات زیست محیطی در این طرح ها چه از بعد جامع نگری حوضه آبخیز و چه از بعد تعادل های زیستی، در شرح خدمات مطالعات طرح های آبخیزداری و آبخوان داری لحاظ شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 فروردین 1400 بروزرسانی: 27 فروردین 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1575

به "وجود 19 پارک آبخیز در کشور، پارک های آبخیز سیل ورودی به شهرها را کنترل می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وجود 19 پارک آبخیز در کشور، پارک های آبخیز سیل ورودی به شهرها را کنترل می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید