زندگی صیادان صدف در کنگو

به گزارش صبح مهریز، صیادان صدف جمهوری دموکراتیک کنگو بدون تجهیزات به امید یافتن صدف های مدفون در گل و لای آب های منطقه تا عمق 3 متری شنا می نمایند.

زندگی صیادان صدف در کنگو

سبک زندگی و کار بدوی و اولیه صیادان صدف در بخشی دور افتاده و محروم از منطقه ها ساحلی جمهوری دموکراتیک کنگو به سوژه خبرگزاری فرانسه تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگاران، غواصان صدف در پارک ملی و حفاظت شده جنگل های مانگرو حاشیه اقیانوس اطلس بدون تجهیزات و امکانات غواضی چند متر زیر آب می فرایند و با صید صدف زندگی خود را می گذراند.

خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت: صیادان صدف در پارک ملی و حفاظت شده جنگل های مانگروی جمهوری دموکراتیک کنگو خود را از زیر آب و از میان ریشه و ساقه های غوطه ور به سطح می رسانند، نفس حبس شده خود را رها می نمایند تا نفس دیگری بگیرند و دوباره به اعماق این جنگل ها بفرایند که ریشه در آب دارد.

این غواصان به امید یافتن صدف های مدفون در گل و لای جنگل های منطقه و بدون هیچ تجهیزاتی تا عمق 3 متری شنا می نمایند.

مانگرو یا کرنا خانواده گیاهانی است که در زیستگاه های آبرفتی و آب شور ساحلی منطقه ها گرراستای می رویند. دو گونه مشهور این گیاهان با نام های حرا و چندل در ایران وجود دارند.

صدف های لذیذی که با نام بیبواتی در این منطقه از جمهوری دموکراتیک کنگو شناخته می شوند، تنها راه نجات و زندگی بعضی مردم در این کشور هستند.

مردان و زنان غواص و ساکن در این بخش از کنگو از اعضای قبیله اسولونگو هستند. تنها قبیله ای که مجاز به زندگی در پارک ملی مانگرو در جمهوری دموکراتیک کنگو است.

جنگل های مانگرو معمولا از صنایع گردشگری و مزارع دریایی آسیب می بینند و از بین می فرایند اما پارک 768 کیلومتر مربعی مانگرو در جمهوری دموکراتیک کنگو جواهر نادرِ تحت حفاظت از این جنگل ها در دنیا است.

این پارک در حاشیه شهر مواندا و در اقیانوس اطلس و در تلاقی با مدخل رودخانه کنگو قرار گرفته است. در این منطقه گونه های منحصر به فرد گیاهان و صدف ها در تلاقی آب شیرین و شور رشد می نمایند.

صیاد صدف پس از غواصی در اعماق جنگل های مانگرو به سطح آب می آید - او بدون تجهیزات و امکانات 3.04متر زیر آب رفته است/ عکس: خبرگزاری فرانسه

مانگرو یا کرنا خانواده ای از گیاهانی است که در زیستگاه های آبرفتی و آب شور ساحلی منطقه ها گرراستای می رویند. دو گونه مشهور این گیاهان با نام های حرا و چندل در ایران یافت می گردد.

قایق ها در این منطقه پس از سفری پر پیچ و خم از میان جنگل های غوطه در آب به روستای نتوا می رسند. این جنگل ها حدود 20 هزار هکتار از مساحت آب های منطقه در راستا را پوشش می دهند.

ای بولو ان زابی بزرگ و مدیر این روستا در این باره گفت: ما در اینجا تقریبا برق نداریم، شبکه تلفن هم تقریبا وجود ندارد و مدرسه هم نیست.

پوسته های صدف در خط ساحلی روستای نتوا. این پوسته ها در ساخت خانه در این روستا مورد استفاده قرار می گیرد/ عکس: خبرگزاری فرانسه

روستائیان و قبیله ساکن در پارک ملی حفاظت شده کنگو با دست صدف بیبواتی را می گیرند و به معنای واقعی کلمه با آن زندگی می نمایند.

آنها صدف ها را می جوشاند و از بافت درون آن غذا درست می نمایند. پوسته های صدف که به ساحل رودخانه ریخته می شوند در ساخت خانه های محلی استفاده می گردد.

انزابی گفت: پدربزرگ و مادربزرگ های ما کلبه های خود را در چند ده متری صندلی زندگی امروزی ما به همین شیوه ساختند.

جمهوری دموکراتیک کنگو بزگترین کشور جنوب صحرای آفریقا با مساحتی به بزرگی غرب اروپاست/ عکس: خبرگزاری فرانسه

او اضافه کرد: ما روی معدن صدف بیبواتی زندگی می کنیم که در هر زمان رشد می نمایند.

این پارک و اکو سیستم ارزشمند آن تحت نظارت موسسه حفاظت از طبیعت کنگولس قرار گرفته است. بودجه سالانه برای حفاظت از این پارک طبیعی کمتر از 100 هزار دلار است.

انزابی با حالتی نوستالژی گونه گفت: قبل از اینکه اینجا پارک گردد می توانستی هر کاری را انجام دهی.

جزیره Bakery در جمهوری دموکراتیک کنگو. در این جزیره آب اقیانوس اطلس با آب رودخانه کنگو به هم می آمیزد/ عکس: خبرگزاری فرانسه

تنها اعضای قبیله اسولونگو اجازه زندگی در این پارک ملی حفاظت شده جنگل های مانگرو در جمهوری دموکراتیک کنگو را دارند.

آنها می توانند گاو دریایی صید نمایند و گوشتش را بفروشند. آنها هنچنین اجازه دارند با قطع درختان زغال تهیه نمایند.

اگرچه سبک زندگی مردم در نتوا سال های نجومی با دیگر نقاط دنیا فاصله دارد اما نشانه های زندگی قرن بیستمی هر روز از کنار این منطقه محافظت شده می گذرد.

یک ماهیگیر در صدف هایی را که صید نموده می جوشاند/عکس: خبرگزاری فرانسه

کشتی های کانتینری بسیار بزرگ که محصولات چینی، غذاهای منجمد و بسیاری از کالاهای دیگر را حمل می نمایند، محموله های خود را از راستا بنادر ماتادی و بومبا در کنگو جا به جا می نمایند. این بنادر دروازه های تجاری کینشاسا مرکز شلوغ جمهوری دموکراتیک کنگو محسوب می شوند.

هنگامی که شب در نواتا فرا می رسد نه تلویزیون وجود دارد و نه صدای پایکوبی محلی مردم به گوش می رسد/ عکس: خبرگزاری فرانسه

پارک ملی مانگرو در جمهوری دموکراتیک کنگو از مجموعه های معدود تحت حفاظت در این کشور است. در بسیاری از کشورها جنگل های مانگرو به مزارع پرورش میگو تبدیل شده یا با هتل سازی از بین رفته اند / عکس: خبرگزاری فرانسه

منبع: عصر ایران
انتشار: 18 آذر 1400 بروزرسانی: 18 آذر 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1902

به "زندگی صیادان صدف در کنگو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی صیادان صدف در کنگو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید