نفت در برابر مسکن!

به گزارش صبح مهریز، موضوع تهاتر نفت در قبال ساخت مسکن به وسیله سازندگان طرح نهضت ملی مسکن کم کم جدی می گردد و در این خصوص وزارت راه و شهرسازی منتظر ایجاد ساز و کاری به وسیله مجلس و وزارت نفت است.

نفت در برابر مسکن!

مجلس و وزارت نفت در حال تهیه چارچوبی به منظور تهاتر نفت با پیمانکاران پروژه های عمرانی وزارت راه و شهرسازی از جمله طرح نهضت ملی مسکن هستند. این خبر را محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ اعلام نموده و گفته است اگر این مساله محقق گردد گشایش خوبی در زمینه تامین اقتصادی پروژه ها ایجاد خواهد نمود.

زمزمه های استفاده از شرکتهای خارجی در پروژه جهش فراوری و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) از ماههای قبل شنیده شد. اما مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند که قرار نیست خارجی ها نیروی انسانی وارد نمایند بلکه از توان فنی آنها در جهت ارتقای تکنولوژی ساخت استفاده خواهد شد.

روز گذشته نیز احمد دنیااقتصادی ـ عضو شورای عالی مسکن ـ از مذاکره با شرکتهای چینی، ترک و اروپایی به منظور ورود به بخش کوچک حدود 10 درصد طرح نهضت ملی مسکن در زمینه ورود فناوریهای نوین اطلاع داد.

اما با توجه به کمبود منابع و تحریمهای بانکی کشورمان یکی از سوالات اساسی، چگونگی تامین اقتصادی و انجام مبادلات بانکی با شرکتهای خارجی است که از همان ابتدا بحث تهاتر نفت مطرح شد. آخرین خبری که محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ در این خصوص به خانه ملت اعلام نموده آن است که وزارت راه و شهرسازی منتظر ایجاد ساز و کاری به وسیله وزارت نفت و مجلس شورای اسلامی برای انجام تهاتر نفت با ساخت پروژه های عمرانی و یا بابت پرداخت بدهی پیمانکاران است.

به گفته محمودزاده: پیمانکارانی که در پروژه های عمرانی کار می نمایند، عموما مصارف خُرد دارند لذا باید به صورت دقیق مکانیزم تهاتر نفت و نحوه پرداخت آن معین گردد. اگر چارچوبی که مجلس و وزارت نفت برای تهاتر نفت با پیمانکاران پروژه های عمرانی در دستور کار دارد اجرایی گردد، گشایش خوبی در زمینه تامین منابع اقتصادی پروژه های ایجاد خواهد شد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: ورود شرکت های خارجی برای ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن به بهانه تهاتر نفت نیست، بلکه هدف اصلی این اقدام ورود تکنولوژی ساخت صنعتی ساختمان است اما اگر امکان تهاتر نفت با انبوه سازان به عنوان یکی از راه های تامین منابع اقتصادی ساخت مسکن فراهم شوند، اتفاق خوبی خواهد بود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 6 بهمن 1400 بروزرسانی: 6 بهمن 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1953

به "نفت در برابر مسکن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفت در برابر مسکن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید