روستای اسفیدان بجنورد؛ زیباترین روستا در خراسان شمالی

به گزارش صبح مهریز، در مرکز خراسان شمالی، روستایی به نام روستای اسفیدان بجنوردقرار دارد که آب و هوای بسیار خوبی داشته و از جمله روستاهای زیبای کشور هست. روستا اسفیدان در دره ای محصور به قطعه سنگهای عظیم قرار گرفته و طبیعت منحصر بفردی دارد که باعث شده تا طبیعتگردان بسیاری به آنجا سفر نمایند. در ادامه این مقاله جذاب با ما همراه باشید تا بدانید که روستای اسفیدان کجاست و با شرایط اقامت در روستای اسفیدان آشنا شوید.

روستای اسفیدان بجنورد؛ زیباترین روستا در خراسان شمالی

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ جمال سیدی بیشتر بدانید.

فهرست مطالب

جاذبه هایی زیباپوشش گیاهیاماکن دیدنی خراسان شمالیباورهای اهالی منطقه

جاذبه هایی زیبا

در سال 85، این روستا بعنوان زیباترین روستای ایران معرفی گردید. این منطقه جاذبه های بسیاری دارد، مانند چشمه های خروشان، آبشارهای زیبا، غارها، برج های جذاب، چندین امامزاده، رودخانه با آب فراوان و ارتفاعات جنگلی با پوشش گیاهی. بخاطر همین جاذبه ها گردشگران بسیاری به این منطقه می آیند. از جمله اماکن دیدنی روستای اسفیدان بجنورد نیز می توان به غار خزانه هنرور، مقبره شیخ محمدرضا ربانی، آرامگاه امامزاده بن باقر بن موسی بن جعفر(ع)، آبشار هنرور و آبشار بارگاه اشاره نمود.

پوشش گیاهی

براساس مقاله روستای اسفیدان کجاست باید بدانید که سمبل روستای اسفیدان، درخت صندل است؛ درختهای قطور و کهنی که سالها پیش 17 اصله از آنها در این روستا وجود داشت، اما این سالهای اخیر این درختها به علت عدم آگاهی و واقع شدن در راستا کوچه، توسط اهالی قطع شده اند و به همین دلیل، تنها دو درخت صندل در این روستا وجود داشته که قطر تنه هر یک 2.60 متر است.

اماکن دیدنی خراسان شمالی

دره ای عمیق و طولانی به نام هینورد در شمال غربی روستا واقع شده است و در کمرکش این دره، چشمه زلالی به همین نام بوده که اهالی روستا برای آب دادن به باغهای خود از آب این چشمه استفاده می نمایند. دره دیگری به نام بهارگاه در جنوب غربی روستا وجود دارد که چشمه و آبشارهای دیدنی بسیاری در آن جای گرفته اند. در ابتدای این دره، زمینی به مساحت 40 هکتار و تپه ماهوری به اسم موسو واقع شده است که سالها پیش بدلیل رانش زمین، باغ ها، خانه ها و درختهای کهنسالش در خاک فرو رفته اند.

باورهای اهالی منطقه

بر بالای کوههای اطراف این روستا، اثراتی از برجهای سنگی قدیمی بچشم می خورند. در غرب روستای اسفیدان، دیوار صخره ای به نام آنتاش قلعه بوده و دیواره های سنگی و سفال های ساده نخودی و قرمز و سفال های منقش در رنگهای متفاوت بر روی این قلعه قرار دارند. به دلیل اینکه این روستا در دره عمیقی واقع شده است و کوه های سنگی بلندی آن را در برگرفته اند، افراد در اولین نگاه فکر می نمایند این صخره ها و تخته سنگ های عظیم با کوچکترین لرزشی بر روی روستا می ریزند و خانه ها زیر آوار قرار می گیرند. مردم محلی باور دارند که وجود امامزاده باعث شده تا در این همه سالها، این صخره ها به پایین نریزند و این روستا آسیبی نبیند. در سالهای گذشته، اطراف امامزاده اتاقهایی برای اقامت در روستای اسفیدان وجود داشتند که امروزه نیستند.

برای رفتن به این روستا، ابتدا باید به شهر بجنورد بروید. از سمت جنوب شرقی بجنورد 45 دقیقه تا این روستا فاصله است.

در ادامه بخوانیدآثار باستانی شهرستان بجنورد | سفر به دنیایی کهنمنبع: همگردی
انتشار: 26 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1275

به "روستای اسفیدان بجنورد؛ زیباترین روستا در خراسان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای اسفیدان بجنورد؛ زیباترین روستا در خراسان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید