جزیره کیش با تمام دیدنی هایش

به گزارش صبح مهریز، کیش یکی از شهرهای بزرگ گردشگری در کشور ایران است، همچنین جزیره کیش دارای مکان های فوق العاده است و دیدنی های جزیره کیش بسیار فوق العاده است.

جزیره کیش با تمام دیدنی هایش

جاذبه های گردشگری و زیبای جزیره کیش

جزیره کیش مکان های فوق العاده ای را داراست که در طول سالها با کمک طبیعت خلق شده و انسان نیز با کمی تغییرات آنها را زیباتر کرده است. مکان های دیدنی کیش باعث شده که این جزیره به عنوان یکی از شهرهای بزرگ گردشگری ایران به شمار بیاید. این جزیره در 90 کیلومتری خلیج فارس واقع شده است و علاوه بر اینکه دارای امکانات زیادی است طبیعت بکر، ساحل های زیبا و بازارهای بزرگش می تواند جایگزینی برای سفرهای خارج از کشور باشد. برای اینکه اطلاعات زیادی از جاهای دیدنی کیش بدست آورید چند لحظه ای با ما همراه شوید تا مطالب خواندنی که در مورد دیدنی های کیش در اختیارتان قرار داده ایم بخوانید و تجربه سفری مفید تر داشته باشید.

شرایط آب و هوایی جزیره کیش

تغییرات دمای شبانه روزی در جزیره کیش به علت موقعیت جغرافیایی آن اندک است و در سردترین روزهای سال دمای هوا در این منطقه به صفر نمی رسد. پس بهترین زمان سفر به این جزیره زیبا در ماه های مهر تا اواخر فروردین است که هوا بسیار مطبوع و مناسب برای سفر است.

معرفی دیدنی های زیبای جزیره کیش

شهر باستانی حریره:

شهر حریره واقع در شمال جزیره کیش در تاریخ 5 الی 6 هجری قمری ساخته شده است.این شهر در کنار مجموعه ورزشی المپیک قرار گرفته و آثار خرابی و قدیمی بودن بنا را از روی آن می توان تشخیص داد.اوج شکوفایی و رونق این شهر در زمان 4 الی 10 هجری قمری میباشد.

شهر تاریخی حریره وسعتی به اندازه 120 هکتار دارد که تا به امروز توانسته اند از آن خانه اعیانی،حمام،مجموعه ساحلی، مسجد و قنات های قدیمی را کشف کنند.این شهر باستانی که نامش از نام ملکه اش برگرفته شده است در سال 1376 یکم شهریور با شماره 1886 در لیست آثار تاریخی ملی ایران ثبت شده است.

دیدنی های زیبای جزیره کیش

درخت سبز در جزیره کیش:

درختی به نام درخت لور که انجیر معابد هم گفته میشود به عنوان کهنسال ترین درخت در جزیره کیش واقع شده است که قدمت 500 تا 600 سال را دارد.تفاوت این درخت با بقیه این درختان در این است که مردم آن را خوش یمن میدانند چون برگ ها و ریشه هایش از تنه اصلی درخت آویزان است. بعضی افراد هم به دلیل شگون این درخت برای براورده شدن ارزوهایشان گرهی با نخ یا پارچه را به شاخه های این درخت می زنند.

این درخت کهنسال با نام مجموعه درخت سبز در نزدیکی شهر تاریخی حریره واقع شده است و بازدیدکنندگان می توانند بعد از دیدن شهر حریره برای استراحت به این مجموعه بروند.

روستای باغو در کیش:

یکی از قدیمی ترین آبادی ها در قسمت جنوب غربی جزیره کیش روستای باغو است. ساکنین این روستا تا این زمان چند خانواده دامدار هستند. که با توجه به اسناد موجود این روستا از زمان قاجار وجود داشته است. درختان بومی زیادی در این روستا وجود دارد و مسجد محمد که یکی از دیدنی های این آبادی به شمار می رود که روی دیوارش تاریخ 881 هجری قمری درج شده که قدمت این مسجد و روستا را نشان می دهد.

شغل اصلی مردم روستای باغو کشاورزی و دامداری است چون این ابادی خاک حاصلخیزی دارد. طایفه دیگری هم به نام گودار علاوه بر اهالی بومی روستا در جنوب شرقی باغو زندگی میکنند.

روستای باغو یکی از جاذبه های گردشگری جزیره کیش است

پایاب در کیش:

در جزیره کیش پایابی موجود است که تاریخ دوهزار ساله دارد و در نزدیکی درخت سبز واقع شده است. چنانچه در بخش گردشگری نمناک گفته ایم پایاب در سطح زمین و یا کنار دهانه های چاه قنات دهلیزهایی حفر میشود که شیب زیادی دارد و با کمک چند پله به سطح آب جاری قناتی می رسد.هر چه عمق بیشتر باشد ،پایاب طولانی تر و تعدا پله ها به زیرزمین بیشتر است.

این پایاب هم اکنون باز سازی شده و به عنوان یکی از مکان های زیبای گردشگری که طرفداران زیادی هم دارد در جزیره کیش واقع است.در انتها راستا این پایاب ، محلهایی برای استراحت گردشگران از جمله چایخانه و چند رستوران سنتی ایجاد شده است.

پلاژ بانوان و آقایان در کیش:

آب های زلال کیش موقعیت های بسیار خوبی برای شنا فراهم کرده و این آب ها بسیار تماشایی هم هستند.در این جزیره پلاژهای مجزا برای آقایان و بانوان طراحی شده است که امکان شنا در این آبهای زلال را داشته باشند. این پلاژ روبروی مخابرات واقع شده است که وسعتش 15 هزار متر مربع در سواحل شمالی جزیره واقع است. امکانات بسکمک همچون سایه بان، سالن بدنسازی، والیبال ساحلی و دوش آب شیرین را دارا می باشد.

هر چند در نقاط دیگر جزیره امکانات دیگری برای شنا کردن آقایان فراهم شده اما تجهیزاتی که در این پلاژ تعبیه شده است توریستها و گردشگران را دعوت به تجربه ای لذت بخش و یک شنا در محیط زیبا و امن کند. موقعیت مکانی پلاژ آقایان در شمال شرقی جزیره واقع است و امکاناتی جذاب از جمله اسکی روی آب ، فوتبال ساحلی ، جت اسکی ، والیبال ساحلی ، غواصی و قایق های بادبانی برای گردشگران علاقه مند مهیا کرده است.

پالاژ بانوان و آقایان

بوستان آهوان کیش:

یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی کیشبوستان آهوان کیش است که دارای مساحت 2 هکتاری است و در آن به غیر از آهو گونه های دیگری از حیوانات مثل شیر، روباه، شغال، میمون، گوزن و انواع پرندگان نیز نگهداری می شوند. در این بوستان آهوها در قفس نیستند و به صورت آزادانه در این پارک زندگی می کنند. این بوستان در انتهای خیابان فردوسی جزیره کیش واقع شده است.

خانه بومیان در کیش:

این بنا با مساحت یک هزار و 200 مترمربع از جذاب ترین جاهای دیدنی کیش است در قدیمی ترین محله کیش واقع شده است و قدمتی بیش از 200 سال دارد و به موزه تبدیل شده است. این منزل با هدف اشتغالزایی، مشارکت بومیان در بخش گردشگری به خانه مردم شناسی بومیان کیش تبدیل شد تا گردشگران با تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم، معیشت و صنایع دستی منحصر به فرد بومیان کیش بیشتر آشنا شوند. اتاق ها و فضاهای خانه با حفظ معماری سنتی با استفاده از مصالح بومی بازسازی شد و سبک زندگی بومیان کیش در 80 سال پیش بازسازی شده است. داخل خانه 15 اتاق و دو حیاط مجلسی و خانوادگی دارد.

خانه بومیان در جزیره کیش

اسکله تفریحی در جزیره کیش:

اسکله تفریحی در ساحل جزیره قرار گرفته است که توسط متخصصان ایرانی ساخته شده است و طول آن به 437 متر می رسد. این اسکله دارای عرشه ای چوبی و زیبا است و یکی از بهترین مناطق برای پیاده روی و گردش در جزیره کیش می باشد. این مجموعه تفریحی امکانات مختلفی مانند قایق ماهیگیری، قایق های پارویی، جت اسکی و... دارد.

ساحل مرجان کیش:

ساحل مرجان کیش در شرق جزیره کیش واقع شده است. تماشای طلوع آفتاب، آب های نیلگون و ساحل نقره ای برای بازدید کنندگان بسیار جذاب است . آلاچیق ها در ساحل مرجان به صورت پراکنده وجود دارد و شما می توانید از آنها استفاده کنید.

ساحل مرجان از دیدنی های جزیره کیش

جزیره هندورابی در جزیره کیش:

جزیره هندورابی با مساحتی حدود 23 کیلومترمربع از جزیره های آرام و تقریبا خالی از سکنه همراه با ساحلی زیبا، شنی و تخته سنگهای محلی است که در 25 کیلومتری جزیره کیش واقع شده است. در این جزیره 190 نفر زندگی می کنند که بیشتر عرب یا ماهیگیر هستند. جزیره هندورابی دارای بلندترین نقطه به ارتفاع بیست و نه متر و بزرگترین قطر آن هفت و نیم کیلومتر است. در جزیره هندورابی روستایی به نام هندرابی وجود دارد که قریه های دیگری بنام دورات و صرات در نزدیکی این روستا وجود دارد.

شهر زیرزمینی کاریز در کیش:

این شهر یکی از مکان های دیدنی کیش است که در عمق 16 متری سطح زمین قرار گرفته است ومساحتی بیش از 10 هزار مترمربع دارد و دارای قدمتی بین 270 - 570 میلیون سال است. شهر زیرزمینی کاریز با مساحت امروزه با نام کاریز کیش شناخته می شود. کاریز در قدیم به معنای قنات بوده است. در فاز اول این شهر زیرزمینی بخش های مختلفی از جمله غرفه های صنایع دستی ایران وجهان، رستوران سنتی و جدید، موزه، سالن آمفی تئاتر، سالن کنفرانس و گالرهای هنری وجود دارد.

شهر زیرزمینی کاریز

کشتی یونانی:

کشتی یونانی که متعلق به کشور یونان می باشد و با نام های کولا اف ، نچرالیست ، امپایر ترومپت ، کوروش پارسی و همدان شناخته می شود. این کشتی در سال 1322 توسط شرکت ویلیام هامیلتون با وزنی در حدود 7 هزار تن و به طول 136 متر در بندر گلاسکو اسکاتلند ساخته شده بود اما این کشتی که حاوی ذخایر نفتی زیادی بود در سال 1345 به علت مه آلود بودن هوا و نبودن فانوس دریایی در آب های خلیج فارس به گل نشست. یونانی ها برای درآوردن این کشتی از گل تلاشهای بسیار انجام دادند و در آخر چون نتوانستند آن را بیرون بکشند آن را تخلیه و به آتش کشیدند.

گذر هنرمندان جزیره کیش:

راستای برای پیاده روی در غرب جزیره کیش، وجود دارد که تندیس های زیبا و زیادی از بزرگان ایرانی مانند پروین اعتصامی (شاعر بلند آوازه)، غلامحسین بنان(موسیقی دان و خواننده)، محمدتقی جعفری(علامه)، شریف لطفی(موسیقیدان)، حسین بهزاد(نقاش و مینیاتوریست) و بزرگان وجود دارد.

آب انبار در کیش:

یکی از روش های ذخیره آب در جزیره کیش استفاده از آب انبار بوده است. امروزه آب انبار به این دلیل که به دلیل افزایش جمعیت کارایی خود را از دست داد یکی از جاهای گردشگری کیش است. معماری این آب انبار از آب انبارهای شهر یزد الهام گرفته شده است که دارای دو گنبد و پنج بادگیر است . هوا از طریق بادگیرها به داخل دمیده می شود و باعث خنک شدن آب درون انبار می شود.

آب انبار از جاذبه های گردشگری کیش

پارک ساحلی میرمهنا کیش:

در شمالی و شمال غربی جزیره کیش پارک ساحلی میرمهنا واقع شده است که از مسجد خاتم الانبیاء تا میدان جاسک در نوار ساحلی امتداد دارد. این پارک به دلیل وجود اسکله ماهیگیری به دو فاز تبدیل شده است که فاز اول مساحتی حدود 41000 متر مربع دارد و از مسجد خاتم تا اسکله ماهیگیری و فاز دو با مساحت حدود 50000 متر مربع از اسکله ماهیگیری تا میدان جاسک می باشد.

پارک ساحلی سیمرغ کیش:

پارک سیمرغ کیش که در ضلع جنوب شرقی جزیره و در امتداد ساحل با مساحتی حدود 15000 متر مربع قرار گرفته است از دیگر پارک های ساحلی جزیره کیش است.

پارک شهر جزیره کیش:

پارک شهر جزیره کیش از دیگر جاذبه ها و جاهای دیدنی کیش است که دارای دارای انواع گونه های گیاهی سازگار با آب و هوای کیش ، دریاچه مصنوعی، فضای ورزش و تندرستی، پیست دوچرخه سواری و اسکیت، آب نما و میدان گل است.

تمام جاذبه های گردشگری جزیره کیش

دلفیناریوم کیش:

دلفیناریوم یا پارک دلفین های کیش مساحتی حدود 100 هکتار دارد و در جنوب شرقی جزیره کیش واقع شده است اولین و تنهاترین پارک دلفیناریوم در ایران است.

خانه اعیانی:

خانه اعیانی کیش 10 کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد و یکی از جاهای دیدنی کیش است که کمتر به آن پرداخته می شود. وسایل این خانه نشان می دهد مربوط به دوره ایلخانی بوده است و متعلق به یکی از ثروتمندان زمان ایلخانیان بوده است.

لاک پشت های دریایی کیش:

یکی از جاذبه های جزیره زیبای کیش وفور لاک پشت های آن می باشد که به دلیل امنیت و آرامشی که در سواحل زیبا و بی نظیر خلیج فارس برقرار است، در آن زندگی می کنند. دو نوع خاص از لاک پشت دریایی ، لاک پشت نوک دار و لاک پشت سبز در جزیره کیش وجود دارد. لاک پشت های بسیار بزرگ و غول پیکری در قسمت جنوبی و غربی جزیره کیش زندگی می کنند که به راحتی از بالای دیوارهای ساحلی دیده می شوند.

مجموعه آوای خلیج فارس:

مجموعه آوای خلیج فارس که شامل 15000 متر مربع دریا، 20000 متر مربع ساحل و 1400 متر مربع اسکله می باشد ، هرنوع تفریحات و دیدنی که بخواهید را داراست. آبنمای این مجموعه که در شمال شرقی جزیره کیش واقع شده است ، بزرگترین آبنمای موزیکال خاورمیانه است.

منبع: نمناک
انتشار: 6 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 926

به "جزیره کیش با تمام دیدنی هایش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزیره کیش با تمام دیدنی هایش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید