خبرنگاران کرونا در فرانسه؛ از تشدید محدودیت های اجتماعی تا اعلام شرایط اضطرار

به گزارش صبح مهریز، تهران- خبرنگاران - در پی افزایش شمار مبتلایان به کرونا در فرانسه به بیش از 16 هزار نفر و جان باختن 674 نفر، دولت این کشور علاوه بر اجرای قرنطینه و تشدید محدودیت های اجتماعی، شرایط اضطرار خاطرنشان کرد.

خبرنگاران کرونا در فرانسه؛ از تشدید محدودیت های اجتماعی تا اعلام شرایط اضطرار

به گفته ژروم سالومون مدیرکل بهداشت عمومی فرانسه، تعداد بیماران مبتلا به کرونا در این کشور تا به امروز به 16هزار و 18نفر رسیده است.

شدت ابتلا در فرانسه به حدی است که تا به امروز از بین جامعه پزشکی هم شمار زیادی از پرستاران و پزشکان به کرونا مبتلا شده و در این میان یک پزشک جان خود را از دست داده است.

هم اینک فرانسه با کمبود ماسک و محلول ضد عفونی کننده روبرو است؛ اگر چه دولت نسبت به تامین نیازها اطمینان داده است.

بنا به اعلام رسانه های فرانسه، در روزهای گذشته شمار گسترده ای از کادر درمانی در بیمارستان ها و مطب ها به دلیل عدم دسترسی به ماسک مناسب به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

شکایت جامعه پزشکی فرانسه از دولت این کشور، هم اکنون در کمیسیون ویژه دیوان دادگستری جمهوری قرار گرفته است و این مرجع عالی قرار است ابتدای هفته آینده درباره پذیرش این شکایت و صلاحیت خود اظهار نظر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از ثبت شکایت صدها پزشک، پرستار و کادر درمانی و بهداشتی از دولت، اولیویه وران وزیر بهداشت فرانسه در یک نشست خبری به کمبود شدید ماسک اعتراف کرد.

او درباره شرایط ذخیره ماسک گفت: حدود 10سال پیش و همزمان با نخستین هشدارهای جدی، دولت تصمیم گرفت ذخیره استراتژیک 1میلیارد ماسک جراحی و 600 میلیون ماسک FFP2 داشته باشد.

وزیر بهداشت فرانسه، بدون اشاره به دلیل نبود این ذخیره اضافه کرد: نه تنها این تصمیم در سال های بعد اجرایی نشد، بلکه ذخیره دولت در سال های بعد کم و کم تر شد؛ به شکلی که در زمان شروع بحران کرونا دولت تنها 117 میلیون ماسک جراحی داشت و هیچ ذخیره ماسک FFP2 در کار نبود.

با وجود آنکه وزیر بهداشت فرانسه کوشش کرد تا با اعلام خبر خرید 250 میلیون ماسک از کوشش دولت برای جبران کمبود این کالای استراتژیک خبر دهد، اما نگرانی و خشم بسیاری از شهروندان از عملکرد طبقه حاکم فرانسه در شبکه های اجتماعی و همینطور رسانه های این کشور به چشم می آید.

به سبب آمار رو به افزایش مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا، مجلس فرانسه با تصویب حالت اضطرار بهداشتی، به دولت این کشور اختیار داد برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا تصمیمات فوق العاده اتخاذ کند.

به گزارش رادیو بین المللی فرانسه، مجلس به دولت اختیارات لازم را برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن اعطا کرد. این قانون بدین منظور برای محدود ساختن آزادی رفت و آمد افراد، آزادی اجتماعات و آزادی تجارت و فراوری اختیارات وسیعی به دولت می دهد.

اپیدمی کرونا در فرانسه روندی شتابان و صعودی به خود گرفته و شمار مبتلایان و قربانیان کرونا هر روز بیش از پیش در حال افزایش است و ساختار بیمارستانی در برخی مناطق این کشور که با شیوع ناگهانی و گسترده ویروس روبرو شده، برای پذیرش بیمارانی که نیازمند مراقبت های ویژه هستند، از جمله آلزاس و لورِن به حالت اشباع رسیده است.

جامعه پزشکی به دنبال قرنطینه کامل

برخی از پزشکان و سندیکاهای کادر درمانی فرانسه خواهان قرنطینه کامل این کشور و تشدید موازین اضطراری بهداشتی برای مبارزه مثر با بیماری کووید 19 شده اند.

مجلس ملی و سنای فرانسه که به دلیل بحران بهداشتی تنها با حضور نمایندگان محدود از هر یک از گروه های مجلسی برگزار شده بود، قانون ویژه مبارزه با شیوه ویروس کرونا را یکشنبه شب در پی چهار روز بحث و آنالیز بصورت قطعی تصویب کردند.

این قانون امکان ایجاد فوری شرایط اضطراری بهداشتی در فرانسه را برای دو ماه فراهم می نماید و در بردارنده موازین شدید و محدود کننده آزادی های فردی و عمومی عمومی است.

نمایندگان مجلس ملی فرانسه شب گذشته با 510 رای موافق در برابر 37 رای مخالف و با 28 رای غایب این طرح قانونی را تصویب کردند. شرح اینکه به دلیل مراقبت های بهداشتی ناشی از گسترش کرونا فقط در حدود 20 نماینده منتخب در مجلس نمایندگان حضور فیزیکی داشتند. بخش بزرگی از اعضای مجلس حق رای خود را به نمایندگان حاضر در جلسه که هم حزبی های آنان بودند، تفویض نموده بودند.

جریمه های سنگین برای خاطیان تا 3700یورو

در نسخه اصلاح شده این طرح قانونی توسط مجلس نمایندگان، مجازات افرادی که به منع آمد و شد احترام نگذارند تشدید شده است. اگر کسی این ممنوعیت را برای بار اول رعایت نکند 135 یورو جریمه می گردد. در صورت تکرار این اقدام در 15 روز باید 1500 یورو جریمه بپردازد. اگر شخص چهار بار در 30 روز این قانون را نقض کند، به 6 ماه حبس و 3700 یورو جریمه نقدی محکوم می گردد.

این طرح همچنین به دولت فرانسه اجازه می دهد تا اقداماتی را برای حمایت از شرکت ها و بنگاه های مالی این کشوراتخاذ کند و دور دوم انتخابات شهرداری های کشور را به زمانی دیگر موکول کند.

در همین حال، براساس اعلام وزیر بهداشت فرانسه، موج اپیدمی کوید 19 در حال افزایش است و دوام می یابد. نقطه اوج این اپیدمی برای خاتمه ماه مارس پیش بینی شده است. فرانسه در شرایط اضطراری کامل قرار گرفته است. مقامات دولتی و پزشکان در حال آماده سازی برای مقابله با موج فزاینده این اپیدمی هستند. در همین حال احتمالاً دوران قرنطینه کشور تمدید خواهد شد.

آمار افراد درگذشته در این کشور، بین آدینه و شنبه، تقریبا 20 درصد افزایش یافت و شمار قربانیان به 674 نفر رسید. برآورد مرگ و میر فقط بیمارانی را که در بیمارستان درگذشته اند، نشان می دهد، این آمار کسانی را که در خانه های سالمندان و آسایشگاه ها فوت کردند، نشان نمی دهد. در همین حال شمار بیماران بستری در بیمارستان با 18 درصد افزایش به 7240 نفر رسید که از این تعداد حال 1746 نفر وخیم برآورد شده است. این افراد در بخش مراقبت های ویژه بستری شده اند.

در حالی که در برخی از مناطق فرانسه ساختار بیمارستانی برای پذیرش بیماران اشباع شده است، وزیر بهداشت فرانسه، روز یکشنبه اعلام نمود که برای نخستین بار در این کشور یک مرگ پزشک بخش بیمارستانی به سبب ابتلا به ویروس کرونا درگذشته است.

آماده سازی برای تمدید قرنطینه

در ششمین روز از قرنطینه عمومی در فرانسه ، مسوولان در حال آماده سازی زمینه برای تمدید این اقدام بی سابقه هستند که در حال حاضر تا خاتمه ماه مارس تصویب شده است. همچنین بسیاری از انجمن ها و نهادهای پزشکی و خواهان تشدید شرایط قرنطینه و تمدید دوره آن شده اند.

مقامات دولتی فرانسه از شورای علمی ایجاد شده برای مقابله با اپیدمی کووید 19 خواسته اند تا در خصوص مدت و گستردگی مفید و لازم قرنطینه عمومی اعلام نظر کند. انتظار میرود که تصمیم شورای علمی فرانسه در این باره روز دوشنبه اعلام گردد. همه قراین و شواهد حاکی از آن است که این شورا تصمیم به تمدید قرنطینه عمومی و تقویت اقدامات پیش گیرانه برای مقابله موثر با گسترش این اپیدمی خواهد گرفت.

خسارت کرونا بر صنایع و مشاغل و اقدام حمایتی دولت

به دنبال شیوع کرونا شرکت ها و صنایع خرد و کلان در فرانسه بویژه صاحبان مشاغل کوچک و متوسط، متحمل خسارات های بسیاری شده اند که در این ارتباط و برای جبران خسارت ها، کمیسیون اتحادیه اروپا روز شنبه گذشته با برنامه 300 میلیارد یورویی دولت فرانسه برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا موافقت کرد.

مارگاریت وستاگر معاون اجرایی مسوول رقابت رئیس کمیسیون اروپا با اعلام این خبر در حساب توییتری خود نوشت: دولت فرانسه 3 طرح را برای مدیریت اقتصاد خود به منظور مقابله با تاثیرات بحران کرونا به کار گرفته است. انتظار می رود دولت فرانسه 300 میلیارد یورو نقدینگی برای یاری به شرکت های آسیب دیده اختصاص دهد. این یاری کم تر از 48 ساعت از تصویب آن در فرانسه در کارگروه یاری های موقت دولتی کمیسیون اروپا پذیرفته شد.

پزشکان به دنبال واکسن کرونا

در پی شیوع ویروس کرونا به عنوان بیماری همه گیر دنیای، پژوهشگران و دانشمندان مراکز پیشرفته درمانی در سراسر دنیا، در حال تحقیق و آزمایش برای یافتن واکسن و درمانی برای غلبه بر بیماری هستند. در فرانسه هم مدیر انستیتوی مدیترانه برای بیماری های عفونی در شهر مارسی، از نتایج چشمگیر استفاده از دارویی به نام کلروکین بر روی بیماران مبتلا به ویروس کرونا خبر داده است.

پروفسور دیدیه رائول مدیر انستیتوی درمانی دانشگاهی بیماری های عفونی در شهر مارسی به تازگی اعلام نموده است که آزمایش های او بر روی دارویی به نام هیدروکسی کلروکین (پلاکنیل/Plaquenil)، نتایج قابل توجهی برای درمان بیماری ناشی از ویروس کرونا داشته است. این دارو که با نام اختصاری کلروکین نیز شناخته می گردد، برای درمان بیماری مالاریا مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته او، 6روز پس از شروع درمان تعدادی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا با استفاده از داروی کلروکین، علائم ویروس تنها در 25 درصد از آنان دیده شده و تمامی علائم ویروس در دیگر بیماران از بین رفته است.

وزیر بهداشت فرانسه نیز با هشدار نسبت به رعایت جوانب احتیاط در این زمینه، اعلام نمود در صورتی که کارآمد بودن این دارو ثابت گردد، بی درنگ آن را در اختیار شهروندان فرانسه خواهیم گذاشت.

اپیدمی کرونا در فرانسه هم اینک به مرحله سوم رسیده است. از سه شنبه گذشته ، فرانسه حداقل دو هفته محدودیت های سختی را بر روی حرکت مردم اعمال کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 894

به "خبرنگاران کرونا در فرانسه؛ از تشدید محدودیت های اجتماعی تا اعلام شرایط اضطرار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا در فرانسه؛ از تشدید محدودیت های اجتماعی تا اعلام شرایط اضطرار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید