خبرنگاران واکسن کووپارس رازی طی یک ماه به داوطلبان فاز اول تزریق می گردد

به گزارش صبح مهریز، تهران- خبرنگاران- معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: پیش بینی می گردد 133 داوطلب مرحله اول تست انسانی واکسن کووپارس رازی، ظرف یک ماه این واکسن را دریافت نمایند.

خبرنگاران واکسن کووپارس رازی طی یک ماه به داوطلبان فاز اول تزریق می گردد

دکتر محمد حسن فلاح مهرآبادی روز چهارشنبه در پاسخ به سوال خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش خبرنگاران درباره نحوه تزریق واکسن کووپارس رازی شرح داد: این واکسن ابتدا به 13 داوطلب تزریق می گردد و بقیه داوطلبان در چهار مرحله این واکسن را دریافت می نمایند.

وی اظهار امیدواری کرد که هفته آینده سازمان غذا و دارو مجوز تزریق این واکسن را صادر کند تا تست انسانی این محصول فناورانه شروع گردد و اضافه نمود: پس از اخذ مجوز، در کمتر از یک هفته تزریق به 13 داوطلب اول انجام خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اضافه نمود: موش، همستر، خرگوش و خوکچه هندی از جمله حیواناتی هستند که در فاز تحقیقات حیوانی این واکسن از آنها استفاده شده است و نمونه بعدی میمون سبز آفریقایی بود که تست تکمیلی روی آن اجرا شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال درخواستی برای صادرات این محصول داشتید، گفت: تا انتها فاز دوم امکان صحبت در این خصوص وجود ندارد؛ به عبارتی الان زود است قضاوت کنیم که امکان صادرات را خواهیم داشت یا نه.

فلاح درخصوص تفاوت های این واکسن و واکسن کووبرکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: این واکسن ها در پلتفورم های مختلفی هستند، به عبارتی تفاوت آنها در ساختار طراحی واکسن است.

به گزارش خبرنگاران، واکسن کووپارس رازی نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که روز دوشنبه (20 بهمن ماه) در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مستقر در کرج رونمایی شد.

این واکسن به عنوان اولین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کووید-19، توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت فراوری شد.

موسسه رازی از اسفند سال 1398 کار ساخت واکسن را شروع و از روش واکسن پروتئینی نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است، برای فراوری آن استفاده کرد.

این موسسه در فاصله زمانی اسفند 98 تا انتها فروردین 99، کار طراحی این واکسن را تمام کرد، در اردیبهشت دوزسنجی و فرمولاسیون انجام شد و از خرداد ماه 99، آزمایش این واکسن روی 500 حیوان صورت گرفت.

واکسن کووپارس رازی تحت رهبری وزارت بهداشت و با کار کارشناسی دقیق سازمان غذا و دارو اجرا شده است. با تصویب کمیته ملی اخلاق، آزمایش انسانی این واکسن به زودی روی 13 نفر در بیمارستان رسول اکرم (ص) تهران شروع می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1512

به "خبرنگاران واکسن کووپارس رازی طی یک ماه به داوطلبان فاز اول تزریق می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران واکسن کووپارس رازی طی یک ماه به داوطلبان فاز اول تزریق می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید