خبرنگاران مناسب سازی محیط خواسته مهم معلولان گناوه

به گزارش صبح مهریز، گناوه - خبرنگاران - معلولان جسمی - حرکتی که بخشی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند، برای انجام امروز روزمره خود نیازمند استفاده از محیط، تردد در معابر و حضور اماکن عمومی و تفریحی هستند اما این قشر در شهرستان گناوه بدلیل مناسب سازی نشدن محیط از این حقوق اولیه محروم هستند.

خبرنگاران مناسب سازی محیط خواسته مهم معلولان گناوه

به گزارش خبرنگاران، مناسب سازی محیط شهری برای داشتن زندگی آرام و بی دغدغه همراه با رضایت مندی همه اقشار جامعه از امکانات شهری از جمله مواردی است که به صورت استاندارد بین المللی، در همه کشورهای دنیا سابقه طولانی دارد.

مناسب سازی سطح عبور و مرور و کیفیت دسترسی به اماکن و مراکز مختلف، اصلاح ساختمانی و معماری شهرها در راه رسیدن به استقلال فردی و اجتماعی یاری بزرگی به معلولان و دستیابی به آن مهم و ضروی است.

به منظور رسیدن به این امر مهم، شناخت مسائل محیط شهری در ارتباط با فرد معلول از جمله مسائل شبکه معابر شهری و تجهیزات آنها نخستین مساله است که با انجام آن برای فرد معلول، بسیاری از مسائل این قشر از جامعه حل خواهد شد.

مناسب سازی یکی از دغدغه های اصلی معلولان جسمی حرکتی شهرستان گناوه است و اگرچه گام هایی در اینراستا برداشته شده اما انتظار آنان را برآورده ننموده است.

13 آذرماه روز دنیای معلولان فرصتی پیش آمد تا باحضور در دفتر انجمن توانمندان شکیبا گناوه حضور یافته و از نزدیک پای درد و دل و مسایل و مسائل آنها بنشینیم

در این نشست به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل این انجمن به عنوان نمایندگان سخنگوی این قشر و رئیس بهزیستی شهرستان گناوه حضور داشتند.

نمایندگان معلولان در این نشست به بیان مسایل و مسائل و انتظارهای این جامعه پرداختند که مناسب سازی محیط یکی از دغدغه های اصلی آنان بود.

اشتغال، ورزش، نبود وسایل حمل و نقل عمومی، مسکن، تسهیلات اشتغال زایی از دیگر نکات مطرح شده مرتبط با مسائل این قشر توسط نمایندگان معلولان شهرستان بود.

آنان اظهارداشتند: با وجود اینکه مناسب سازی محیط در ادارات و بعضی موسسه ها و بانک ها اجرایی شده است اما فرایند کار ضعیف و بیتشر آنها به استانداردسازی توجهی نکردند.

نمایندگان معلولان گناوه بیان نمودند: چندین اداره و بانک که بیشترین مراجعه نمایندگان را دارند تا به امروز فضای لازم برای معلولن را مناسب سازی ننموده اند.

رئیس هیات مدیره انجمن توانمندان شکیبا گناوه گفت: این انجمن در سال 97 با اخذ مجوز از بهزیستی همراستا با اهداف بهزیستی و توان بخشی در عرصه های مختلف این قشر ثبت و تاسیس شد و تعداد اعضای آن در زمان حاضر از مجموع یکهزار 200 معلول جسمی حرکتی شهرستان 200 نفر هستند.

لیلا دنیا آرا افزود: این انجمن از بدو تاسیس برنامه و فعالیت های متعددی ویژه معلولان این شهرستان اجرا نموده است و در شرایط کرونایی سمت و سوی برنامه ها را به وسیله فضای مجازی انجام می دهد.

وی گفت: آنچه در ارتباطات اجتماعی با معلول باید در نظر گرفت، این نکته است که ارتباط جامعه با آنها، همراه با تکریم و احترام باشد.

وی اظهارکرد: معلولان باید فرصت یابند تا انتظارات، استعدادهای خلاّق هنری و فکری و توانمندی خود را رشد داده و آن را نه تنها برای منافع خود، بلکه برای غنی سازی جامعه به کار گیرند که یکی از بسترهای لازم دراین زمینه مناسب سازی محیط و امکانات تفریحی است .

رئیس هیات مدیره انجمن توانمندان شکیبا گناوه گفت: افراد ناتوان و معلول باید حقوق مشابهی برای زندگی همچون دیگر شهفرایندان داشته باشند و در این زمینه نباید هیچ استثنائی وجود نداشته و محیط شهری ارائه دهنده خدمات بیشتر به اقشار آسیب پذیر باشد تا این گروه به فراموشی سپرده نشوند.

وی ادامه داد: از آنجایی که در جامعه ما تعداد قابل توجهی دچار معلولیت هستند ضرورت توجه به این امر بیشتر احساس می گردد که یکی از مهمترین راه چارهها برای یاری به این قشر، بالا بردن فرهنگ سازی و ارایه سطح خدمات و تسهیلات محیط شهری برای آنان است.

دنیا آرا گفت: برای یافتن روش مناسب سازی معابر، در ابتدا مسائل و موانع شبکه معابر و ارتباطی پیاده و سواره در منطقه باید مورد آنالیز و شناسایی قرار گیرد و سپس راه چارههای بهسازی و نوسازی به صورت جداگانه اجرایی گردد.

وی افزود: همه دستگاه های اجرایی باید برای دسترسی پذیری معلولان به خدمات، ساختمان های خود را مناسب سازی نمایند.

دنیا آرا گفت: براساس سیاست های کلی نظام رعایت احتیاج و آسایش جانبازان و معلولان در طراحی فضای شهری و اماکن عمومی خواسته شده است که ضرورت دارد مناسب سازی بناها و مراکز خدمات عمومی، معابر شهری، مراکز اداری، تفریحی و ورزشی و وسائط نقلیه عمومی با شرایط جسمی جانبازان و ناتوانان جسمی و حرکتی، منطبق بر معیارهای مطلوب باید درنظر گرفته گردد.

رئیس هیات مدیره انجمن توانمندان شکیبا گناوه بیان نمود: بر این اساس همه دستگاه های اجرایی باید برای دسترسی پذیری معلولان به خدمات، ساختمان های خود را مناسب سازی نمایند اما فرایند مناسب سازی با وجود قانون جامع حمایت از معلولان در این شهرستان اگرچه اجرا شده اما دچار نقص فراوان است.

وی یادآورشد: اقداماتی مانند هم سطح سازی معابر، نصب خط راهنمایی نابینایان در پیاده روها، تامین محل ویژه توقف خودروی افراد دارای معلولیت، نصب چراغ های راهنمای مجهز به علایم صوتی ویژه افراد نابینا و کم بینا در تقاطع و مناسب سازی پایانه ها، ایستگاه ها و ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله نکاتی است که معلولان انجام آن را در سطح شهرستان دارند.

دنیا آرا، موضوع اشتغال را از دیگر مسائل قشر معلول در این شهرستان مطرح نمود و گفت: باتوجه به اینکه اشتغال هر فرد که موجب استقلال مالی و هویت و تشخص اجتماعی او می گردد اما تعداد زیادی از معلولان، به رغم داشتن تحصیلات عالی و کسب دانش و مهارت لازم، به سختی در ادارات استخدام و جذب می شوند.

وی گفت: در زمینه اشتغال زایی برای معلولان، تبعیض فاحشی وجود دارد و در صورتی که براساس قانون، باید 3 درصد از اشتغال ادارات به معلولان اختصاص یابد، این قانون تا به امروز به صورت مطلوب اجرا نشده است و شاهدیم که با بی مهری روبرو شده است.

رئیس هیات مدیره انجمن توانمندان شکیبا گناوه بیان نمود: این مساله باعث شده تا به ناچار تعداد قابل توجهی از اقشار معلول توانمند و مستعد باید بیشترین وقت خود را در میان خانوده سپری نموده و زندگی خود را به سختی ادامه دهند.

وی افزود: باتوجه به اینکه توجه به تفریح و ورزش، موجب سلامت جسمی و بهداشت روانی بخش عظیمی از نیروی خلاق معلولان را فراهم می آورد اما بیشتر این افراد نمی توانند از امکانات تفریحی و ورزشی موجود در سطح جامعه استفاده مناسب نمایند زیرا این محیط ها با شرایط فیزیکی و بدنی معلولان متناسب نیست.

دنیا آرا بیان نمود: شایسته است که مسئولان، درصدی از امکانات رفاهی و ورزشی را به معلولان اختصاص دهند، تا آنها نیز مانند سایر افراد جامعه، از این امکانات استفاده نمایند.

مدیرعامل انجمن توانمندان گناوه گفت: یکی از معضلات و مسائل اساسی این قشر جامعه در شهرستان مناسب سازی محیط در ادارات و بانک ها است که باوجود اجرای آن دارای نواقص است.

سیدنجف طباطبایی که به وسیله جابه جایی مسافر با خودرو زندگی خود را می چرخاند، افزود: به دلیل نقص فنی در احداث رمپ های ورودی ادارات و شیب تند، امکان حضور معلولان در این اماکن ضروری وجود ندارد و بناچار باید در هنگام رفتن با ویلچر و عصا از دیگران یاری گرفت.

وی اظهارکرد: در بعضی ادارات از جمله فرمانداری و شهرداری و دادگستری که باید الگوی مناسب سازی باشند توجهی به آن نشده و معلولان با مشکل جدی در هنگام مراجعه به این مراکز پررفت و آمد روبرو می شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مستمری معلولان و سالمندان و بازنشستگان به وسیله بانک انجام می گردد، فضای ورودی برای این قشر مناسب سازی نشده و باید برای انجام امور بانکی چندین پله را با یاری دیگر افراد طی نمایند.

طباطبایی گفت: اغلب پیاده روها و جلوی مغازه های مجتمع های تجاری شهر دستفروش استقرار یافته و معلولان از امکان حضور در این فضاها که حق آنان است و خیلی تمایل به حضور را در آن دارند، محروم هستند.

وی بیان نمود: معلولان انتظار دارند که حداقل یک خیابان شهر در زمینه مناسب سازی الگوسازی گردد.

مدیرعامل انجمن توانمندان شکیبا گناوه ادامه داد: معلولان در اخذ تسهیلات از بانک ها نیز با مسائل عدیده ای روبرو هستند.

وی یادآورشد: برای یک معلول جسمی حرکتی اخذ استعلام از چندین بانک سخت و سخت است ضمن اینکه پیدا کردن دو ضامن نیز بر این مسائل اضافه نموده است.

طباطبایی که دارنده مقام کشوری وزنه برداری است از نبود امکانات و وسایل ورزشی رشته خود و دیگر رشته های معلولان گله مند است.

وی گفت: این شهرستان با دارابودن ورزشکاران معلول مقام آور در سطح بین المللی از حداقل امکانات اولیه از جمله سالن و زمین ورزشی مناسب و وسایل مورد احتیاج محروم هستند.

رئیس بهزیستی و دبیر کمیته مناسب سازی گناوه گفت: این اداره یکی از اعضای کمیته مناسب سازی است و به عنوان یک عضو آن کوشش می نماید ،پیگیری و مقدمات مناسب سازی معابر عمومی را برای افراد کم توان، معلول، سالمند و جانباز و ارائه راه چاره فراهم کند.

مینا شهابی افزود: در زمینه مناسب سازی ادارات در این شهر اتفاقات خوبی افتاده است و از ابتداری امسال همکاری خوبی در این زمینه شده است، اما ناکافی است.

وی اظهارکرد: به کارشناس مناسب سازی این اداره توصیه شده است تا ادارات در زمینه احداث رمپ به استاندارد سازی توجه ویژه داشته باشند و از سازه شیب تند پرهیز نمایند.

رئیس بهزیستی گناوه گفت: در شهر بندرریگ مناسب سازی خیلی خوبی توسط شهرداری این بندر انجام شده است و باید از آن الگوگیری گردد.

وی ادامه داد: مناسب سازی داروخانه ها و آزمایشگاه های شهرستان در دستور کار بهزیستی قرار گرفته است.

دبیر کمیته مناسب سازی گناوه افزود: شهرداری در سنگ فرش کردن پیاده روها خط راهنمایی برای نابینان و معلولان طراحی نموده است.

وی بیان نمود: بهزیستی در اعطای تسهیلات اشتغال زایی کارفرمایی برای معلولان آمادگی لازم دارد و در این ارتباط به هر نفر تا سقف 500 میلیون ریال کارمزد 4 درصد پرداخت می گردد.

شهابی افزود: کارفرمایانی که قصد اخذ تسهیلات دارند باید نسبت به پرداخت بیمه و حقوق طبق قانون کار به افراد شاغل در محل عمل نمایند.

وی گفت: انجمن توانمندان شکیبا در فراخوانی از معلولانی که دارای ایده در کارهای تولیدی و اشتغال زایی هستند و قابلیت توانایی آنان را دارند لیستی تهیه و به بهزیستی اعلام کند.

رئیس بهزیستی گناوه افزود: در حوزه ورزشی نیز، رشته های فعال شناسایی و احتیاجهای آنان به بهزیستی ارایه گردد.

وی با بیان اینکه معلولان باید توانمندی های خودرا بخوبی بشناسند و بارور نمایند، گفت: از اقشار معلول بویژه انجمن توانمندان شکیبا انتظار است ارتباط و تعامل خود را با بهزیستی مستمر برقرار نمایند و در صورت هرگونه مطالبه و مسئله ای به این اداره مراجعه تا پیگیری و رایزنی های لازم بعمل آید.

شهابی یادآورشد: باتوجه به اینکه فضای ساختمانی انجمن توانمندان شکیبا گناوه که بهزیستی در اختیار آنان گذاشته است احتیاج به توسعه دارد ، در این زمینه آنالیز و اقدام خواهد شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 دی 1399 بروزرسانی: 13 دی 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1375

به "خبرنگاران مناسب سازی محیط خواسته مهم معلولان گناوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مناسب سازی محیط خواسته مهم معلولان گناوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید