تماشای فضای سبز، به تنهایی می تواند باعث کاهش عادات و تمایلات مضر گردد

به گزارش صبح مهریز، گذراندن مقداری از وقت خود در طبیعت، موجب مزایای زیاد سلامت جسمی و روانی می گردد، اما مطالعه ای تازه نشان می دهد که حتی تماشا طبیعت از پنجره اتاق خواب می تواند سلامت شما را حفظ کند. با توجه به این مطالعه، داشتن یک چشم انداز سبز از خانه شما می تواند موجب کاهش بعضی اشتیاق و میل های ناسالم شما گردد.

تماشای فضای سبز، به تنهایی می تواند باعث کاهش عادات و تمایلات مضر گردد

با توجه به تحقیقات علمی، تماس با طبیعت می تواند به طور چشمگیری به بهبود و حفظ سلامت ما یاری کند.

به عنوان مثال، در سال گذشته، یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی نشان داد که گذراندن زمان در طبیعت باعث کاهش سطح کورتیزول (هورمون استرس) و بهبود خلق و خو می گردد.

و در اوایل امسال، در مطالعه ای دیگر به این نتیجه رسیدند که حتی دسترسی به فضاهای سبز در دوران کودکی، خطر ابتلا به بیماری های روانی در بزرگسالی را کاهش می دهد.

در حال حاضر، تحقیقات به وسیله محققان دانشگاه پلیموث در انگلستان نشان می دهد که لذت بردن از فضای سبز - مثلا امکان دیدن درختان در حیاط خود از پنجره اتاق خواب - می تواند به کاهش عادات و شدت گرایشات با اثرات بالقوه مضر، مانند ولع داشتن به خوردن تنقلات، نوشیدنی های مضر، الکل، و یا تنباکو یاری کند.

مارتین، سرگروه این مطالعه می گوید: معین شده است که گذراندن مقداری از وقت خود در خارج از منزل در طبیعت، با سلامت و رفاه فرد ارتباط دارد، اما ارتباط بین تنها دیدن فضای سبز از پشت پنجره با کاهش عادات و اشتیاقات مضر، ابعاد جدیدی را به تحقیقات قبلی اضافه می نماید.

وی اضافه کرد: این اولین مطالعه ای است که چنین ایده ای را کشف می نماید و می تواند در آینده برای برنامه های سلامت عمومی و برنامه های حفاظت از محیط زیست بسیار کارآمد باشد.

یک نمای سبز برای سلامت بهتر

برای این مطالعه، محققان 149 شرکت نماینده در سنین بین 21 تا 65 سال را مورد آنالیز قرار دادند و از آنها در خصوص ارتباط شان و صرف زمان در طبیعت پرسیدند. آنها بعلاوه مشارکت نمایندگان را در خصوص عادات و شدت میل های ناسالم خود، و نیز این که چگونه این میل ها بر سلامت روانی آنها تاثیر می کذارد، مورد آنالیز قرار دادند.

به عنوان بخشی از این نظرسنجی، تیم تحقیق بعلاوه نسبت فضای سبز موجود در محله هر مشارکت نماینده، دسترسی به منظره فضای سبز از خانه، دسترسی آنها به یک حیاط یا باغ شخصی و چگونگی استفاده آنها از فضاهای سبز عمومی را مورد آنالیز قرار داد.

مارتین و همکارانش دریافتند افرادی که دسترسی به یک باغ یا حیاط داشتند، صرف نظر از اینکه عمومی یا خصوصی باشد، میل بیشتری به عادات مثبت و بعلاوه میل کمتری به عادات و تمایلات منفی داشتند، و افرادی که منظرهشان از خانه، بیش از 25 درصد از فضای سبز را تشکیل می داد، مزایای مشابهی را توضیح داده بودند.

محققان خاطرنشان می سازند که شرکت نمایندگان این مزایا را صرف نظر از اندازه فعالیت بدنی خود، که محققان آن را در نظر گرفته بودند، بدست آوردند.

بر اساس نظر نویسندگان، یافته های فعلی به شواهدی اشاره دارد که نشان می دهد دسترسی به طبیعت به طور مثبت بر جنبه های مختلف سلامت تاثیر می گذارد.

میل به انواع مختلف رفتارهای آسیب زننده سلامت مانند سیگار کشیدن، نوشیدن بیش از حد الکل و خوردن غذاهای ناسالم می تواند به بعضی از بزرگترین چالش های سلامت جهانی از جمله سرطان ، چاقی و دیابت تبدیل گردد. دیدن و گذراندن مقداری از وقت خود در فضاهای سبز می تواند اولین گام امیدوار نماینده در جهت کاهش این عادات ناسالم و مقابله با چنین چالش هایی باشد.

با این حال، محققان خاطر نشان می نمایند که مطالعه حاضر تأیید نکرده است که ارتباط بین دسترسی به منظرههای طبیعی و کاهش گرایشات مضر در واقع یک رابطه دلیل و معلولی است. آنها می گویند، این باید گام بعدی تحقیق باشد.

مارتین می گوید: پژوهش های آینده باید آنالیز نمایند که چگونه می توان از فضاهای سبز برای یاری به مردم به منظور مقاومت در برابر عادات و گرایش های ناسالم استفاده کرد، و آنها را قادر به مدیریت بهتر در آینده کرد.

منبع: فوت و فن / medicalnewstoday.com
انتشار: 21 مرداد 1401 بروزرسانی: 21 مرداد 1401 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 2133

به "تماشای فضای سبز، به تنهایی می تواند باعث کاهش عادات و تمایلات مضر گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تماشای فضای سبز، به تنهایی می تواند باعث کاهش عادات و تمایلات مضر گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید