آبراهه والنس استانبول

به گزارش صبح مهریز، در گذشته شهر استانبول به عنوان مرکز کشور ترکیه در نظر گرفته شده بود و به علت موقعیت جغرافیایی خاص خود که به وسیله تنگه بسفر را به دو قاره آسیا و اروپا تقسیم می شد از زمان های گذشته میزبان میهمانان ناخوانده بسیاری از جمله رومیان و عثمانیان بوده که امروز می توان شاهد یادگارهای دوران آن ها بود. برای کسانی که قصد سفر به استانبول و یا خرید تور استانبول را دارند پیشنهاد می کنیم که برای آشنایی بیشتر با آبراهه والنس استانبول که یکی از جاذبه های تاریخی این شهر به شمار می آید با خبرنگاران همراه شوند.

آبراهه والنس استانبول

معرفی آبراهه والنس استانبول

قنات والنس یا اکواداکت آو ولنس Aqueduct of Valens که در زبان ترکی با نام بزدوگان کمری Bozdoğan Kemeri هم شناخته می گردد بزرگترین قنات در دنیا است و بعلاوه جزو مهم ترین آثار تاریخی قسمت اروپایی نشین شهر استانبول در منطقه فاتح استانبول به شمار می آید که از دوران حکمرانی رومیان در این شهر به یادگار مانده است. در واقع آن یک سیستم قنات رومی بود که برای ذخیره آب شهر، آب رسانی به مرکز رومیان؛ قسطنطنیه و تامین آب مورد احتیاج مردم با توجه به توسعه جمعیت در اواخر قرن چهارم میلادی ساخته و به بهره برداری رسید. ساخت این قنات در دوران حکمرانی کنستانتیوس دوم؛ امپراتور روم آغاز و در زمان امپراطوری فلاویوس ژولیوس والنس در سال 373 میلادی به انتها رسید و نام خود را از نام این امپراطور رومی وام گرفت. در سال های بعد در زمان حکومت بیزانسی ها و سلاطین عثمانی این قنات بازسازی شد و تا قرن ها مورد استفاده نهاده شد البته امروز کاربرد اولیه خود را از دست داده است و جزو جاذبه گردشگری به شمار می آید که در زیر طاق های آن می توان در کافه های بسیاری که به سبک محلی وجود دارد کمی استراحت کرد و غذا یا نوشیدنی سرو کرد.

پل بزدوگان که از آبراهه والنس استانبول می گذرد

ساخت و معماری آبراهه والنس استانبول

پل بزدوگان کمری که از قنات والنس از بلوار آتاتورک عبور می نماید بخشی از سیستم آبرسانی بود که از جنس سنگ و آجر است و با بلوک های سنگی به شکل مربع در اولین ردیف طاق ها و پس از آن چهار تا هفت طبقه سنگ در ردیف بالایی با گیره های آهنی ساخته شده است و ارتفاع آن از سطح دریا 29 متر می باشد و عرض آن 7.75 تا 8.24 متر و طول آن به 971 متر می رسید که امروز تنها 921 متر از آن به جای مانده است. بخشی از آن در سال 1509 در زلزله بزرگ استانبول آسیب دید و با وجود آن که پس از آن بازسازی و بازسازی شد اما شکل اولیه خود را از دست داد و کوتاه تر شد که بعضی علت آن را مانع دید بودن مسجد می دانستند. دارای 56 یا 73 طاق است (منبع معتبر در دست نبود) که از طاق اول تا چهلم به زمان امپراتوری والنس، طاق چهل و یکم تا چهل و پنجم به زمان حکمرانی سلطان مصطفی دوم و طاق پنجاه و دوم تا پنجاه و ششم به زمان سلطان عثمانی سلیمان اول می رسد. قنات والنس با طول تقریبی 142 کیلومتر در دره ای بین دومین تپه میان سومین تپه که امروز دانشگاه استانبول در آن واقع شده است و چهارمین تپه که مسجد قلندرخانه Kalenderhane Camii فاتح که به وسیله عثمانیان از یک کلیسای ارتدکس به مسجد تغییر داده شد، واقع شده است. در واقع این قنات امتداد یافته از منطقه ها تپه ای تراکیه تا استانبول است که آب خود را از دریای مرمره می گرفت و در 3 آب انبار زیرزمینی اصلی و بیش از صد آب انبار زیرزمینی دیگر ذخیره می شد.

تاریخچه آبراهه والنس

نگاه گذرایی خواهیم کرد به سرگذشت این سازه زیبای 1,653 ساله در دوران حکومت رومیان و عثمانی ها، همچنان با خبرنگاران همراه و همسفر باشید.

آبراهه والنس استانبول در زمان حکومت امپراتوری رومیان

یکی از مهم ترین وقایع در دوره رومیان در زمان ژوستینین یکم این بود که امپراتور روم شرقی دستور داد قنات بزدوگان به آب انبار باسیلیکا Basilica Cistern (بزرگترین مخزن آب در میان چندین آب انبار باستانی در دوره رومیان بود که در نزدیکی ایاصوفیه استانبول واقع شده است) و آب انبار بین بیر دیرک Binbirdirek یا فیلاکسنوس Philoxenos (دومین آب انبار بزرگ استانبول است که در منطقه سلطان احمد واقع شده است) متصل گردد. بعدها قنات بزدوگان به علت لشکرکشی عثمانیان و کاهش جمعیت در مرکز رومیان؛ قسطنطنیه اهمیت خود را از دست داد.

آبراهه والنس استانبول در زمان حکومت سلاطین عثمانی

در دوره عثمانیان و پس از سقوط قسطنطنیه و فتح استانبول به وسیله محمد فاتح که آب کاخ قدیمی اسکی سرای و قصر توپکاپی را تأمین می کرد، تعمیر شد و از شمال شرقی خط لوله آب به آن افزوده شد؛ بعلاوه در زمان بایزید مورد تعمیر مجدد نهاده شد و یک خط لوله دیگر به آن اضافه شد. در زمان سلطنت سلطان سلیمان قنات های کنار مسجد شاهزاده به سبک گوتیک به وسیله معمار سینان بازسازی شدند و با افزوده شدن دو خط دیگر از قنات جنگل بلگراد به این قنات توزیع و انتقال آب به منطقه کیریک چشمه Kırkçeşme در ساحل شاخ طلایی افزایش یافت به طوری که باعث به وجود آمدن چشمه های بسیاری در اطراف این منطقه شد.

جاهای تماشای نزدیک آبراهه والنس استانبول

اگر به تماشا این مکان تاریخی رفتید می توانید به مسجد شاهزاده محمد در نزدیکی آن با فاصله تقریبی 297 متر و مسجد ایا صوفیه در فاصله 2.2 کیلومتری آن سر بزنید و یا از چهارشنبه بازار فاتح در آن نزدیکی تماشا و در صورت احتیاج خرید کنید.

آدرس آبراهه والنس استانبول

آدرس: ترکیه، استانبول، فاتح، قسمت اروپایی، کلندر حانه یا قلندرخانه

Address: Kalenderhane, Avrupa Yakası, 34083 Fatih/İstanbul, Turkey

قیمت بلیط بازدید از آبراهه والنس: رایگان

سخن خبرنگاران

آیا شما از آبراهه والنس تماشا نموده اید؟ آیا بازدید از جاذبه گردشگری تاریخی مانند آب انبار باسیلیکا برای شما مجذوب کننده است یا کسل کننده؟ در صورت تمایل دلایل خود را بازگو کنید. منتظر شنیدن نظرات و پیشنهادات شما هستیم.منبع: فاینداتور
انتشار: 12 دی 1401 بروزرسانی: 12 دی 1401 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 2200

به "آبراهه والنس استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبراهه والنس استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید