تلسکوپ فضایی هابل به زودی فعالیت علمی خود را از سر می گیرد

به گزارش صبح مهریز، با گذشت بیش از یک ماه از اشکال در رایانه داخلی تلسکوپ فضایی هابل، خاتمه با ردیابی علت از کار افتادن آن و جابه جایی به سخت افزار پشتیبان، این تلسکوپ حرفه ای به زودی فعالیت علمی خود را از سر می گیرد.

تلسکوپ فضایی هابل به زودی فعالیت علمی خود را از سر می گیرد

مشکل تلسکوپ فضایی هابل از 13 ژوئن (23 خرداد) و زمانی آغاز شد که یکی از رایانه های آن به طور ناگهانی از کار افتاد. در ادامه همه ابزارهای علمی هابل در حالت ایمن (Safe Mode) قرار گرفتند و از آن زمان تا کنون با وجود سالم بودن کلی تلسکوپ، هنوز مأموریت های علمی آن غیرفعال است.

مشکل از رایانه داخلی هابل است که ابزار علمی آن را کنترل و بر آن نظارت می کند. با وجود مسائلی که در ماه های گذشته هم ایجاد شده بود، این جدی ترین مشکل تلسکوپ فضایی هابل در چند سال اخیر است و این نگرانی را ایجاد کرده که این تلسکوپ قدیمی سرانجام به سرانجام کار خود نزدیک می گردد.

هابل که در سال 1990 میلادی فعالیت خود را آغاز کرده است، بیش از 1.5 میلیون رصد انجام داده و به طور قابل توجهی در تکامل درک بشر از منظومه شمسی، کهکشان ها و به طور کلی، کیهان کمک کرده است.

تیم بازیابی هابل طی چند هفته گذشته انوع آزمایش ها را امتحان کرد. از جمله برای راه اندازی دوباره و پیکربندی مجدد رایانه داخلی تلاش کرد اما هیچ نتیجه ای نداشته است. به گفته ناسا داده های جمع آوری شده طی این تلاش ها اکنون تیم علمی را به این نتیجه رسانده است که علت احتمالی بروز این خطا چیزی مرتبط با واحد کنترل نیرو (PCU) است که در بخش کنترل ابزار علمی و داده تلسکوپ هابل قرار گرفته است.

PCU برق رایانه داخلی را تأمین می کند و مجهز به رگولاتور برق است که 5 ولت الکتریسیته پایدار را هم برای کامپیوتر داخلی مدیریت ابزار علمی و هم برای ماژول های حافظه آن فراهم می کند. به گفته ناسا یک مدار حفاظت ثانویه خروج ولتاژ از تنظیم کننده نیرو را مقدار گیری می کند و اگر ولتاژ از سطح مجاز پایین بیاید یا فراتر رود، این مدار ثانویه به رایانه داخلی دستور می دهد تا فعالیت خود را متوقف کند. اکنون تجزیه وتحلیل تیم نشان می دهد که سطح ولتاژ، خارج از محدوده مجاز بوده و یا مدار محافظت ثانویه با گذشت زمان تخریب شده و مدار در این حالت به جای مانده است.

دستورات مربوط به تنظیم مجدد PCU کار نکرده اند بنابراین این واحد احتمالا از دست رفته و اکنون ناسا طراحی را برای جابه جایی به سخت افزار پشتیبان تصویب کرده است. در پی این تصمیم تام براون (Tom Brown) رییس دفتر مأموریت هابل امروز از انجام پیروز این تغییر خبر داد. طی 24 ساعت گذشته، اپراتورهای هابل با تمام ابزارهای تلسکوپ به خوبی ارتباط برقرار کردند و تلسکوپ امروز به حالت عادی بازمی گردد.

براون گفت: هابل با پیروزیت در سمت A واحد فرماندهی ابزار علمی و کنترل داده (SIC&DH) بازیابی شد. پس از مسئله ای که در سمت B این واحد مشاهده کردیم، این نخستین بار بود که توانستیم عملیات را پیش ببریم. اگر همه چیز به طور عادی ادامه یابد، هابل در روزهای آینده رصدهای علمی را از سر می گیرد.

هابل طی این سال ها مسائل زیادی را تجربه کرده است اما همچنان به نظر می رسد که ناسا همیشه راهی برای بازگرداندن تلسکوپ به فعالیت علمی عادی پیدا می کند. ممکن است هابل قدیمی باشد اما انتظار می رود تا دهه 2030 به فعالیت خود ادامه دهد. اگر در ادامه همه چیز خوب پیش برود و هابل دوباره فعالیت خود را از سر بگیرد، می تواند در کنار تلسکوپ فضایی جیمز وب که قرار است اواخر امسال پرتاب گردد، فعالیت داشته باشد.

عکس کاور: تلسکوپ فضایی هابل در مدار زمان از نگاه دوربین بازوی رباتیک شاتل آتلانتیس در هنگام مأموریت تعمیر و نگهداری شماره 4

Credit: NASA

منابع: Gizmodo, Science

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1749

به "تلسکوپ فضایی هابل به زودی فعالیت علمی خود را از سر می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلسکوپ فضایی هابل به زودی فعالیت علمی خود را از سر می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید