آنالیز لپ تاپ ایسوس VivoBook X543MA: کاملا مناسب مصارف روزانه و دانش آموزی

به گزارش صبح مهریز، لپ تاپ های سری X543 ایسوس همگی مالی و با مشخصاتی رده پایین و متوسط برای مصارف دانش آموزی و دانشجویی هستند.

آنالیز لپ تاپ ایسوس VivoBook X543MA: کاملا مناسب مصارف روزانه و دانش آموزی

بعضی از مدل های این سری لپ تاپ ایسوس با پردازنده های چهار هسته ای سری Core اینتل عرضه شدند که گران تر هستند ولی مدل X543MA با پردازنده سلرون N4000 و کارت گرافیک اینتل HD 500 برای مصارف دانش آموزی بسیار مناسب است. حتی مدلی از این لپ تاپ با کدنام X543MA-GQ505 دارای درایو SSD با ظرفیت 256 گیگابایت است.

به ویژه که این روزها والدین و دانش آموزان به دنبال لپ تاپی مقرون به صرفه برای آموزش مجازی و استفاده از برنامه شاد هستند. لپ تاپ X543MA تا دو هفته پیش قیمتی زیر 7 میلیون تومان داشت ولی اکنون بالای 10 میلیون تومان است.

خود این مدل لپ تاپ هم در چند پیکربندی وارد بازار ایران شده که پرفروش ترین مدل آن ویووبوک X543MA - NP با 4 گیگابایت رم و 1 ترابایت هارددیسک است. مدلی از X543MA که به N4000 مشهور است از 4 گیگابایت رم و 500 گیگابایت فضای ذخیره سازی سود می برد.

به نظرم هر دو مدل برای مصارف دانش آموزی مناسب هستند و ظرفیت ذخیره سازی اطلاعات کافی دارند ولی مسلم است که مدل 1 ترابایت این لپ تاپ گران تر و فضای بیشتری برای ذخیره عکس و ویدئو می دهد.

طراحی

وزن این لپ تاپ زیر 2 کیلوگرم است تا برای جابه جایی و قابلیت حمل نیز مناسب باشد. در لپ تاپ های با صفحه نمایش 15.6 اینچ کمتر مدلی را می توان با این وزن پیدا کرد.

اندازه این لپ تاپ هم 381 در 251 در 27 میلی متر است. نه چندان عظیم مانند لپ تاپ های سری گیمینگ ایسوس و نه چندان کوچک که نتوان با آن به راحتی تایپ کرد یا کف دست ها را روی لپ تاپ تکیه داد. ضخامت زیادی دارد ولی روی وزن دستگاه تاثیرگذار نبوده است.

ترک پد دستگاه هم به اندازه کافی عظیم است تا چند انگشتی استفاده گردد ولی معمولا یک ماوس بی سیم به لپ تاپ وصل می کنیم تا سرعت بیشتری در کارها داشته باشیم.

جنس این لپ تاپ از پلاستیک فشرده است. بدنه ضعیف تری نسبت به لپ تاپ های تمام آلومینیومی دارد ولی استحکام و مقاومت آن رضایت بخش است.

یک صفحه کلید Chiclet با بخش Numpad روی این لپ تاپ داریم که باز اجازه می دهد به راحتی با کلیدهای عددی کار کنیم و تمام کلیدهای مورد احتیاج را روی صفحه کلید داشته باشیم. فرم چینش کلیدها یک فرم استاندارد و رایج و آشنا در لپ تاپ های ایسوس است و کار با آن ها مشکل یا دردسر خاصی ندارد.

کلا طراحی لپ تاپ جذاب است و خطوط محو روی بدنه زیبایی آن را دو چندان کردند. این سری لپ تاپ در دو رنگ نقره ای و نوک مدادی وارد بازار شدند. حاشیه اطراف پنل نمایشگر زیاد است ولی فضای خالی زیر صفحه کلید باعث می گردد راحت تر با این دستگاه کار کنیم.

سخت افزار

گفتیم پردازنده این لپ تاپ سلرون سری N4000 با حداکثر سرعت کلاک 2.6 گیگاهرتز است. از حافظه کش 4 مگابیتی سود می برد و یک پردازنده 2 هسته ای با دو کانال رم محسوب می گردد که از فناوری ساخت 14 نانومتری بهره برده است.

اینتل این پردازنده را در سال 2017 معرفی کرد و اعتقاد دارد برای مصارف روزانه و کارهای نه چندان سنگین مناسب است. این پردازنده براساس معماری Gemini Lake اینتل طراحی شده و تا 58 درصد عملکرد بهتری نسبت به نسل قبل پردازنده های سلرون این شرکت دارند.

این پردازنده از اینترنت اترنت کابلی 1 گیگابیت و وای فای دو بانده 802.11ac پشتیبانی می نماید تا تضمین بدهد سریع ترین سرعت اینترنت و وای فای ممکن روی دستگاه را به کاربر خواهد داد. در ویرایش عکس، کدگذاری ویدئوها و پخش انلاین نیز عملکرد خوبی نشان داده است.

برای این پردازنده 4 گیگابایت رم DDR4 انتخاب شده است. برای سال 2020 واقعا 4 گیگابایت رم کافی نیست ولی اگر بخواهیم سراغ یک لپ تاپ با 8 گیگابایت رم برویم؛ حداقل باید 5 میلیون تومان پول بیشتری از جیب بپردازیم.

رم 4 گیگابایت جوابگوی کارهای روزانه دانش آموزی هست و اگر در آینده احتیاج به رم بیشتر برای اجرای برنامه های سنگین تری احساس شد؛ می توان یک ماژول رم 2 گیگابایت از بازار خرید و به لپ تاپ X543MA اضافه نمود. حداکثر تا 12 گیگابایت رم را پشتیبانی می نماید.

هارددیسک این مدل لپ تاپ ایسوس 1 ترابایت با 5400 دور در دقیقه است. کارت حافظه یا GPU مجتمع شده با پردازنده N4000 هم HD 500 بدون هیچ گونه حافظه گرافیکی مجزا است. این لپ تاپ برای کارهای گرافیکی سنگین یا بازی های ویدئویی اصلا مناسب نیست.

صفحه نمایش 15.6 اینچی فول اچ دی (رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل) از نوع ال سی دی TFT با روکش مات یک مزیت عظیم برای این محصول است. برای کارهای روزانه احتیاج به صفحه نمایش عظیمی داریم و روکش مات آن اجازه می دهد در هر شرایط نوری بتوان به راحتی محتواهای روی نمایشگر را خواند.

باتری و درگاه ها

باتری لپ تاپ X543MA سه سلولی با ظرفیت 33 وات است. این باتری می توان با مصرف عادی تا 5 ساعت و در پخش ویدئو تا 3.5 ساعت دوام بیاورد.

از نظر درگاه های ارتباطی نیز یک لپ تاپ کامل است. ابتدا باید به درایو دی وی دی این لپ تاپ اشاره نمود که برای دانش آموزان و دانش جویان بسیار اهمیت دارد و از روی بسیاری از لپ تاپ های امروزی حذف شده است.

یک وبکم در حاشیه صفحه نمایش دارد و به بلندگوهای پر قدرت داخلی استریو با فناوری SonicMaster ایسوس مجهز است. پس، خیالمان از بابت صدای خروجی این لپ تاپ باید راحت باشد چون فناوری SonicMaster یک صدای واضح و با کیفیت ارائه می دهد.

اما از نظر درگاه های ارتباطی به یک درگاه USB 3.1 نوع A، دو درگاه USB 2.0، یک درگاه HDMI، جک هدفون و اسلات کارت حافظه میکرواس دی مجهز است. تمام این درگاه ها در کناره سمت چپ دستگاه هستند که یک ایده زیاد جالب نیست و در استفاده از آن ها کمی مشکل خواهید داشت.

در پنل سمت راست فقط درایو دی وی دی را می بینیم. سوکت شارژ باتری لپ تاپ هم در کناره سمت چپ است.

حرف آخر

مدل نقره ای رنگی از این لپ تاپ با پردازنده سلرون N5000 نیز وارد بازار شده است که از نظر پردازشی کمی قوی تر است. گفتیم قیمت لپ تاپ های سری X543MA این روزها در بازار بالای 10 میلیون تومان تا نهایت 11 میلیون تومان است.

این لپ تاپ برای کارهای روزمره به ویژه مصارف دانش آموزی یک لپ تاپ مناسب است و تا چندین سال می تواند جوابگوی احتیاجهای فرزندان یک خانواده باشد. اگر به مشکل سرعت اجرای نرم افزارها یا سیستم عامل برخورد کردید؛ می توانید رم بیشتری به سیستم اضافه کنید یا یک درایو SSD نصب کنید تا ویندوز 10 سریع تر لود گردد.

منبع: یک پزشک
انتشار: 12 آبان 1399 بروزرسانی: 12 آبان 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1245

به "آنالیز لپ تاپ ایسوس VivoBook X543MA: کاملا مناسب مصارف روزانه و دانش آموزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز لپ تاپ ایسوس VivoBook X543MA: کاملا مناسب مصارف روزانه و دانش آموزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید