افزایش 11 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجویان علوم پزشکی

به گزارش صبح مهریز، به نقل از وزارت بهداشت، دکتر سید حسن هاشمی در مراسم افتتاح مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی گفت: یکی از مهمترین اقدامات دولت یازدهم در حوزه آموزش پزشکی، اجرای طرح آمایش سرزمینی بود که با هدف پیشگیری از رشد کمی تعداد دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی، رعایت عدالت آموزشی، توجه به کیفیت آموزش و ماموریت محور شدن دانشگاه های علوم پزشکی، اجرا شد.

افزایش 11 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجویان علوم پزشکی

وی گفت: علیرغم مسائل بودجه ای و با همراهی اساتید و گروه های آموزشی، ظرفیت پذیرش دانشجویان 11 درصد و ظرفیت پذیرش دستیاران 20 درصد افزایش یافت.

وزیر بهداشت تاکید نمود: مردم همواره و در طول سال، ثمره کار همکاران ما در حوزه آموزش پزشکی را مشاهده می نمایند ثمره کار اساتید در حوزه آموزش پزشکی، اعتماد مردم به جامعه پزشکی و فاصله بسیار اندک پزشکی ایران با پیشرفته ترین کشورهای دنیا است.

هاشمی با بیان اینکه موفقیت های پزشکی ایران مرهون یاری دولت ها و مجالس و البته به روز ماندن اساتید از نظر دانش و مهارت با استفاده از هزینه های شخصی شان است، اضافه نمود: سهم اساتید در پیشرفت علوم پزشکی ایران، بیشتر از یاری های دولتها و مجالس است. در بعضی از رشته های پزشکی، در مرز دانش حرکت می کنیم و ایثار و فداکاری در رشته های علوم پزشکی، با سایر رشته ها قابل قیاس نیست زیرا بعضی اساتید از جیب خود هزینه کردند تا فاصله ایران با کشورهای پیشرفته را به حداقل برسانند و بلکه از آن پیشی بگیرند.

وزیر بهداشت با اشاره به قدرشناسی مردم ایران از خادمان خود، گفت: در نظرسنجی های سالم و معتبری که انجام می گردد، علیرغم کاستی ها و مسائل و بعضی رفتارهای نادرست، اما همچنان جامعه پزشکی مورد اعتماد و احترام مردم است و ما نیز قدردان افرادی هستیم که وقت و انرژی خود را صرف سلامت مردم می نمایند.

هاشمی گفت: مرکز کلی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی باید مانند موسسه ملی تحقیقات علوم پزشکی (نیماد) از نظر اقتصادی، اداری و پرسنلی مستقل گردد که با آمد و رفت وزیران آینده، دستخوش تغییر نگردد و سعی کند که از نظر تحقیقاتی، سفارش بگیرد و خودگردان باشد.

وزیر بهداشت همکاری مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی را با مرکز مطالعات و توسعه آموزش (EDC) های دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور را مهم دانست و گفت: نباید فضایی حرکت کنیم و آسمانی فکر کنیم زیرا آموزش زمانی ارزشمند است که مسائل مردم را حل نماید و ضروری است که سعی و خطای ما کم باشد زیرا تغییر یک روش، در بعضی موارد نیازمند چندین دهه زمان است.

هاشمی گفت: باید از ناکامی های گذشته درس و عبرت بگیریم و تصور نکنیم که تقلید از دانشگاه های معتبر دنیا، تنها راه حل حل مسائل مردم است. باید از فرصت ادغام آموزش پزشکی در وزارت بهداری و بهزیستی سابق، به بهترین نحو استفاده کنیم. متاسفانه هنوز نتوانسته ایم دانشجویان را به فیلد و محیط ببریم تا دانش و مهارت خود را محک بزند و مناسب نیست که یک دانشجو پس از اخذ مدرک، با تماس با محیط، کار خود را شروع کند.

وزیر بهداشت با اشاره به توسعه نظام شبکه بهداشتی و درمانی در کشور در دولت یازدهم، گفت: شاید در دولت یازدهم تصور می شد که استمرار وظیفه و خدمت به مردم برای ما در دولت دوازدهم ادامه خواهد داشت اما دیگر دولت سیزدهمی برای ما در کار نیست و برنامه ها باید با جدیت بیشتری دنبال و به ثمر بنشیند در این راستا ضروری است که دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به شبکه بهداشت شهری، روستایی و حاشیه شهرها بروند زیرا برای آنها مفید و برای مردم آرامش بخش است و از سوی دیگر، می تواند هزینه ها را کاهش دهد.

هاشمی با بیان اینکه دوره های تربیت نیروی انسانی در رشته های علوم پزشکی طولانی مدت و گران است، اضافه نمود: در دوره های تخصصی، همه علاقه مند هستند که دوره طولانی گردد به عنوان نمونه دوره تخصصی داخلی در دوران گذشته 3 سال بود اما در حال حاضر 4 سال است و بسیاری افراد به دنبال طولانی کردن این دوره به 5 سال هستند.

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اهمیت ادغام بعضی دوره های فوق تخصصی در دوره تخصص در بعضی از رشته ها، اضافه نمود: در بعضی از رشته ها نیازی به تربیت فوق تخصص نداریم و می توانیم با یک دوره 5 ساله، متخصص تربیت کنیم البته هدف ما آسیب وارد کردن به دانش و مهارت دانشجویان نیست اما این اقدام در رشته های قلب و اورولوژی اجرا شده و در سایر رشته ها نیز می تواند انجام گردد که لازمه آن، همکاری انجمن ها ، بوردها و گروه های آموزشی است.

هاشمی تاکید نمود: شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور باید نظارت خود را تشدید و دقیق تر کند. اگر پزشک، دندانپزشک، داروساز، کارشناس آزمایشگاه و رادیولوژی به اندازه کافی تربیت نکنیم، کوتاهی نموده ایم اما اگر بد تربیت کنیم، شبه جنایت نموده ایم زیرا در حوزه سلامت، با جان مردم سر و کار داریم.

وزیر بهداشت افزود: ممکن است شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی برای تشدید نظارت ها، مشروط کردن مراکز علمی و تعطیلی آنها، با سختی روبرو باشد اما اگر مراکز علمی دولتی و غیردولتی در حوزه آموزش پزشکی یاریی به آموزش ننموده و اصلاح پذیر نباشند، باید آن را تعطیل کنیم البته در بعضی از مراکز آموزشی، تعداد بیماران کافی نیست بنابراین هر قدر نظارت ها تشدید گردد، ضرر ننموده ایم.

هاشمی توضیح داد: از سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی کشور انتظار داریم که علیرغم حمایت های مناسب شان، به حوزه آموزش پزشکی، توجه ویژه ای داشته باشند زیرا اگر اعتقاد داریم که پیشگیری مقدم بر درمان است باید بپذیریم که قلب کار ما در حوزه سلامت، دانایی، دانش و مهارت است و هر قدر سواد سلامت مردم را افزایش دهیم به کاهش ابتلای آنها به بیماری ها یاری نموده ایم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه هزینه کردن در حوزه آموزش، قابل مقایسه با سایر حوزه ها از جمله درمان نیست، گفت: اگر پزشک، دانش و مهارت کافی نداشته باشد، هزینه های زیادی مانند آزمایش و تصویر برداری بی فایده را بر نظام سلامت و کشور، تحمیل می نماید بنابراین انتظار داریم که به اعتبارات حوزه آموزش پزشکی، توجه بیشتری گردد.

هاشمی یادآور شد: چرخه اقتصادی در حوزه سلامت، منظم نیست زیرا پس از گذشت 10 ماه از سال، حقوق اساتید اعضای هیات علمی و پرسنل، به صورت منظم پرداخت نمی گردد و ظرف 2 ماه رقمی تزریق می گردد که ای کاش در طول 10 ماه، به طور منظم تزریق می شد تا موجب نگرانی و دغدغه اساتید و پژوهشگران نگردد زیرا ذهن اساتید و محققان نباید درگیر دغدغه ها باشد تا بتوانند خلاقیت داشته باشند.

منبع: ویکی گرام
انتشار: 13 دی 1399 بروزرسانی: 13 دی 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1374

به "افزایش 11 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجویان علوم پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 11 درصدی ظرفیت پذیرش دانشجویان علوم پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید