تور ارزان ایتالیا: پیامدهای مخرب سیل ونیز؛ باسیلیکا 20 سال پیرتر شد

به گزارش صبح مهریز، سیل هفته گذشته در ونیز، علاوه بر جنبه انسانی آن، از منظر دیگری هم حائز اهمیت است. این سیل، سایت های تاریخی این شهر مهم گردشگری را هم به مخاطره انداخته است.

تور ارزان ایتالیا: پیامدهای مخرب سیل ونیز؛ باسیلیکا 20 سال پیرتر شد

با ما همراه باشید و با تور ارزان ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

مقامات شهر آب گرفته ونیز هشدار دادند که آب شور می تواند آسیب های جبران ناپذیری به سایت های تاریخی این شهر وارد کند.

پس از سیل دوشنبه گذشته در ونیز که این شهر مورد هجوم موج های مرتفع و بادهای شدیدی نهاده شد که بدترین سیل سال های اخیر را در این شهر رقم زد، میدان سنت مارکو را به یک دریاچه تبدیل کرد و کلیسای جامع سنت مارک را در آب فرو برد، کارلو آلبرتو تسرین، رییس انجمن سرپرستی باسیلیکای سنت مارک در بیانیه ای بیان نمود:

تنها در عرض یک روز، باسیلیکا 20 سال پیرتر شد؛ ولی شاید این تنها بعد خوش بینانه ماجرا باشد.

او می گوید که سیلاب، چندین متر مربع از سنگفرش مرمری 1000 ساله جلوی محراب مادون نیکوپیا (Madonna Nicopeia)، شمایلی از قرن دوازدهم، را فرا است و تعمیدگاه (Baptistery) و کلیسای کوچک زِن (Zen Chapel) پر از آب شده است.

تسرین اضافه می نماید که کفپوش موزاییکی نزدیک به ورودی کلیسای جامع به مدت 16 ساعت تا 90 سانتی متر زیر آب فرو رفته بود و ستون ها و دیوارهای مرمری و درهای برنزی مهم و تاریخی این بنا هم خیس شدند. او گفت:

این کلیسا، ساختمانی آجری دارد که تا ارتفاع چند متری آن، به خاطر خیس شدن در آب شور، آسیب دیده است و موزاییک های تزیینی غرفه ها را خطر تهدید می نماید.

کافه فلوریان (Caffe Florian) تاریخی که در میدان سنت مارکو نهاده شده هم از این سیلاب بی نصیب نمانده است.

ناتمام ماندن پروژه سیل بند

سیلی که هفته گذشته در ونیز رخ داده، حاصل یک جزر بلند و یک سیستم کم فشار قدرتمند در جنوب اروپا است که بادهای شدیدی را از سمت جنوب به وزیدن واداشت و آب دریای آدریاتیک را به سمت ونیز سوق داد. اکنون، زمان اوج سیل های فصلی است که در ونیز به نام acqua alt یا آب های بلند نامیده می گردد.

هواشناسان CNN معتقدند که سیلاب در اثر جزرهای شدید در سال های اخیر به علت تغییرات آب و هوایی بیشتر شده است که به خاطر بالا آمدن سطح دریا به خاطر افزایش دما و آب شدن ورقه های یخ، این مشکل بدتر هم خواهد شد.

پروژه موزز (Moses Project) که پروژه ای برای نصب سیل بندهای زیرآبی نوآورانه برای محافظت از ونیز در برابر سیلاب های شدید است، سال ها است که در حال اجرا است و هنوز تکمیل نشده است. سخنگوی آژانس محافظت های شهری در ونیز به خبرنگاران سی ان ان گفته است که این سیستم می توانست تاثیر آب شور روی سایت های تاریخی شهر را کاهش دهد:

البته اگر پروژه موزز تکمیل شده بود، آسیب هایی که الان شاهد آن هستیم اتفاق نمی افتاد؛ ولی این پروژه به خاطر هزینه های سرسام آور آن هنوز به خاتمه نرسیده است.

سخنگوی دفتر شهردار خواهان تکمیل پروژه شد. وی بیان نمود:

پروژه موزز برای ونیزی ها مهم است. این زیرساخت برای جلوگیری از ورود آب های سهمگین به شهر، مانند آن چه که روز دوشنبه رخ داد، باید تکمیل بگردد.

سخنگوی کنسرسیوم نیو ونیز (New Venice Consortium)، که مسئولیت این پروژه را به عهده دارد به سی ان ان گفت:

کار این پروژه از سال 2003 شروع شد و تا کنون 92-93٪ از آن اجرا شده است.

ونیز بعلاوه دارای یک سیستم برای نظارت بر جزر و مدها است و در صورت بالا آمدن سطح آب، هشدار می دهد.

خسارت های ناشی از طوفان

در پی وقوع سیلاب در روز دوشنبه که سطح آن حداکثر به 156 سانتی متر بالاتر از سطح دریا رسید، سه چهارم ونیز زیر آب فرو رفت. برای رفاه حال مردم، پیاده روهای مرتفعی در جلوی قصر دوک (Doges Palace) و سایر نقاط شهر کار گذاشته شده است. آب در سطح شهر تا کمر گردشگران و ساکنان ونیز بالا آمده و فروشگاه ها و رستوران هاِ غرق آب شده اند؛ چرا که موانعی که برای بسته نگه داشتن درهای شان استفاده نموده بودند نتوانستند جلوی ورود آب را به داخل بگیرند.

ارتفاع موج ها روز سه شنبه تا 110 سانتی متر رسید و حداقل 12٪ از شهر را به زیر آب فرو برد. چهار شنبه، ارتفاع آب تنها 90 سانتی متر بود؛ ولی پنج شنبه باز هم به 110 سانتی متر رسید. بالاترین سطح ثبت شده تا کنون، 194 سانتی متر است که در سال 1966 رخ داد.

به غیر از ونیز، بخش های دیگری از شمال ایتالیا هم در هفته ای گذشت تحت تاثیر امواج بلند دریا، بارش های سنگین و طوفان های شدید نهاده شدند. منطقه های لیگوریا، ونیتو، ترنتینو و فریولی-ونزیا جولیا بیشترین خسارت ها را متحمل شده اند. شهر تفریحی و محبوب پورتوفینو (Portofino)، در ساحل لیگوریا، پس از تخریب جاده ای که آن را به شهر راپالو متصل می کرد، تخلیه شد. به گفته مقامات شهری راپالو، قایق های تفریحی در این منطقه به شدت به صخره های بندر برخورد می کردند، در هم می شکستند و هر چه که در آن ها بود به داخل آب می ریخت.

منبع: کجارو / edition.cnn.com
انتشار: 23 اسفند 1400 بروزرسانی: 23 اسفند 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 2003

به "تور ارزان ایتالیا: پیامدهای مخرب سیل ونیز؛ باسیلیکا 20 سال پیرتر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان ایتالیا: پیامدهای مخرب سیل ونیز؛ باسیلیکا 20 سال پیرتر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید