208 موزه در دولت های یازدهم و دوازدهم راه اندازی شده است

به گزارش صبح مهریز، مدیرکل موزه های کشور گفت: از سال 57 تا 92 در مجموع 429 موزه و از سال 92 تا سرانجام مهر ماه 97 یعنی در دولت های یازدهم و دوازدهم، 208 موزه در کشور ایجاد شده است.

208 موزه در دولت های یازدهم و دوازدهم راه اندازی شده است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، محمدرضا کارگر بعد از ظهر امروز 6 تیر 98 در نشست معاونان میراث فرهنگی ادارات کل استان ها در اردبیل اظهار کرد: در سال 1313 اولین موزه کشور ایجاد شده و تا سال 57 تنها 43 موزه در کشور فعال شده است.

کارگر با بیان اینکه در سال گذشته هر هشت روز یک موزه افتتاح شده است، اظهار کرد: در سه سال اخیر اداره کل موزه ها به واسطه ارتقای کمی و کیفی فعالیت موزه ها رتبه برتر را کسب کرده است.

او با بیان اینکه هدف این اداره ایجاد روزانه یک موزه در کشور است، افزود: برای اجرای این مهم لازم است استان ها مشارکت جدی داشته باشند و به ویژه مشارکت مجموعه داران و بخش خصوصی را جلب کنند.

مدیرکل موزه های کشور با بیان اینکه مجوز ایجاد موزه در یک هفته صادر می شود، شرح داد: موزه هرقدر هم کوچک باشد به اندازه یک موزه بزرگ جایگاه حقوقی دارد و لازم است استان ها دست بخش خصوصی را برای راه اندازی موزه باز بگذارند.

او افزود: به عنوان مثال لازم نیست یک موزه خصوصی در تمامی روزهای هفته باز باشد و حتی فعالیت یک روز در هفته نیز پذیرفته است؛ علاوه بر این مجموعه داران می توانند نسبت به معرفی موضوع و تم خاص اقدام کنند.

کارگر افزود: موزه های دولتی نیز برای خروج از کسالت و رخوت باید فعالیت رویداد محور داشته باشند و به عنوان مثال نمایشگاه، گالری و رویدادهای فرهنگی برای افزایش بازدید در کنار موزه دایر کنند.

مدیرکل موزه های کشور گفت: ایران جاذبه های فرهنگی متعددی دارد و این قدرت می تواند با تنوع بخشی به موزه ها ارائه شود. در توسعه پایدار مناطق بیش از هر چیز به حفظ اقلیم نیازمند هستیم و این مهم محقق نخواهد شد مگر اینکه بتوان از تجربیات گذشته بهره گرفت.

او با بیان اینکه موزه ها فرصتی جهت گفتمان فرهنگی فراهم می سازند، افزود: هیچ نهادی به اندازه موزه نمی تواند فرصت قضاوت صحیح از گذشته را فراهم سازد و موزه ها می تواند با صیانت از آثار گذشتگان اندیشه آن ها را تبیین کند.

مدیرکل موزه های کشور با بیان اینکه بسکمک از آثار تاریخی در حال از بین رفتن است و تعدادی از کشور خارج می شود، گفت: در چنین شرایطی موزه ها می توانند در حفظ آثار کمک حال ما باشند.

کارگر به ضرورت جلب مشارکت نسل جوان و آگاهی بخشی به آن ها اشاره کرد و افزود: لازم است نظام موزه داری کشور را تعالی بخشید و نسبت به توسعه موزه ها به واسطه رسالت عمیقی که دارند اقدام کرد.

مدیرکل موزه های کشور شرح داد: هر موزه می تواند در معرفی برندهای فرهنگی و اقتصادی مناطق مشارکت کند و حتی موزه ها می تواند در روستاها دایر شود.

او افزود: به اعتقاد ما موزه نهادی اقتصادی نیست اما می تواند با درآمدزایی هزینه های خود را تامین کند و در واقع به عنوان فاکتور توسعه یافتگی مناطق مورد توجه قرار گیرد.

به گفته کارگر موزه ها حتی می تواند برای اشخاص، اشیا و حتی یک محصول کشاورزی تعریف شود؛ به عنوان مثال یک موزه انگور می تواند علاوه بر معرفی یک برند کشاورزی محلی برای عرضه و فروش نیز فراهم سازد.

مدیرکل موزه های کشور به ضرورت مشارکت شهرداری ها در راه اندازی موزه تاکید کرد و گفت: شهرداری ها می توانند از طریق موزه ها نسبت به جذب گردشگر اقدام کنند.

او همچنین به راه اندازی ستاد بحران در امور موزه های کشور اشاره کرد و افزود: نبود چنین تشکلی موجب شده بود در شرایط بحرانی در صیانت و حفظ اشیا با مشکل روبرو شویم.

کارگر خواستار شناسایی بحران های حوزه میراث فرهنگی شد و شرح داد: همچنین راه اندازی مخازن امن برای شرایط بحرانی در دستور کار است تا اشیا خاص در شرایط بحرانی به این مخازن انتقال یابد. این مخازن نه با سیل و نه زلزله مخدوش نمی شود.

مدیرکل موزه های کشور شرح داد: وضعیت موزه ها رضایت بخش است و خوشبختانه در حفظ آثار شرایط بحرانی نداریم و نرم افزارجام با هدف ساماندهی اشیا به عنوان بزرگ ترین نرم افزار کشور شکل گرفته است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 19 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 275

به "208 موزه در دولت های یازدهم و دوازدهم راه اندازی شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "208 موزه در دولت های یازدهم و دوازدهم راه اندازی شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید