برآورد معین عرصه و حریم محوطه تاریخی فرهادگرد فریمان

به گزارش صبح مهریز، رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان فریمان گفت: عملیات گمانه مشخص عرصه و حریم محوطه باستانی شهر فرهادگرد فریمان باصدور مجوز از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور و با اعتبار شهرداری این شهر،توسط باستانشناسان(به سرپرستی حامد طهماسبی) شروع شد.

برآورد معین عرصه و حریم محوطه تاریخی فرهادگرد فریمان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، حسن گیاهی امروز شنبه22 دی با بیان این که برای اولین بار برآورد در محوطه فرهادگرد انجام می گردد، گفت: این محوطه که از وسعت قابل توجهی برخوردار است از دوره های مختلف پیش از تاریخ،تاریخی و دوران اسلامی لایه های گوناگونی را در خود جایی داده است که می تواند بازگوکننده سیر تغییر و تحویل نحوه زیست، فرهنگ و هنر منطقه باشد و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار قرار دهد.

رئیس اداره میراث فرهنگی فریمان گفت: امیدواریم این اقدام زمینه انجام کاوش را درفرهادگرد مهیا کند.

گیاهی توضیح داد: فرهادگرد که از قصبات مهم ابرشهر تاریخی نیشابور بوده به واسطه برخورداری از آب وهوای مناسب، خاک حاصل خیز و قرار گیری در راستا راه های اصلی خراسان بزرگ از حداقل 6هزار سال پیش تاکنون دارای سکونت و استقرار بوده است و یکی از مهمترین مظاهر تمدن و یکجانشینی کشور است.

رئیس میراث فرهنگی فریمان خاطر نشان کرد: فرهادگرد از مراکز مهم فراوری سفال و خشت شمال شرق ایران بوده که هم اکنون نیز کوره های آجرپزی این شهر از شهرت برخوردار است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 4 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 146

به "برآورد معین عرصه و حریم محوطه تاریخی فرهادگرد فریمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برآورد معین عرصه و حریم محوطه تاریخی فرهادگرد فریمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید