گذری بر کوچ و کوچ نشینی در لرستان منتشر شد

به گزارش صبح مهریز، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در ایلام، انتشارات هاوار، کتاب کوچ و کوچ نشینی در لرستان تالیف فریده مروتی و معصومه هاشم بیگی را به بازار کتاب فرستاد.

گذری بر کوچ و کوچ نشینی در لرستان منتشر شد

کوچ نشینی یک شیوه زندگی است که در آن انسان از راه پرورش حیوانات و معمولاً با برخورداری از فرآورده های کشاورزی زندگی و در پی چراگاه ها و مراتع طبیعی، سالیانه از محلی به محل دیگر کوچ می نماید.

کوچ نشینی و کوچ نشینان قدمت و تاریخی چند هزار ساله را با تمام فراز و فرودها و بلندی ها پشت سرگذاشته و این نوع زندگی در تمام جهان در زمان و مکان های متفاوت و بر اساس انگیزه ها و دلیل های مختلف شکل گرفته و وجود داشته است.

کوچ نشینی، به عنوان یک فرهنگ زیستی و تاریخی، سابقه ای دیرین و کهن در سرزمین مان داشته و کوچ نشینان نقش مهمی در حفظ و انتقال فرهنگ و ادب و هنر و تاریخ کشور و نیز نقش پاسداری و نگهداری از آداب و سنن و رسوم و خرده فرهنگ ها به خوبی ایفا کرده اند.

دست سازه ها، تولیدات سنتی برگرفته از فرهنگ و سنن، آواهاکارها، لالایی ها، متل ها، افسانه ها، اسطوره ها، بازی های بومی و محلی، چیستان ها، تک بیت ها، لطیفه ها، آداب و مراسم عروسی، خواندن اذان در گوش نوزاد، نام گذاری و چگونگی انتخاب آن، زیارت ، نوروز، اماکن مقدس ، چشمه ها و درخت های نظرکرده و مقدس، قدم گاه ها ، غذاهای نذری، مراسم ختم و سوگواری ، سنگ قبرها، نوشته های روی سنگ قبرها، جادو و گرفتن فال، مهره مار، باورها نسبت به بعضی از حیوانات، اجاق و چراغ و آتش و روشنایی و... بخش هایی از فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها در میان کوچ نشینان است.

کوچ نشینان، از منظر اقتصاد و تولیدات دامی(خوردنی و غیرخوردنی)پرورش دام های سبک، محصولات دامی، دارای اهمیت بوده و حتی در بعد سیاسی، در مراقبت از مرزها و مرزبانی و یاری به مرزداران و نگهداری از مراتع و و قلمرو و چراگاه های اختصاصی، از جایگاه مهم و برجسته و تاثیرگذاری برخوردار بوده اند.

با عنایت به اهمیت فرهنگی، مالی اجتماعی و سیاسی کوچ و کوچ نشینان،ضرورت دارد تا این ابعاد مورد آنالیز و تحلیل و آسیب شناسی قرار گیرد.

در این راستا کتاب های مختلفی از سوی پژوهشگران و علاقه مندان تالیف و منتشرشده و به عنوان منابعی معتبر و مستند مورد استفاده پژوهشگران قرار گرفته است.

مؤلفان در مقدمه این کتاب آوده اند: این گزارش بیشتر سعی خود را به آنالیز اوضاع مالی،سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کوچ نشینان و شیوه زندگی آنها معطوف کرده است و در واقع تراژدی موجود زندگی کوچ نشینان را به نمایش بگذارد و هم چنین مسائل فصلی و وضع دشواری که فراروی آنان است را مطرح و مجسم نماید.

این کتاب دارای دو فصل است:فصل اول که دارای 9 بخش است درباره کوچ نشینی و تحولات و مسائل آن در ایران و فصل دوم دارای 8 بخش به توضیح کوچ نشینی و مسائل آن در استان لرستان می پردازد.

مولفان در خاتمه کتاب پیشنهادهایی برای عمران و رفاه کوچ نشینان از منظره ها مالی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ارائه داده اند و تصاویر و منابع بخش خاتمهی کتاب را تشکیل می دهد.

انتشارات هاوار، کتاب گذری بر کوچ و کوچ نشینی در لرستان را در142 صفحه با طرج جلدی از لیلی ده بالایی، در 1000 جلد و به قیمت 50 هزارتومان در اواخر سال 1401 منتشر کرده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 شهریور 1402 بروزرسانی: 8 شهریور 1402 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 2301

به "گذری بر کوچ و کوچ نشینی در لرستان منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گذری بر کوچ و کوچ نشینی در لرستان منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید