پورت USB، C در برابر USB 3؛ آنالیز تفاوت ها و نقاط مشترک

به گزارش صبح مهریز، احتمالا نامِ پورت USB-C و USB 3 زیاد به گوشتان خورده است. شاید برای تان سوال شده که چه تفاوت هایی بین این دو واژه وجود دارد. در این مطلب کوشش می کنیم به طور مختصر و مفید پاسخ مناسبی به این سوال بدهیم.

پورت USB، C در برابر USB 3؛ آنالیز تفاوت ها و نقاط مشترک

حرف U در ابتدای واژه USB برگرفته از لغت انگلیسی Universal به معنای جهانی است. با این حال، تا به لحظه نگارش این مطلب انواع و اقسام متنوعی از USB در سطح بازار دیجیتال وجود دارد که شاید موجب سردرگمیِ کاربرها گردد؛ چراکه نه تنها کابل های مختلف USB دارای سرعت مختلفی هستند، شارژرهای مختلفی از این بابت طراحی شده و به فروش می رسند.

در این میان، دو پورت USB-C و بعلاوه USB 3 شاید به نظر شبیه به هم برسند. در ادامه، ضمن مقایسه این دو لغت، به آنالیز این موضوع که چگونه پورت ها کار می نمایند هم می پردازیم.

کابل تبدیل USB به microUSB / USB-C / لایتنینگ سوموس تل مدل BT08 طول 1 متر

400,000

تومان

کابل تبدیل USB به microUSB / USB-C / لایتنینگ سوموس تل مدل BW14 طول 1.2 متر

420,000

تومان

خرید کابل تبدیل USB در خبرنگاران

مشاهده همه

تفاوت های اصلی بین پورت USB-C و USB 3

تفاوت اصلی بین پورت USB-C و USB 3 این است که یکی از آنها یک مدل رابط است، در حالی که USB 3 در واقع استاندارد سرعت برای کابل های USB است. USB-C به یک نوع ارتباط فیزیکی بین دستگاه های مدرن اطلاق می گردد. این رابط، یک مدلِ نازک و با ظاهر تقریبا بیضوی است که شبیه به پورت های USB معمولی احتیاجی نیست حتما سر کابل از یک جهت خاص وارد درگاه دستگاه گردد. در دستگاه های دیجیتالی تازه، به جای کانکتور USB-A یا پورت های Micro-USB از پورت های USB-C استفاده می گردد.

USB 3 یک استاندارد برای دستگاه های USB بوده و بیانگر این موضوع است که شما تا چه مقدار می توانید اطلاعات را به وسیله یک کابل USB با سرعت منتقل کنید. گفتنی است که سرعت انتقال اطلاعات به واسطه USB 3 به مراتب بالاتر از نسخه های قبلی USB به شمار می رود.

کابل تبدیل USB به microUSB تسکو مدل TC 50 طول 0.9 متر

52,000 تومان

مشاهده و خرید

پورت USB-C؛ نوع مدرنی از درگاه های اتصالی

پورت USB-C از سال 2014 میلادی معرفی گردیده و در حال حاضر به یکی از پورت های رایج در دستگاه های دیجیتالی نظیر گوشی های هوشمند، تبلت و حتی کنترلرهای کنسول های خانگی پلی استیشن 5 و ایکس باکس تبدیل شده است.

پس از چند سال در حال حاضر USB-C به جای کانکتورهای USB-A در ابزارهای مختلف مثل ماوس و فلش درایو ها وجود دارد. مدل های مک بوک مدرن شرکت اپل فاقد پورت های USB-A هستند. بعضی از لپتاپ ها هم حداقل یک پورت USB-C دارند.

جدا از این که سرِ کابل ها را می توان دو طرفه وارد دستگاه کرد (که این مزیت بسیار مهمی است)، بزرگترین سود پورت USB-C این است که این رابط می تواند فراتر از یک کابل ساده برای اتصال دستگاه ها باشد. پورت USB-C این قابلیت را هم دارد تا خروجی ویدیو را مدیریت نموده و به کاربر اجازه دهد تا یک مانیتور را به لپتاپ برای مثال متصل کند.

کابل های USB-C بعلاوه قابلیت شارژ لپتاپ را هم دارند. با تشکر از قابلیت USB Power Delivery، پورت USB-C بعلاوه می تواند دستگاه ها را سریع تر از سایر کابل ها شارژ کند.

USB 3؛ یک اتصال پرسرعت

USB 3 که USB 3.0 یا USB 3.x هم در بعضی متون از آن یاد می گردد، استانداردی است که به شما می گوید یک کابل USB تا چه مقدار می تواند سریع اطلاعات را منتقل کند. تمامی کابل های USB-C قرار نیست USB 3 را پشتیبانی نمایند و تمامی کابل های USB 3 از کانکتور USB-C استفاده نمی نمایند.

استاندارد قبلی یعنی USB 2.0 توانایی انتقال با سرعت 60 مگابایت بر ثانیه را دارد. این موضوع در حالی است که USB 3.0 می تواند این رقم را تا 625 مگابایت بر ثانیه افزایش دهد. بیشتر کانکتورهای USB 3.0 به خصوص USB-A با یک پلاگین آبی تعیین شده اند. این کانکتورها بعلاوه می توانند یک آیکون SS مخفف SuperSpeed (سرعت بسیار زیاد) کنارشان داشته باشند.

برای ارتباطات Micro-USB یک پورت رایج، USB 3.0 است در کنارِ یک پورت استاندارد معمولا وجود دارد. این ارتباطات برای هاردهای اکسترنال که از پورت USB-C استفاده نمی نمایند رایج است.

کابل تبدیل USB به USB-C بیسوس مدل Cafule CATKLF طول 2 متر

167,000 تومان

مشاهده و خرید

نسخه های گیج نماینده USB 3.0

استاندارد USB 3 به مرور زمان به روزرسانی شده و تغییر نام پیدا کرد. در سال 2013، USB 3.1 به استاندارد تازه تبدیل شد. کابل هایی که با سرعت USB 3.0 اطلاعات را رد و بدل می کردند به USB 3.1 نسل اول تبدیل شدند، در حالی که کابل های تازه که از استاندارد سریع تر بهره می بردند تحت عنوان USB 3.1 نسل دوم خطاب می شوند. این استاندارد می تواند سرعت انتقالی حدودا 1.25 گیگابایت بر ثانیه داشته باشد.

سپس در سال 2017، استاندارد USB 3.2 روی کار آمد که نسخه های مختلف نسل اول و دومِ خاص خود را دارد. USB 3.2 نسل اول، همان USB 3.1 نسل اول است؛ این موضوع یعنی استاندارد قدیمی USB 3.0 یک مرتبه دیگر تغییر نام پیدا کرد. این موضوع در حالی است که USB 3.2 نسل دوم، نام تازهی برای USB 3.1 نسل دوم بوده و تقریبا همان سرعت را انتقال می دهد. USB 3.2 نسل 2×2 سریع ترین استاندارد USB 3 است که از دو لاین برای انتقال اطلاعات با حدبیشتر سرعت 2.5 گیگابایت بر ثانیه استفاده می نماید.

برای خلاصه باید گفت که USB 3.0، USB 3.1 نسل 1 و USB 3.2 نسل 1 همگی اسامی مختلفی برای یک استاندارد یکسان هستند و صرفا همان سرعت، 625 مگابایت بر ثانیه را انتقال می دهند. USB 3.1 نسل 2 و USB 3.2 نسل 2 هم یک مدل هستند و سرعت انتقال اطلاعات 1.25 گیگابایت بر ثانیه دارند. USB 3.2 نسل 2×2 سریع ترین استاندارد است که سرعت 2.5 گیگابایت بر ثانیه دارد.

استاندارد USB 4 در سال 2019 منتشر شد و فقط برای کانکتورهای USB-C کار می نماید. با این حال، این استاندارد هنوز در روزهای اول راه خود قرار گرفته است و در زمان نگارش این مطلب، هنوز به صورت جهانی موجود نیست. به علت این اصطلاحات مشابه، شاید هر فردی به راحتی بین این تعداد واژه های مشابه سردرگم گردد. به همین علت، بهتر است قبل از خرید کابل یا دستگاه، تعیینات مربوطه را چک کنید. با این وجود، فروشنده ها معمولا از عبارت عمومیِ USB 3.2 بدون اشاره به نسلِ استاندارد هنگام فروش استفاده می نمایند.

این استانداردها همگی قابلیت backward-compatible دارند. بنابراین، اگر شما کابل USB 3.2 نسل 2×2 را در اسلات USB 3.0 قرار دهید، این کابل به خوبی کار می نماید. شما صرفا به پایین ترین سرعت ممکن که به وسیله دستگاه یا کابل پشتیبانی می گردد محدود خواهید شد. البته این موضوع را به خاطر داشته باشید که نرخ سرعت به صورت تئوری و روی کاغذ محاسبه شده است و در دنیای واقعی قرار نیست حتما حدبیشتر سرعتِ روی جعبه دستگاه یا کابل را داشته باشید.

پورت تاندربولت در کجای این معادله قرار می گیرد؟

در حالی که درباره استانداردهای USB صحبت می کنیم، بد نیست درباره تاندربولت هم کمی شرح دهیم. تاندربولت در واقع یک رابطی است که به وسیله اپل و اینتل پیشرفته و کاربر به واسطه آن می تواند ارتباطات سریع تری را در هنگام نقل و انتقال اطلاعات کسب کند.

همه چیز از استاندارد تاندربولت 3 آغاز شد که در حال حاضر از کانکتور USB-C استفاده می نماید. تاندربولت 3 توانایی انتقال سرعت تا 5 گیگابایت بر ثانیه را دارد. اگرچه، شبیه به استاندارد USB 3، تمامی کابل ها و پورت های USB-C از تاندربولت 3 و 4 پشتیبانی نمی نمایند. برای مثال، مک بوک 12 اینچی شرکت اپل یک پورت USB-C دارد که به تاندربولت مجهز نشده است. به همین علت قبل از خرید مک بوک باید به این نکات دقت کنید.

کابل تبدیل USB به microUSB تسکو مدل TC A170 طول 1 متر

63,000 تومان

مشاهده و خرید

کابل های تاندربولت به طور معمول ارتباطات فعالی هستند؛ یعنی مدارهایی در داخل کابل وجود دارد که روی تسریع روند اطلاعات تاثیر عمده ای دارند. اگر شما یک دستگاه سازگار نظیر یک مک بوک مدرن دارید، پس بد نیست که روی قابلیت تاندربولت دستگاه هم نگاه کنید.

کابل های مجهز به تاندربولت معمولا آیکون تاندربولت دارند تا نسبت به کابل های USB-C استاندارد متمایز باشند. البته این نکته را هم باید به خاطر داشت که تاندربولت گران قیمت تر از کابل های معمولی USB 3 است.

پورت USB-C و USB 3 بی نقص نیستند

ما به نکات پایه ای تا به اینجا پرداختیم تا متوجه شوید USB-C و USB 3 چه مفهومی دارند و تا به اینجا، قطع به یقین متوجه شده اید که USB 3 و USB C یک چیز یکسان نیستند. با این حال، این استانداردها و پورت ها بی نقص هم نیستند. جدا از سردرگمی با نام USB 3، کاربران زیادی به طور روزمره با مشکلاتی پیرامون این دو مورد دست و پنجه نرم می نمایند.

یک مشکل اساسی در تفاوت های USB-C است که در دستگاه های دیجیتالی وجود دارد. برای مثال، گوشی هوشمند شاید قابلیت شارژ سریع USB-C داشته باشد اما فقط با یک کابل خاصی که در جعبه فابریک آن وجود دارد این امر شدنی باشد. اگر شما یک کابل از شرکت ثالث را بخرید که حتی کیفیت بسیار بالایی دارد، شاید شما نتوانید از این قابلیت به درستی بهره ببرید.

تمامی پورت های USB-C با تمامی ویژگی های احتمالی USB-C کار نمی نمایند. برای مثال، لپتاپ شما شاید تنها دو پورت USB-C داشته باشد که تنها یکی از آنها برای شارژ بوده و دیگری برای ارتباط با صفحه نمایش خارجی خوب باشد. این مورد می تواند گیج نماینده و حتی محدودنماینده باشد. علاوه بر این موضوع، خرید آداپتور خاص برای بهره مندی از تمامی قدرت کابل هم یک معضل اساسی خواهد بود. البته اگر هزینه بسیار بالای یک کابل باکیفیت را مد نظر قرار ندهیم.

از طرفی دیگر، USB-C در گذشته مشکلاتی را در پی داشته است. از آنجایی که کابل ها به انرژی الکتریسیته زیادی برای اتصالات قدیمی تر احتیاج دارند، وقتی USB-C در ابتدا معرفی گردید، کابل ها با کیفیت پایین خود می توانستند موجب خرابی و سوختن دستگاه های دیجیتالی شوند. این مسئله شاید در حال حاضر یک معضل حاد نباشد، اما بهتر است شما از کابل های USB-C بدون شناسنامه دوری کنید؛ چراکه یک انتخاب اشتباه می تواند به ضررتان تمام گردد.

قطع به یقین USB-C در آینده پرطرفدارتر خواهد شد اما بعید دانسته می گردد USB-A در آینده نزدیک به همین راحتی از سطح بازار غیب گردد. استاندارد USB 3 به مرور زمان تغییر پیدا نموده و اسامی تازه و گیج نماینده ای پیدا نموده است. امیدواریم USB 4 مجدد این سناریو را پیاده ننموده و با ساده کردن اسامی واریانت های USB، فرایند خرید تسهیل پیدا کند. روی هم رفته، شما در حال حاضر با علم بیشتر و دقیق تری می توانید یک کابل مناسب USB-C یا USB 3 را بخرید.

کابل تبدیل USB به microUSB / USB-C / لایتنینگ سوموس تل مدل BT08 طول 1 متر

400,000

تومان

کابل تبدیل USB به microUSB / USB-C / لایتنینگ سوموس تل مدل BW14 طول 1.2 متر

420,000

تومان

خرید کابل تبدیل USB در خبرنگاران

مشاهده همه

منبع: makeuseof

سوال و جواب های رایج

استاندارد USB 3 در مقایسه با نسل های قبلی چه تفاوتی از جنبه سرعت دارد؟

استاندارد قبلی یعنی USB 2.0 توانایی انتقال با سرعت 60 مگابایت بر ثانیه را دارد. این موضوع در حالی است که USB 3.0 می تواند این رقم را تا 625 مگابایت بر ثانیه افزایش دهد.

سریع ترین استاندارد حال حاضر USB چیست؟

USB 3.2 نسل 2x2 سریع ترین استاندارد در حال حاضر است که سرعت 2.5 گیگابایت بر ثانیه دارد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 فروردین 1402 بروزرسانی: 7 فروردین 1402 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 2239

به "پورت USB، C در برابر USB 3؛ آنالیز تفاوت ها و نقاط مشترک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پورت USB، C در برابر USB 3؛ آنالیز تفاوت ها و نقاط مشترک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید