ورود استارتاپ ها به بورس، سرمایه گذاری جسورانه را افزایش می دهد

به گزارش صبح مهریز، به تازگی یکی از استارتاپ های فعال در حوزه حمل ونقل به بورس ورود پیدا کرد. به بهانه ورود این استارتاپ به فرابورس به سراغ کارشناسان فاوا رفتیم تا ارزیابی آنها را از این اتفاق بدانیم واین که چرا باید استارتاپ ها وارد بورس شوند؟ مشکل سرراه آنها برای ورود به بورس چیست؟

ورود استارتاپ ها به بورس، سرمایه گذاری جسورانه را افزایش می دهد

نوید آینده ای روشن برای کارآفرینان

محمدرضا قدوسی مشاور کسب و کارهای مجازی معتقد است ورود شرکت های استارتاپی به بورس یا فرابورس این میل را در کارآفرینان کشورمان ایجاد می نماید که کسب و کار نوپای خود را ارتقا داده و به صندلی خوبی برسند.قدوسی گفت: به هر حال تاکسی اینترنتی که کار خود را ابتدا از یک فضای کار اشتراکی از پشت یک میز کار شروع نموده و توانسته امروز به جایی برسد که بتواند بخشی از سهام خود را واگذار کند، این حرکت نوید آینده ای روشن را برای کارآفرینان استارتاپی را رقم زده است.

وی اضافه نمود: ورود به بورس یک استراتژی خروجی برای کسب و کارها است اما استارتاپ ها برای رسیدن به این هدف مسائلی دارند که باید حل گردد و مهم ترین آنها بحث ارزشگذاری مالی است که البته این موضوع نیز در سه سال اخیر حل شده چرا که سازمان بورس کوشش نموده پروتکل های استارتاپی را برای ورود آنها به بورس تدوین کند. لازم به ذکر است استارتاپ ها بر اساس دارایی فیزیکی خود در جهان ارزیابی نمی شوند. از سوی دیگر شرکت های استارتاپی هم کوشش کردند تا آنچه بورس می خواهد را فراهم نمایند به همین دلیل به نظر می رسد یک فهم، همکاری و تعامل خوب مشترکی شکل گرفته و موجب شده تا زمینه ورود اکوسیستم استارتاپی به بورس فراهم گردد.مشاور کسب و کارهای فضای مجازی اعتقاد دارد پذیرش یک شرکت استارتاپی دیگر در آینده نزدیک به بورس نشان می دهد که آرام آرام زمینه ورود بیشتر استارتاپ ها در حال فراهم شدن است و به نظرم آینده آنها خوب خواهد بود.

قدوسی گفت: ورود استارتاپ ها حال و هوای تازه ای هم به بورس خواهد داد و افرادی هم که علاقه ای به حضور در صنایع سنتی و فیزیکی ندارند، می توانند در این بخش ورود نمایند و همین موضوع خود باعث می گردد یک همگرایی در بازار ایجاد گردد و از سوی دیگر به نظر می رسد ریزش کمتری را در این بخش ببینیم، چرا که اینجا کلاس جدید و پایداری از سهام را خواهیم داشت و اگر قطعی اینترنت به وجود نیاید یک رشد را در سال کسب و کارها تجربه می نمایند و مهمتر اینکه چون ارائه خدمات داخلی است خیلی به تحریم ارتباطی ندارد و می تواند از این فشار هم مبرا باشد.

وی معتقد است با ورود استارتاپ ها به بورس، سرمایه گذاری جسورانه نیز در این بخش افزایش پیدا خواهد نمود، چرا که دیگر آنها می دانند در صورت سرمایه گذاری در این حوزه آینده روشنی در انتظارشان خواهد بود ولی دولت مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می تواند در این بخش بیشتر ورود نموده و زیرساخت های سرمایه گذاری جسورانه را تقویت کند و ضمن ریل گذاری، معین قوانین و آموزش، آنها را برای ورود به بورس در آینده آماده کند.

تغییرات خوب در اکوسیستم کارآفرینی

حسین اسلامی کارشناس فاوا نیز معتقد است ورود استارتاپ ها به بورس و فرابورس اتفاق خوبی است که می تواند این سیگنال را به کارآفرینان کشورمان بدهد که مجموعه های استارتاپی دیگر به رسمیت شناخته شده اند و بازار سرمایه آنها را می پذیرد.اسلامی گفت: حضور استارتاپ ها و سرمایه گذاری جدی مردم در بورس، نشان دهنده تغییرات در کل اکوسیستم کارآفرینی و بازار سرمایه هستند و این نشان از آینده ای روشن در این حوزه می دهد.

این کارشناس فاوا درباره مسائلی که مانع ورود استارتاپ ها به بورس است، گفت: مهم ترین مشکل آنها صورت حساب های مالی، بیمه و مالیاتی (مالیات بر درآمد، ارزش اضافه نموده و مالیات های انتها سال) است. مشکل دیگر نداشتن افراد مالی قوی در تیم هایشان است. از سوی دیگر اولویت شرکت های استارتاپی سودآوری در کوتاه مدت نیست و معمولاً روی افزایش خدمات گیرندگان، خدمات دهندگان و کاربران و عرضه نمایندگان خود متمرکز می شوند. این در حالی است که در بورس بیشتر روی سود و فروش تمرکز می نمایند از این رو تا به امروز این بحث ها مانع جدی برای ورود شرکت های استارتاپی به بورس بوده است. اسلامی اعتقاد دارد هیچ کس نمی تواند آینده ورود استارتاپ ها به بورس را دقیق ارزیابی کند چون باید منتظر ماند و دید که بازار سرمایه و مخاطبان با آن چه برخوردی خواهند داشت.وی گفت: چون شرکت های استارتاپی با شرکت های سنتی و فیزیکی قابل قیاس نیستند و با مدل متفاوتی وارد این حوزه می شوند به همین دلیل باید وارد بورس شوند و صندلی خود را آهسته آهسته پیدا نمایند. به هرحال ورود استارتاپ های عظیم در خارج از مرزها با موفقیت توأم بوده است و ما نیز آرزو داریم در زمینه ورود استارتاپ های ما به بورس اتفاق های خوبی رقم بخورد.

این کارشناس معتقد است می توان با دقت در عرضه استارتاپ های خوشنام و تقویت آنها در میان مردم امید به چشم انداز خوبی برای حضور استارتاپ های بیشتری در بورس داشت از این رو امیدواریم سال جاری حداقل سه استارتاپ عظیم و خوشنام وارد بورس و فرابورس شوند.وی از دولت نیز خواست تا حل مسائل استارتاپ ها را در اولویت قرار دهد، چرا که یک ارگان یا وزارتخانه نمی تواند به تنهایی مسائل پیش پای استارتاپ ها را بردارد از این رو احتیاج است که تصمیماتی در سطح بالاتری گرفته گردد و از سوی دیگر اگر احتیاج به اصلاح قانون است با همکاری کمیسیون های مالی دولت و مجلس حل گردد.

ورود عجولانه به بورس ممنوع

فرشاد وکیل زاده دبیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی معتقد است بورس به عنوان بستری برای ارزشگذاری، نقدشوندگی سهام و امکان جذب سرمایه و تأمین و توسعه شرکت ها، نه تنها برای استارتاپ ها بلکه برای بیشتر شرکت ها جذاب است.

وکیل زاده گفت: به طور کلی با ورود کسب و کارهای نوآورانه به بورس که با ایده و نوآوری خود عظیم شده و رشد نموده اند، بسیار موافق هستم، اما ورود استارتاپ هایی که صرفاً با سرمایه گذاری عده ای سودجو و واسطه و عمدتاً با هزینه های بالای مارکتینگ شکل گرفته و صرفاً با سرمایه زیاد توانسته اند سایر رقبا را از بازار خارج و برای خود انحصار ایجاد نمایند، مخالف هستم و آن را تهدیدی برای اکوسیستم استارتاپی کشور می دانم.وی دلیل اصلی تمایل زیاد استارتاپ ها برای ورود به بورس را تأمین مالی مطرح کرد و اضافه نمود: متأسفانه به دلیل ساختار غلط ارزشگذاری استارتاپ ها و در کنار آن ریسک بالای سرمایه گذاری در این حوزه، سرمایه گذاران کمی تمایل به سرمایه گذاری در این حوزه دارند و از این رو بعضی سعی دارند با توجیه ارزشگذاری های اجرا شده و ورود آنها به بورس، به وسیله بازار سرمایه جذب سرمایه نمایند. وی در خصوص موانع سازمان بورس برای ورود استارتاپ ها گفت: به نظرم مانعی برای ورود استارتاپ ها به بورس وجود ندارد بلکه ساختار غلط ارزشگذاری ها که از سوی عده ای سودجو شکل گرفته، مانع اصلی است، زیرا آنها برای کسب حداکثر منافع خود، ارزشگذاری ها را صرفاً تابعی از رشد فروش در نظر گرفته و توجهی به سودآوری شرکت ها حتی در جریانات مالی آینده ندارند، از این رو استارتاپ ها را تشویق نموده با هزینه های بالای مارکتینگ برای خود رشد فروش و افزایش سهم بازار ایجاد نمایند.

وکیل زاده در عین حال سازمان بورس را خطاب قرار داده و گفت: بهتر است آنها در جهت حفظ منافع سرمایه گذاران خرد و حتی اکوسیستم استارتاپی کشور، بسیار دقت نمایند که بعضی از استارتاپ ها صرفاً با تغییر سرفصل های حسابداری و با تغییر ماهیت اقلام هزینه ای به دارایی، خود را سودآور نشان نداده و منجر به زیان سرمایه گذاران نشوند.

دبیر اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی یکی از نمونه های عینی غلبه سرمایه بر نوآوری را پلتفرم چیلیوری مطرح کرد و گفت: مؤسس این پلتفرم که سال ها به انحصار ایجاد شده از سوی رقیب خود اعتراض داشت و شکایات زیادی را در مراجع قانونی طرح نموده بود، در نهایت به دلیل انحصار و پشتوانه مالی قوی تر رقیب، از بازار خارج و سپس به عنوان مسئول استراتژی از سوی همان شرکت رقیب جذب شد، این نشان می دهد که علت ورشکستگی این پلتفرم، مشکل در برنامه ریزی، راهنمایی یا مدیریت مجموعه نبود، بلکه منابع مالی زیاد و انحصار ایجاد شده از سوی رقیب بود.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 12 دی 1399 بروزرسانی: 12 دی 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1372

به "ورود استارتاپ ها به بورس، سرمایه گذاری جسورانه را افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود استارتاپ ها به بورس، سرمایه گذاری جسورانه را افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید