تهران در میان 50 شهر نوآور جهان

به گزارش صبح مهریز، به گزارش خبرنگاران، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری گفت: بارها درباره حوزه شهرهای نوآور و شهرهای هوشمند صحبت نموده ایم و اگر بخواهیم در چند جمله منظور از شهر هوشمند را تعریف کنیم باید این مقدمه را بیان کنیم که در آینده نظام آموزش در جهان متحول خواهد شد. آموزش به این عنوان که مقاطعی به عنوان دبستان، دبیرستان و دانشگاه تعریف گردد در آینده وجود نخواهد داشت.

تهران در میان 50 شهر نوآور جهان

ستاری با بیان اینکه نظامی که در آینده جایگزین آموزش خواهد شد، آموزش تا لحظه مرگ است، گفت: این اتفاق نیاز به یک بستر دارد، بستری که در شهرهای هوشمند ایجاد می گردد. شهرها در آینده به این دلیل که بستر آموزش هستند مهم خواهند بود. سال جاری رتبه تهران با وجود مسائل اقتصادی در میان شهرهای نوآوری سه یا چهار رتبه بهبود پیدا نموده و جزو 50 شهر نوآور جهان شده و رتبه 42 یا 43 را کسب نموده است.

ستاری اعلام کرد: در شهر تهران افرادی که اصلاً از علوم کامپیوتر و حوزه های ICT شناختی ندارند و حتی در سنین بالا هستند به خوبی با موبایل کار می نمایند چون ناچار به انجام این کار هستند. اگر بخواهند هتلی رزرو نمایند یا تاکسی بگیرند یا خرید نمایند و از بسیاری خدمات دیگر بهره بگیرند باید به این سرویس ها مرتبط شوند. در واقع همه افراد تحت آموزش قرار می گیرند و بر همین اساس شهرهای هوشمند شهرهایی هستند که بستر آموزش تا لحظه مرگ را دارند. به همین دلیل شهرها در آینده مهم می شوند.

وی با اشاره به اینکه نیازمند چنین بستری در تهران هستیم، عنوان نمود: تهران در سال های اخیر رشد قابل توجهی در این حوزه داشته است اما معضل عظیمی در این حوزه وجود دارد و متأسفانه دوستان در مدیریت شهری که ارتباط و همکاری نزدیک با آنها داریم به این نکته توجه نمی نمایند. نوآوری با هیچ قانون و دستورالعملی سازگار نیست به همین دلیل نوآوری نام دارد.

ستاری اضافه نمود: امکان ندارد ساختار، قانون و ضابطه برای نوآوری ایجاد کرد. چنین کاری غلط است. این عظیمترین اشتباهی است که در مدیریت های شهری مشاهده می گردد چراکه قصد دارند نوآوری را در ضابطه قرار دهند. چرا باید برای یک جوان خلاقی که استارت آپی راه اندازی نموده است چارچوب معین کنیم. این امر با ذات نوآوری متناقض است. هر نوآوری که در حوزه شهری اتفاق می افتد با تمام قوانین متناقض است. این قوانین که وحی خداوند نیست، قوانین را ما نوشته ایم. کسانی که پشت میزها بوده اند این قوانین را نوشته اند. باید این ضابطه ها کنار گذاشته گردد.

ستاری توضیح داد: نوآوری ابتدا ایجاد می گردد بعد در خصوص آن ضابطه نوشته می گردد. اگر می خواهیم در این حوزه ها توسعه پیدا کنیم به یک مکانیزم حمایتی نیاز داریم. اما منظور از حمایت، اقتصادی نیست بلکه شهر بازار فوق العاده عظیم و جذابی برای هر سرمایه گذاری به ویژه در حوزه های خدماتی است. راه، این است شهرداری خودش را به عنوان یک شتاب دهنده کسب و کار ببیند. کل شهر تهران کارخانه نوآوری است. جوان های فعال و دانشگاه ها در اختیار شهرداری هستند. کل شهر یک پارک فناوری است. شهرداری باید سعی کند به شرکت ها سرویس بدهد و خودش نیز سود ببرد.

معاون رئیس جمهور گفت: درآمد شهر باید از این خدمات تأمین گردد. دیگر زمان اینکه در آمد شهر را از جواز ساختمان و ساخت و ساز به دست آوریم گذشته است. اما نکته مهم این است که باید در قانون نویسی خودمان را کنار بکشیم.

وی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته همکاری بسیار نزدیکی با شهرداری تهران داشته ایم، عنوان نمود: ساختاری در شهرداری وجود دارد و این ساختار جلوی نوآوری را می گیرد. همه باید کوشش کنیم که بتوانیم چتر حمایتی برای جوانان داشته باشیم که بتوانند نوآوری و خلاقیت خود را بروز دهند. البته هر اتفاقی که تا کنون در شهر تهران افتاده است از حمایت شهرداری تهران بوده است.

ستاری گفت: زمانی که بحث کارخانجات نوآوری را مطرح کردیم، نخستین نمونه آن در تهران و تنها با همکاری شهرداری ایجاد شد. اگر شهرداری تهران نبود هیچ وقت یک چنین مفهومی در بحث شهری و مدیریت شهری و نوآوری در کشور زاده نمی شد. این پیشتازی شهرداری تهران خیلی مهم است چون شهرداری شهرهای دیگر کشور ایده می گیرند.

وی خطاب به شهرداری عنوان نمود: برای ادامه راه در خدمت هستیم اما باید برای جوان های خلاق زیر ساخت و اکو سیستم ایجاد کنیم تا بتوانند سرمایه گذار و بازار خود را به دست آوردند. نمی توانیم به جوانان بگوییم چطور عمل نمایند. نوآوری نیاز به ذهن های وحشی، خلاق و افراد با اعتماد به نفس دارد. امیدوارم با همکاری شهرداری بتوانیم مدل های پیروز تری را برای توسعه نوآوری در شهر ایجاد کنیم. شهر بازار عظیمی برای تمام استارت آپ ها است و شهرداری می تواند درآمد اصلی خود را از راه نوآوری کسب کند. نباید نوآوری را خود ایجاد کند بلکه باید بستری برای شرکت ها باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1398

به "تهران در میان 50 شهر نوآور جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهران در میان 50 شهر نوآور جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید