وجود دستکند های مجموعه ای در 13 نقطه لاریجان

به گزارش صبح مهریز، نخستین فصل پروژه آنالیز و شناسایی باستان شناختی و خواناسازی مجموعه معماری دستکند روستای آب اسک بخش لاریجان شهرستان آمل واقع در استان مازندران در حال اجرا است.

وجود دستکند های مجموعه ای در 13 نقطه لاریجان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نرگس علائی بخش سرپرست هیئت باستان شناسی امروز یکشنبه 12 مردادماه 99 با اعلام این خبر گفت: نخستین فصل از مطالعات باستان شناختی دستکندهای روستای آب اسک بخش لاریجان شهرستان آمل استان مازندران با مجوز پژوهشگاه و با هدف شناسایی، خواناسازی، ثبت و ضبط مجموعه معماری دستکند این روستا در حال اجرا است.

او اضافه کرد: معماری دستکند شیوه ای از معماری است که گاهی در درون زمین و گاهی مانند این مجموعه در دل صخره ها واقع شده است و عمده فضاها در این روش با کنده کاری در دل صخره ها از طریق ابزارهایی نظیر تیشه و کلنک به وجود می آید.

علائی بخش اظهار داشت: با وجود فراوانی تعداد این گونه فضاها در سایر نقاط ایران از جمله لرستان، کردستان، همدان، خراسان، آذربایجان و ... از سوی محققان کمتر مورد آنالیز و مطالعه قرار گرفته است.

او اضافه کرد: در 13 نقطه از منطقه لاریجان دستکندهایی به صورت مجموعه ای وجود دارد که بزرگترین آن ها با تعدادی بالغ بر 150 دستکند مربوط به روستای آب اسک است.

سرپرست هیئت باستان شناسی با بیان اینکه هنوز اظهار نظر قطعی در خصوص کاربری این دستکندها امکان پذیر نیست، گفت: بر اساس مطالعات و آنالیز های به عمل آمده و شکل و فرم معماری دستکندها، کاربری هایی نظیر سکونتگاهی، مذهبی، تدفینی، دفاعی و همچنین بر اساس کاربری های فعلی محل نگهداری احشام برای آن ها متصور است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 4 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1167

به "وجود دستکند های مجموعه ای در 13 نقطه لاریجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وجود دستکند های مجموعه ای در 13 نقطه لاریجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید