همایش دستاوردهای جبهه فرهنگی انقلاب در فضای مجازی برگزار گشت

به گزارش صبح مهریز، به گزارش خبرنگاران، منصور امینی رئیس سازمان فضای مجازی سراج در همایش معرفی گوشه ای از دستاوردهای شاخص جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در فضای مجازی گفت: گسترش فضای مجازی، یک فرصت بی نظیر برای انقلاب اسلامی برای ترویج معارف اسلامی و انقلابی ما است؛ به شرط آنکه خود را آماده کنیم.

همایش دستاوردهای جبهه فرهنگی انقلاب در فضای مجازی برگزار گشت

وی ادامه داد: فضای مجازی مسئله ای است که هر فرد از یک بعد به آن نگاه می کند و شاید از بخش های دیگر آن غافل باشد. همین امر باعث شده که نگاهی جامع با دید آینده پژوهانه به این فضا وجود نداشته باشد.

امینی با تاکید بر لزوم بررسی تهدیدات و فرصت هایی که فضای مجازی برای جوامع به بار می آورد، افزود: در 20 سال آینده در 5 حوزه تغییراتی در فضای مجازی رخ می دهد که این تغییرات موجب تحولات اساسی در زندگی بشر خواهد شد که معمولا پیش بینی هایی که در حوزه فناوری ها صورت می گیرد زودتر از آنچه انتظار می رود محقق می شوند.

به گفته وی، در حوزه شبکه 3 اتفاق مهم در حال رخ دادن است که اول توسعه دسترسی به اینترنت است که این دسترسی در حال همگانی شدن است تا جایی که شاید دیگر دولت ها نتوانند دسترسی به اینترنت را کنترل کنند. دومین تحول در حوزه شبکه، توسعه رایانش ابری است که شاید روزی رایانه ها دیگر نیازی به پردازشگر و حافظه های قدرتمند نداشته باشند و مسئله سوم بحث گسترش اینترنت اشیا است.

وی با بیان اینکه در آینده ای نه چندان دور همه اشیا به اینترنت متصل می شوند و همه بخش های زندگی مبتنی بر اینترنت و شبکه شده و این توسعه شبکه طی چندسال آینده در تمام زندگی ملموس خواهد بود، گفت: رسیدن به سرعت های بالا در پردازش دومین تغییر و تحول فضای مجازی است.

امینی گفت: در حوزه پردازش تقریبا فناوری های سیلیکونی به آخر خط رسیده اند و تکنولوژی از این پس به سراغ روش های جدیدی مثل پردازش های کوانتومی یا پردازش های مبتنی بر الگوهای پردازش مغز انسان برای رسیدن به سرعتی در حد سرعت نور می رود. به همین دلیل هم اکنون شبیه سازی پردازش مغز انسان از بزرگترین پروژه هایی است که در دست تحقیق و بررسی قرار گرفته است، پردازشی که اگر بخواهند آن را شبیه سازی کنند به یک نیروگاه هزار مگاواتی برق و فضایی در حدود یک پنجم شهر تهران نیاز است که فناوری در حال حرکت به سمت شبیه سازی پردازش مغز انسان در تراشه های کوچک است.

رئیس سازمان فضای مجازی سراج، هوش مصنوعی را چهارمین حوزه فضای مجازی مطرح نمود که با تغییرات اساسی روبرو می شود و گفت: یکی از مهمترین پروژه هایی که در فناوری های نوین به سمت آن در حرکت هستیم هوش مصنوعی است که در گام نخست در زمینه توسعه هوش یادگیرنده پیشرفتهای چشم گیری به وجود آمده است.

وی ادامه داد: شبیه سازی محیط عرصه دیگری در فضای مجازی است که با تحولات گسترده روبرو می شود؛ در شبیه سازی محیط هم اکنون پروژه هایی مثل واقعیت مجازی و واقعیت اضافه کرده در حال توسعه است که فعالان جبهه فرهنگی انقلاب نیز در این حوزه ها اقداماتی داشته اند. عرصه دیگر شبیه سازی حواس 5 گانه انسان است که در زمینه شبیه سازی بینایی تقریباً تکنولوژی به شبیه سازی کامل رسیده است.

امینی اذعان کرد: در حوزه شنوایی بشر تقریبا به فناوری کامل شبیه سازی رسیده است. از نظر شبیه سازی حس بویایی 20 درصد و حس لامسه و چشایی 10 درصد شبیه سازی محقق شده و اینها یعنی رسیدن به انسان و دنیای مجازی که تحقق این فرایندها در دنیا و به تبع آن در کشور ما تبعاتی را به دنبال دارد.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب دو سال پیش در دیدار با اعضای شورای عالی فضای مجازی به بخشی از این تبعات اشاره کردند، ایشان نگاهی جامع به فضای مجازی دارند و این فضا را صرفا ابزار و یک بستر نمی دانند و به زندگی دوم و انقلاب سایبری نیز اشاره کرده اند و از این رو نگاهی حکیمانه به مسئله فضای مجازی دارند که به اعتقاد من چنین نگاهی در هیچ شخصیتی به جز ایشان یافت نمی شود.

رئیس سازمان فضای مجازی سراج بیان نمود: اگر این آینده پژوهی ها محقق شود، طی چندسال آینده قدرت اعمال حاکمیت حکومت ها کم شده و بازیگران جدید همانند شرکت های چند ملیتی در کنار حکومت ها شکل می گیرند که فیس بوک و گوگل نمونه ای از این دست شرکت ها هستند.

وی افزود: برچیده شدن سیستم های بروکرات و اداری، از بین رفتن نظام های اقتصادی به علت ایجاد تحول در نظام پولی و تغییر در نظام های سیاسی و مولفه های قدرت از دیگر تبعات تحقق این متغیرهای فضای مجازی هستند.

امینی اظهار کرد: تحقق فرایندهای مذکور قطعا نظام آموزشی را نیز دگرگون می کند، مدرک گرایی کاهش و آموزش های غیر رسمی افزایش می یابند. این در حالی است که ما سالهاست برای سند تحول آموزش و پرورش زمان و انرژی گذاشته ایم اما برای آینده پژوهی فناوری در آموزش و پرورش نهایت اقدامی که صورت گرفته، اضافه شدن یک درس سواد رسانه ای بسیار ساده در مقطع دوم دبیرستان است.

این فعال جبهه فرهنگی انقلاب ادامه داد: موضوع مهم دیگر این است که تعامل انسان با ماشین جایگزین رابطه انسان با انسان می شود که این موضوع را امروز در وابستگی بیش از حد نسل جوان به تلفن های همراه خود به وضوح مشاهده می کنید.

وی گفت: در کنار این حجم از تبعات گسترش فضای مجازی، یک فرصت بی نظیر برای انقلاب اسلامی فراهم خواهد شد که اگر آن تمدن نوین اسلامی که قرار است شکل بگیرد را همزمان با این انقلاب سایبری که در دنیا در حال محقق شدن است، بتوانیم منطبق کنیم، از این ظرفیت نهایت استفاده را خواهیم برد؛ این فرصتی بزرگ برای ترویج معارف اسلامی و انقلابی ما خواهد بود به شرط آنکه خود را آماده کنیم.

امینی افزود: مساله تامین زیر ساخت و سرویس و خدمات از وظایف حاکمیتی و دولت ها است که متأسفانه در دولتهای مختلف و به ویژه در دولت فعلی اهمیت جدی به آن داده نشده است و نمونه شاخص آن نپرداختن به اینترنت ملی که کشورهایی مثل آمریکا، روسیه و چین به دنبال آن هستند یا ضعف جدی در تحقق شبکه ملی اطلاعات است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 734

به "همایش دستاوردهای جبهه فرهنگی انقلاب در فضای مجازی برگزار گشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همایش دستاوردهای جبهه فرهنگی انقلاب در فضای مجازی برگزار گشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید