کارشناس لهستانی: پیروی از آمریکا به رابطه ما با ایران لطمه می زند

به گزارش صبح مهریز، یک کارشناس لهستانی گفت ترامپ به دنبال تفرقه انداختن در اتحادیه اروپا است؛ لهستان خود را به کارگزار سیاست خارجی آمریکا بدل نموده و میزبانی از نشست ضدایرانی به روابط ورشو با تهران لطمه می زند.

کارشناس لهستانی: پیروی از آمریکا به رابطه ما با ایران لطمه می زند

به گزارش ، پایگاه اینترنتی پلیتیکو به نقل از یک کارشناس لهستانی نوشت ترامپ به دنبال تفرقه انداختن در اتحادیه اروپا است؛ لهستان خود را به کارگزار سیاست خارجی آمریکا بدل نموده و میزبانی از نشست ضدایرانی به روابط ورشو با تهران لطمه می زند.

پایگاه اینترنتی پلیتیکو در گزارشی با عنوان ترامپ به دنبال تفرقه انداختن در اتحادیه اروپا همزمان با تشدید منازعه بر سر توافق هسته ای ایران، اعلام نمود دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با انتخاب لهستان به عنوان میزبان نشست موسوم به آینده خاورمیانه و متمرکز کردن آن بر ایران، کوشش می نماید میان اعضای اتحادیه اروپا در موضوع ایران اختلاف ایجاد کند.

بر اساس این گزارش، همراهی ورشو با واشنگتن موجب شده تا بعضی کشورهای اروپایی از لهستان انتقاد نمایند. در بخشی از این گزارش آمده است: دیپلمات های اتحادیه اروپا از اظهار نظر علنی در خصوص این مراسم خودداری نموده و سوالات را به همتایان لهستانی خود ارجاع دادند. اما این دیپلمات ها و مقامات به صورت خصوصی از آنچه آن ها کوشش آشکار ورشو برای جلب نظر ترامپ، آن هم به هزینه اتحادیه اروپا، خواندند، ابراز ناخرسندی می نمایند.

آنطور که اتحادیه اروپا اعلام نموده، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قصد ندارد در این نشست که روزهای 24 و 25 بهمن برگزار می گردد، شرکت نمایند. بقیه کشورهای اروپایی نیز هنوز در این مورد تصمیم نگرفته اند.

انتقاد از میزبانی لهستان از این نشست، به اعضای اتحادیه اروپا محدود نیست و در خود لهستان هم این تصمیم با بعضی واکنش های منفی روبرو شده است.

به نوشته پلیتیکو، بعضی از تحلیلگران در لهستان می گویند ورشو از نحوه اعلام این نشست توسط دولت ترامپ غافلگیر شده و حالا هم به شکلی نابخردانه خود را درگیر مناقشه ای نموده که برایش منفعت چندانی به همراه ندارد.

مارسین زابورووسکی تحلیلگر اندیشکده لهستانی ویزگراد این سایت، در این مورد می گوید: ما در موقعیت کارگزاری سیاست خارجی آمریکا قرار گرفته ایم.

وی با اشاره به اینکه برگزاری این نشست اولین بار در جریان مصاحبه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با شبکه فاکس نیوز اعلام شد، اضافه نمود: این کار و نحوه اطلاع رسانی در خصوص آن به نحوی افتضاح انجام شد.

در پی اعلام برگزاری این نشست و اظهارات پمپئو در خصوص تمرکز این کنفرانس بر ایران، وزارت امور خارجه ایران دیپلمات ارشد لهستان در تهران را احضار کرد.

زابورووسکی گفت: میزبانی لهستان از این نشست ضدایرانی به روابط ورشو با تهران لطمه می زند. ایران یک منبع بالقوه برای تنوع بخشی به بخش انرژی ما برای کاهش وابستگی به روسیه است. الان کاملا به این رابطه لطمه خورده است.

لهستان هرچند عضو اتحادیه اروپاست و در ظاهر هم از توافق هسته ای با ایران حمایت نموده، اما دولت راستگرای این کشور در ماه های گذشته بیش از هر دولت اروپایی دیگر با سیاست های آمریکا حمایت نموده و حتی به آمریکا پیشنهاد داده در لهستان یک پایگاه نظامی دائمی احداث کند. رئیس جمهور لهستان حتی پیشنهاد نموده که این پایگاه دژ ترامپ نام بگیرد.

به نوشته پلیتیکو، با این وجود، اتحادیه اروپا احتمالا به زودی ساز و کار موسوم به کانال ویژه پرداخت (SPV) را با هدف مقابله با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران راه اندازی کند. بنا بر این گزارش، این ساز و کار که قرار است مقر آن در فرانسه باشد، دستکم کوششی نمادین با هدف اعلام حمایت اتحادیه اروپا از برجام و همچنین کمکی به حفظ میزانی از رابطه تجاری با تهران است. قرار است آخرین جزئیات مربوط به این ساز و کار در نشست روز دوشنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا نهایی گردد و برای تایید پایانی به نشست آینده سران اتحادیه ارجاع گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 151

به "کارشناس لهستانی: پیروی از آمریکا به رابطه ما با ایران لطمه می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارشناس لهستانی: پیروی از آمریکا به رابطه ما با ایران لطمه می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید