نگاه شهرداری ایجاد تحول در شاهدیه با رویکرد حفظ میراث فرهنگی است

به گزارش صبح مهریز، ایسنا/ براساس سخنان شهردار شاهدیه، نگاه شهرداری ایجاد تحول در شاهدیه با رویکرد حفظ میراث فرهنگی است.

نگاه شهرداری ایجاد تحول در شاهدیه با رویکرد حفظ میراث فرهنگی است

داستان چیست؟

سیدعلی میرنژاد از ورود جدی شهرداری به موضوعات گردشگری و میراثی اطلاع داد و با اشاره به انتساب اخیر برند تبدیل شاهدیه به شهر ملی نساجی سنتی گفت: در شاهدیه و خصوصاً محله گردفرامرز، صنعت نساجی در گذشته رواج چشمگیری داشته ولی هر چند شهرداری تا به امروز فرصت ورود به این صنعت را نداشته، اما آماده همکاری در مورد یاری به برندسازی این حوزه هستیم.

وی در مورد طرح احیای آب انبار نصرت آباد نیز توضیح داد: این طرح که قرار بود به بازارچه دائمی صنایع دستی شاهدیه تبدیل گردد، در مرحله اجرا به واسطه ادعای اوقاف بر سر مالکیت بنا متوقف شد.

میرنژاد اضافه کرد: البته درخواست ما در مورد ارائه سند از سوی اوقاف و ادامه فعالیت به صورت مشارکتی بود که تا به امروز هیچ سندی از سوی اوقاف ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه شهرداری شاهدیه نیز بعضاً درگیر مسائل مربوط به املاک چندمالکیتی مانند املاک اوقافی است، گفت: البته تا به امروز نیز تعامل خوبی با اوقاف در مورد بازسازی و ساماندهی داشته ایم و آمادگی داریم با اوقاف در مورد احیای طرح ها و بافت های تاریخی همکاری های بیشتری داشته باشیم.

شهردار در مورد دیگر اقدامات شهرداری شاهدیه در راستای حفظ میراث فرهنگی توضیح داد: مشاور مطالعاتی در حوزه بازسازی از بدو شروع فعالیت شهرداری انتخاب و فعالیت خود را در گام نخست شروع کرد که در این مورد حدود دو سال صرف مطالعات و تهیه طرح شد و در ادامه طرح هایی مربوط به قلعه تاریخی ابرند آباد، خیابان مسجد جامع ابرندآباد و خیابان اصلی محله نصرت آباد در دستور کار شهرداری نهاده شد.

وی از انعقاد قرارداد این طرح ها با مشاور و تصویب در شورای فنی میراث فرهنگی استان اطلاع داد و گفت: یکی از اقدامات شهرداری، جلوگیری از طرح ایجاد بلوار در شبکه محلی 24 متری بود که در صورت اجرا شدن، تمام بافت تاریخی شاهدیه از خانه شاه عباسی و آتشکده و باغات پیرامون همگی تخریب می شدند.

این مسئول با بیان اینکه با در نظر دریافت مصوبه کمیسیون ماده پنج، این طرح اجرایی نشد و عرض تخریب معبر تغییر کرد، گفت: با این اقدام بافت تاریخی را نگه داشتیم.

وی با اشاره به طرح ایجاد گذر فرهنگی در محله ابرندآباد نیز گفت: این طرح با اعتبار چهار میلیارد تومان از محل اعتبارات شهرداری برای مناقصه آماده شده و احیای بافت تاریخی با ایجاد این گذر مورد نظر است.

وی با بیان اینکه احیای قلعه تاریخی ابرندآباد و بافت پیرامونش از دیگر اقدامات شهرداری است، گفت: بافت تاریخی پیرامون این قلعه به یاری مشاور و میراث فرهنگی، بازسازی و احیا خواهد شد.

میرنژاد از انجام مناقصه این طرح اطلاع داد و اعلام کرد: قراردادهای مربوطه منعقد شده و با اعتبار 250 میلیون تومان از محل اعتبارات شهرداری برای بدنه سازی و سکوسازی در کنار قلعه اقدام شده است.

وی با اشاره به اینکه سکوسازی و ایجاد معابر در پیرامون قلعه در دستور کار است، گفت: پس از احیای فضای بیرونی و پیرامونی قلعه، در مورد احیای محل داخل قلعه با اعتبارات شهرداری اقدام می کنیم.

وی به احیا و بازسازی بافت درونی محله ابرندآباد هم اشاره نمود و گفت: این بافت و حسینیه آن، براساس طرح مصوب شورای فنی در مرحله مناقصه با اعتبار 4.5 میلیارد تومان اجرایی خواهد شد.

شهردار شاهدیه در پایان نیز با بیان اینکه احیای بافت های تاریخی و رونق گردشگری از اهداف مهم شهرداری شاهدیه است، گفت: در امسال، حدود 11 میلیارد تومان هزینه شده و نگاه شهرداری شاهدیه به اقدام برای ایجاد تحول در شهر با رویکرد حفظ میراث فرهنگی است.

منبع: همگردی
انتشار: 5 فروردین 1400 بروزرسانی: 5 فروردین 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1532

به "نگاه شهرداری ایجاد تحول در شاهدیه با رویکرد حفظ میراث فرهنگی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه شهرداری ایجاد تحول در شاهدیه با رویکرد حفظ میراث فرهنگی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید