خبرنگاران کرونا کوشش های هشت ساله میراث فرهنگی یزد را به باد داد

به گزارش صبح مهریز، یزد- خبرنگاران- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: بخش های گردشگری و صنایع دستی استان، این روزها به دلیل شیوع و گسترش بیماری کرونا حال و روز خوشی ندارد و تمام کوشش های هشت سال گذشته میراث استان در این 2 حوزه در حال نابودی است.

خبرنگاران کرونا کوشش های هشت ساله میراث فرهنگی یزد را به باد داد

مصطفی فاطمی عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اضافه نمود: فعالان این بخش تا قبل از شیوع کرونا هزینه های بسیاری را متحمل شدند، زمین و وام گرفتند، ساخت و ساز کردند و پیروز هم بودند اما حالا یکی یکی در حال تعطیل شدن هستند.

اجاره اتاق هتل ها با حدود یک سوم قیمت

وی با بیان اینکه بخش جهانگردی با اوضاع مالی نامطلوبی دست و پنجه نرم می نماید و هتل ها با حداقل ظرفیت در حال فعالیت هستند و بعضی از آنها با فقط 10 درصد ظرفیت خود فعالیت می نمایند یادآور شد: هر اتاق یک هتل 12 میلیون ریال هزینه دارد در حالی که هتلداران، این اتاقها را به قیمت هر واحد چهار میلیون و 800 هزار ریال به متقاضی می دهند.

فاطمی ادامه داد: یزد اولین استانی بود که هتل داران آن برای حفظ سلامتی مردم، داوطلبانه هتل های خود را تعطیل کردند؛ چشم انداز سازمان جهانی بهداشت هم این است که فقط 50 درصد هتل ها می توانند از این بحران عبور نمایند .

فعالان صنایع دستی، بازار فروش خود را از دست داده اند

مدیرکل میراث استان یزد در ادامه به اوضاع بخش صنایع دستی هم اشاره نمود و گفت: 3500 صنعتگر و 3000 کارگر این بخش، بازار فروش خود را از دست داده اند به گونه ای که حتی مایحتاج اولیه زندگی خود را هم نمی توانند تامین نمایند.

وی این مشکل را جهانی و کشوری دانست و اضافه نمود: کوشش شده تا بخشی از مسائل صنعتگران این بخش برطرف گردد و برای همین منظور صندوق خانه فرهنگ صدوقی برای یاری به اقشار اسیب پذیر صنایع دستی استان راه اندازی شده است.

فاطمی از شروع فروش مجازی صنایع دستی هم اطلاع داد و توضیح داد: برای یاری به این بخش، مجموعه های متعدد جهانگردی راه اندازی شده و از مسولان استان هم خواسته ایم برای رونق این بخش اقدام به خرید صنایع دستی استان نمایند.

وی به تبدیل خانه قدیمی سید شمس الدین به مرکز توزیع صنایع دستی هم اشاره نمود و اضافه نمود: در استانداری مرکز دائمی صنایع دستی ایجاد شده و در میبد و اردکان هم بازارچه این صنعت برای رونق دوباره آن راه اندازی شده است.

بی تاثیری اقدامات به دلیل نبود مشتری! قطع برق و آب فعالان بخش جهانگردی و صنایع دستی

مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد از بی تاثیر بودن اقدامات صورت گرفته به دلیل نبود مشتری اطلاع داد و گفت: وقتی جهانگرد خارجی نداریم طبیعتا مشتری هم نخواهیم داشت.

به گفته وی فعالان بخش جهانگردی و صنایع دستی استان با حضور در این اداره کل از مسائلشان می گویند که قطع آب و برق و گاز آنها از ابتدایی ترین آنها است .

وام فعالان بخش جهانگردی و صنایع دستی پرداخت نشده است

فاطمی با اشاره به اینکه دولت وام 16 میلیون تومانی برای این منظور، معین نموده بود اظهار داشـت: این وام برای بیمه شده ها است و برای آنهایی که بیمه نبودند هم وام 6 میلیونی منظور شده اما هنوز این وام ها پرداخت نشده است .

آمار جهانگردان خارجی از 64 هزار نفر به زیر 200 نفر رسیده است

مدیر کل میراث استان یزد از کاهش شدید ورود جهانگردان خارجی به استان هم اطلاع داد و گفت: در سه ماه نخست پارسال 64 هزار جهانگرد از این استان دیدن کردند که این رقم در مدت مشابه سال جاری به زیر 200 نفر رسیده است.

وی افزود: سال جاری فقط 20 هزار جهانگرد داخلی و 66 جهانگردی خارجی داشتیم که فقط یک درصد جهانگردان استان را در شرایط عادی تشکیل می دهند.

به گفته این مسوول، در شرایط عادی سالانه دو میلیون جهانگرد داخلی داریم.

1000 میلیارد تومان درآمدی که کسب نشد!

فاطمی گفت: در 100 روز کاری سال جاری 1000 میلیارد تومان نبود منافع یعنی درآمدی که کسب نشد در این بخش استان به ثبت رسید.

به گفته وی 15 هزار نفر در بخش جهانگردی و صنایع دستی استان اشتغال وجود دارد که 60 درصد آنها مسائل درآمدی دارند و بقیه هم با حداقل درآمد فعالیت مینمایند .

نگران از دست دادن بخشی از زیرساخت های جهانگردی هستیم

مدیر کل میراث یزد با ابراز نگرانی از اینکه ممکن از بخشی از زیرساختهای جهانگردی را از دست بدهیم و بازسازی دوباره آنها به زمان زیادی احتیاج داشته باشد توضیح داد: کم کم در حال از دست دادن نیروهای انسانی مجرب این بخش هم هستیم که بازگرداندن آنها هم زمان بر است هم پر هزینه.

پیوند مثلث طلایی جهانگردی کشور با ایجاد خط آهن جهانگردی

مدیر کل میراث یزد از استان های یزد، اصفهان و فارس بعنوان مثل جهانگردی کشور یاد کرد و گفت: رونق جهانگردی در کشور منوط به ایجاد خط آهن جهانگردی میان این سه استان است زیرا جهانگردان تمایل زیادی به مسافرت با قطار دارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1163

به "خبرنگاران کرونا کوشش های هشت ساله میراث فرهنگی یزد را به باد داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا کوشش های هشت ساله میراث فرهنگی یزد را به باد داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید