نابودی سد النهضه به مثابه بمب آبی خواهد بود

به گزارش صبح مهریز، به گزارش خبرنگاران به نقل از رای الیوم، عباس شراقی استاد منابع آبی دانشگاه قاهره در مصر خاطرنشان کرد: شکستن و نابودی سد النهضه به مثابه بمب آبی خواهد بود.

نابودی سد النهضه به مثابه بمب آبی خواهد بود

وی اضافه کرد: بیست میلیون سودانی در معرض نابودی قرار دارند.

عباس شراقی اعلام نمود: خطرناک بودن سد النهضه در مهندسی احداث آن است به ویژه که گنجایش آن از 11 میلیارد متر مکعب به 74 میلیارد متر مکعب افزیش یافته است.

وی اضافه کرد: گنجایش بسیار زیاد و برای سودان و مصر خطرناک است. شورای امنیت باید از خطرات سد النهضه آگاه گردد.

استاد دانشگاه قاهره مصر گفت: بحرانی که گریزی از آن نیست، گنجایش سد است که بسیار خطرناک است. سد در منطقه مرتفع نسبت به خارطوم واقع شده است. بیست میلیون سودانی که در طول نیل آبی زندگی می نمایند، در معرض نابودی قرار دارند.

وی اضافه کرد: هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که سلامت هر سدی را تضمین کند اما امکان شکستن سد النهضه در نتیجه باران های سیل آسیا و طغیان آب و عوامل طبیعی وجود دارد.

شراقی تاکید نمود: چه کسی سلامت سودان را در صورتی که سدالنهضه با این گنجایش احداث گردد، تضمین می نماید؟ آسیبی متوجه اتیوپی نخواهد بود اگر سد بشکند زیرا این سد در مرز واقع شده است و شهر یا روستایی در منطقه سد در داخل اتیوپی وجود ندارد اما فروریختن سد شببیه بمب آبی خواهد بود خواه که این شکستن به سبب عوامل طبیعی باشد یا هدف قرار گرفتن آن.

بحران سد النهضه در سایه پافشاری اتیوپی بر اعلام شروع مرحله دوم آبگیری سد آن هم بدون دستیابی به یک توافق با مصر و سودان، وارد مرحله جدیدی از تنش بی سابقه میان سه کشور مذکور شده است.

مصر و سودان تنها خواستار دستیابی به توافقی بر سر نحوه آبگیری سد النهضه و راه اندازی آن هستند؛ توافقی که دربردارنده سازوکاری قانونی و الزام آور باشد که به هنگام بروز اختلاف یا مشکل بتوان بدان توسل جست اما اتیوپی با ایده توافق الزام آور مخالفت می ورزد و بر اکتفا به اصول غیر الزام آور و ارشادی اصرار دارد، امری که با مخالفت شدید مصر و سودان روبرو شده است.

مصر در تأمین 90 درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش سهم آبی این کشور از نیل، آثار اجتماعی و مالی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس آبابا بر این باور است که سد النهضه با سرمایه گذاری 4.6 میلیارد دلاری در تبدیل شدن این کشور به قطب انرژی منطقه مؤثر است و می تواند علاوه بر درآمدزایی منجر به فقرزدایی در این کشور گردد.

در این میان، اختلافات سه کشور بر سر اندازه آب رهاسازی شده از سوی اتیوپی در صورت بروز کم آبی متمرکز است. با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می تواند به بزرگترین کشور صادر نماینده برق در آفریقا تبدیل گردد.

سد النهضه در 20 کیلومتری سودان واقع شده است. مصر نگران پایین آمدن سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می گیرد. تصمیم دولت اتیوپی برای شروع مرحله دوم آبگیری سد النهضه با مخالفت شدید مصر و سودان روبرو شده است؛ دو کشوری که در تامین آب خود به شدت به رود نیل وابسته هستند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 مرداد 1400 بروزرسانی: 4 مرداد 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1743

به "نابودی سد النهضه به مثابه بمب آبی خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نابودی سد النهضه به مثابه بمب آبی خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید