منطقه ییلاقی هلودشت گیلان

به گزارش صبح مهریز، هلودشت کجاست ؟

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی گیلان به معرفی منطقه ییلاقی هلودشت خواهیم پرداخت . پس اگر قصد سفر به شمال ایران را دارید پیشنهاد میکنیم از این منطقه ییلاقی بازدید نمایید.

منطقه ییلاقی هلودشت گیلان

منطقه ییلاقی هلودشت گیلان

هلودشت (به گیلکی: هلیۊدشت یا هلی دشت یا هلۊدشت) دهکده ای زیبا است که در منتهی الیه جنوبی دهستان لات لیل و شهرستان املش واقع می باشد. فاصله آن با مرکز شهر املش حدود 30 کیلومتر است. از نظر تقسیمات کشوری در حوزه بخش اتاقور شهرستان لنگرود واقع شده است اما از نظر اداره کل منابع طبیعی این منطقه با نام پارک جنگلی هلودشت در محدوده شهرستان املش معرفی شده است.

با خروج از قسمت جنوب غربی شهر املش و عبور از پل این شهر و طی جهت از سمت روستای لات لیل و بلوردکان و پیمودن مسافتی کمتر از یک ساعت به سمت بالای کوه به دهکده ییلاقی هلودشت می رسید که منطقه ای بسیار زیبا و دیدنی می باشد. این دهکده زیبا در ابتدای حوزه استحفاظی شهرستان املش و انتهای دهستان لات لیل واقع شده است و به نوعی دروازه ورودی به ییلاقات زیبای املش از سمت جنوب غربی این شهرستان می باشد.

منطقه ها جنگلی هلودشت املش از جمله منطقه ها بکر و زیبای استان گیلان است که چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد. در منطقه بالادست دهکده هلودشت (هالی دشت) و در جهت منتهی به سه راه شلیشه و هم چنین خصیل دشت با منظره ها فوق العاده زیبایی روبرو خواهید شد. در وصف زیبایی این منطقه ها همین بس که در روزهای آفتابی از بلندای این کوه ها می توان منطقه ها جلگه ای شرق گیلان و دورنمای چند شهراز جمله لنگرود، رودسر، لاهیجان و حتی آستانه اشرفیه را مشاهده کرد! به دوستداران طبیعت در اقصی نقاط کشور پیشنهاد می گردد که حتماً سری به این منطقه ها بزنند و لذت ببرند.

این منطقه به علت موقعیت مکانی و طبیعی خاص دارای منظره قابل توجهی می باشد. آب و هوای مطبوع کوهستانی، پوشش جنگلی توام با فضاهای مرتعی(شبه جنگل)وزوایای دید گسترده از ویژگیهای خاص این پارک است.این منطقه در بخشهای جنوبی، غربی و شرقی به ارتفاعات سر به فلک کشیده و جنگلهای سرسبز انبوه و منطق شبه جنگلی و از جهت شمال ازطریق یک رشته جاده ماشین رو به طول24کیلومتر به زون جنگلی وبافت روستایی منطقه ها آغوزچال-بلوردکان-پلدره و…و خاتمه به املش ختم می گردد.

جاده کوهی - جنگلی و پرپیچ و خم ولی آسفالته و زیبا است. در ارتفاع 1200 متری از سطح دریا به هلو دشت می رسیم. این مکان از مرکز شهر لنگرود 40 کیلومتر و با بلوردکان 13 کیلومتر فاصله دارد. در ارتفاعات هلودشت قهوه خانه ای برای استراحت وجود دارد ولی مهمانسرا ندارد. در 29 کیلومتری جنوب شهر لنگرود در روستای سر لیل و در 14 کیلومتری شهر اطاقور به مکانی می رسیم بدون علائم هدایت که اگر افراد آشنا به محل را همراه نداشته باشیم به هیچ عنوان به منطقه بکر دست نخواهیم یافت.

از این مکان به مدت 10 الی 15 دقیقه پیاده روی ولی به صورت سربالایی و سرپایینی باید برویم تا به آبشار برسیم. این آبشار بسیار زیبا و دیدنی همراه با استخری در دل سنگ ها، پایین دو کوه است که با پوشش گیاهی جنگلی و سنگ های یکپارچه به وجود آمده است. استخری پر از آب که بعد از لبریز شدن به صورت رودخانه ای به سمت دشت و دریا جریان می یابد.

دیواره ای سنگی آبشار به گونه ای است که بالا رفتن از آن برای هر صخره نوردی امکان پذیر نیست. مساحت استخر زیر آبشار بیش از 100 مترمربع است. آب این آبشار از منطقه ییلاقی تریان (زرچال) سرچشمه می گیرد و پس از گذشتن از دامنه های پرشیب جنگل، آبشاری به طول 9 متر و عرض 3 متر به وجود می آید که پس از سرازیر شدن از استخر تبدیل به رودخانه کوچکی می گردد به طرف روستای لیل سرازیر می گردد و به رودخانه لیل می ریزد و از آن جا به سمت شلمان رود حرکت می نماید و نهایتا راهی دریا می گردد.

آبشار در ناحیه کوهپایه - جنگلی پوشیده از درختان تنومند ممرز، توسکا، افرا، انجیلی، شمشاد و … قرار گرفته است در این ناحیه جانوران وحشی مانند گراز و روباه زندگی می نمایند. این آبشار به خاطر دارا بودن امتیازاتی مثل پوشش جنگلی فوق العاده زیبا و بکر برای گردشگران، هوای معتدل، چشمه و آب فراوان، امکان شنا در استخر از ظرفیت بالای گردشگری برخوردار است.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 18 شهریور 1401 بروزرسانی: 18 شهریور 1401 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 2149

به "منطقه ییلاقی هلودشت گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منطقه ییلاقی هلودشت گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید