عصب کشی دندان و سوالات رایج درباره آن

به گزارش صبح مهریز، عصب کشی یا درمان ریشه می تواند تا چند ساعت طول بکشد، در طی آن شما روی جایگاه دندانپزشکی با دهان باز قرار گرفته اید. اگر چه این می تواند ناراحت کننده باشد اما چاره ای نیست. اگر دندانپزشک شما برای آن اجازه می دهد می توانید چیزی گوش دهید تا فکرتان را در آن موقع منحرف کنید.

عصب کشی دندان و سوالات رایج درباره آن

عصب کشی چیست؟

بخش قابل مشاهده دندان شما که در بالای لثه قرار گرفته است، تاج دندان نامیده می گردد. در زیر لثه، آنچه که دندان شما را در لثه فیکس می نماید، ریشه دندان است. سیستم عصبی ریشه دندان، در واقع یک شبکه است که ناحیه خالی میان دندان تا ریشه را پر می نماید. کانال های ریشه با بافت همبند ضعیفی به نام پالپ های دندان پر می شوند و مسئولیت تغذیه و آبرسانی دندان، و نیز واکنش به گرمی و سردی را برعهده دارند.

زمانی که عفونت دندان رخ می دهد، این پالپ دندان است که ملتهب می گردد. به همین دلیل ممکن است هنگام خوردن یا نوشیدن احساس درد کنید. در صورت عدم درمان، عفونت می تواند عمیق گردد و در کل سیستم عصبی ریشه های دندان شما گسترش یابد. در چنین مواردی ضروری است که درمان ریشه دندان یا به اصطلاح عصب کشی دندان صورت گیرد.

چه زمانی عصب کشی دندان ضروری است؟

هر گونه آسیب به عصب های دندان منجر به درمان ریشه یا عصب کشی می گردد. دلایل متداول برای استفاده از این درمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پوسیدگی دندان، که به وسیله مینا نفود نموده و سپس به پالپ های دندان می رسد.
  • آبسه دندان که به خاطر عفونت حاصل از حفره ها بوجود می آید.
  • آسیب هایی مانند شکستگی یا ترک خوردن دندان که منجر گردد عصب در معرض تماس قرار گیرد.
  • مرگ تدریجی دندان به علت پیری و یا آسیبی که قبلا دیده بوده اما در آن موقع احتیاج به درمان آسیب دیدگی نبوده است.

پنج نشانه عفونی شدن دندان

  • درد دندان در زمانی که غذا می خورید و یا فشار روی دندان می آورید.
  • حساسیت بیش از حد دندان وقتی در معرض غذا یا نوشیدنی سرد یا گرم قرار می گیرد.
  • تیره شدن دندان. تغییر رنگ دندان می تواند نشانه ای از مردن اعصاب باشد.
  • برآمدگی کوچکی رو لثه در نزدیکی دندانی که درد می نماید.
  • متورم شدن لثه در اطراف دندان

درمان ریشه و مراحل عصب کشی دندان

درمان ریشه یا عصب کشی را می توان به چهار مرحله به توضیح زیر تقسیم کرد:

مرحله اول: تشخیص پالپ آلوده

قسمت نرم داخل دندان شما با ماده ای به نام پالپ پر شده است. درمان ریشه زمانی لازم می گردد که معمولا این قسمت دندان آلوده شده است. بیماران معمولا برای درد دندان به نزد پزشک عمومی خود می روند. زمانی که مسائل جدی بوجود می آید، پزشک عمومی شما را به متخصص ارجاع می دهد.

پزشک برای تایید ضرورت درمان ریشه از تصویربرداری دیجیتال و اشعه ایکس استفاده می نماید تا مطمئن گردد که برای درمان، باید عصب کشی انجام دهد.

مرحله دوم: از بین بردن پالپ آلوده

برای خلاص شدن از شر پالپ عفونی دندان، اندودنتیست با دریل یک سوراخ کوچک در بالای دندان حفاری می نماید. سپس با استفاده از ابزار جراحی، کانال های ریشه را پاک نموده و هر عفونتی را حذف می نماید و احتمالا مقداری دارو استفاده کند تا مطمئن گردد که عفونت کامل از بین رفته است. در این مرحله کانال ها تمیز و عاری از عفونت هستند.

مرحله سوم: پر کردن کانال ریشه جدید

اندودنتیست سپس حفره ایجاد شده را که بخاطر خالی کردن پالپ بوجود آمده است، پر می نماید. سپس با چسبی منطقه را درزگیری می نماید تا فیلرهای ریشه را از هر عفونت و باکتری ای محافظت نماید.

گاهی اوقات، در مرحله دوم درمان ریشه، دندانپزشک مجبور است کانال ریشه را برای تمیز کردن عفونت گسترش دهد. اگر این مورد اتفاق بیفتد، باید دندان با میله یا روش تقویت دیگری دوباره احیا گردد.

در نهایت حفره ایجاد شده در بالای دندان به صورت موقتی پر می گردد.

مرحله 4: بازسازی دندان

شاید سوال شما این باشد که چند روز بعد از عصب کشی دندان باید دندان پر گردد؟ معمولا بعد از چند هفته، بیمار باید با یک دندانپزشک ترمیمی ملاقاتی داشته باشد تا پرکردگی های موقت را بردارد و روی دندان را ترمیم کند تا دندان مانند زمان پیش از عفونت مستحکم گردد. درزگیرهایی که دندان پزشک ترمیمی استفاده می نماید، می تواند دندان را در مقابل عفونت های بعد محافظت نماید.

چرا دندان عصب کشی شده درد می نماید؟

اکثر مردم چند روز پس از درمان ریشه یا عصب کشی، همچنان حساسیت و درد دارند. چند دلیل برای این وجود دارد:

بافت اطراف لثه همچنان متورم یا ملتهب باقی مانده باشد:

حتی اگر دندانپزشک ریشه عصب را از دندان بردارد، در عضلات و بافت اطراف دندان هنوز عصب های کوچکی وجود دارد. هنگامی که این ناحیه ملتهب می گردد، مانند بعد از عمل دندانپزشکی، این پایانه های عصبی هم می تواند مقداری ناراحتی از خود بروز دهند.

آسیب های ناشی از دستگاه ها:

ممکن است یک وسیله دندانپزشکی که برای تمیز کردن کانال ریشه به درستی استفاده نشده باشد، به بافت های حساس اطراف دندان آسیب بزند.

زمانی که پرکردگی های موقت بالاتر باشد:

اگر دندانپزشک پرکردگی ها را صاف ننموده باشد، و آن ها کمی بالاتر از دندان های اطراف باشد، باعث می گردد که دهان هنگام گاز زدن، فشار بیشتری روی آن نقطه بیاورد و این باعث می گردد که دندان درد بگیرد.

در بیشتر موارد، حساسیت و ناراحتی ناشی از عصب کشی بعد از چند روز بهبود می یابد. در غیر اینصورت ضروری است که بعضی از روش های خانگی را به کار گیرید و یا این که به نزد دندانپزشک مراجعه نمایید.

چرا بعد از عصب کشی دندان عفونت می نماید؟

معمولا پس از این درمان، دندان تا مدت ها حفظ می گردد و بدون هیچ مسئله ای کار می نماید. عفونت مجدد یک احتمال نادر است، با این حال دلایلی برای بروز این مشکل وجود دارد.

علت عفونت دندان عصب کشی شده، ممکن است گسترده تر از آنچه دندانپزشک تصور می نموده باشد، یا این که شبکه کانال ریشه ممکن است بسیار پیچیده تر از حد معمول باشد و بعضی از کانال های نازک تر تمیز نشوند، یا ممکن است تاج محافظ سوراخ گردد و به حفره دندانی اجازه دهد که نفوذ نموده و موجب آلوده شدن مجدد کانال گردد.

اگر پس از یک درمان ریشه، دندان دوباره آلوده گردد، هنوز به این معنی نیست که دندان از بین رفته است. یک درمان ریشه دیگر می تواند برای بهبود انجام گیرد. اگر اخیرا تحت درمان ریشه بوده اید و درد و تورم در اطراف دندان درمان شده مشاهده می کنید، ممکن است علائم عفونت مجدد باشد و توصیه می گردد که به موقع به پزشک مراجعه کنید.

چگونه از عصب کشی جلوگیری کنیم؟

با مراقبت خوب از دندان هایتان می توانید از عصب کشی اجتناب نمایید. چکاپ به موقع می تواند یاری کند تا مسائلی را که متوجه آن نشده اید، دندانپزشک برایتان معین کند. دندانپزشک همچنین هر نوع پرکننده ای که اکنون در دندان های شما کار شده است را نیز چک می نماید. در صورتی که مشکل را در مراحل اولیه درمان کنید، از این که مسائل بیشتر گردد، جلوگیری می نمایید.

پوسیدگی دندان یکی از دلایل شایع عفونت های کانال ریشه است. شما می توانید از پوسیدگی دندان با استفاده منظم از مسواک و فلوراید، استفاده از آدامس بدون قند در بین وعده های غذایی و کاهش نوشیدنی های گازدار و شیرین در رژیم غذایی محافظت نمایید.

آیا عصب کشی دندان در بارداری ضرر دارد؟

بارداری ممکن است شما را بیشتر در معرض ابتلا به عفونت قرار دهد، اما این بدان معنی نیست که بارداری باعث بروز این مسائل می گردد. اگر در حال حاضر مسائلی در رابطه با دندان خود دارید، این مسائل ممکن است در بارداری تشدید گردد. بعضی از مسائل دندانی شدید ممکن است احتیاج به مراقبت های فوری پزشکی مانند عصب کشی دندان داشته باشند.

درمان ریشه خطر جدی برای شما یا نوزادتان به همراه ندارد. اما ضروری است از بعضی مسائل آن ها آگاه شوید. بعضی از آثاری که می تواند شما را در معرض ریسک قرار دهد در حین درمان عبارتند از:

  • اثر اشعه ایکس
  • تأثیر بیهوشی
  • تأثیر سایر مواد شیمیایی
  • اثر آنتی بیوتیک ها

همچنین باید بدانید که در صورت عقب انداختن درمان ریشه نیز مسائلی ممکن است گریبانگیر شما گردد:

  • عفونت ممکن است گسترش یابد
  • درد شدیدی به مدت طولانی شما را آزار دهد.

بهترین استراتژی در صورت مواجهه با چنین شرایطی چیست؟

سه ماهه اول بارداری دوره ای حیاتی است. اگر هرگونه مشکل دندانی در این مدت مشاهده گردد، ممکن است پزشک شما آنرا به تعویق بیندازد تا اینکه با سه ماهه دوم شروع به درمان آن کند.

هنگامی که در سه ماهه دوم قرار گرفتید، ممکن است پزشک شما پیشنهاد دهد که عکسبرداری با اشعه ایکس از دندان آلوده را شروع کنید تا درمان ریشه پس از آن شروع گردد. با این حال، اگر در سه ماهه سوم قرار داشته باشید، ممکن است پزشک درمان را تا بعد از زایمان تعویق بیندازد.

هزینه عصب کشی دندان

هزینه عصب کشی دندان تک کانال، دو کانال و سه کانال با هم متفاوت است. هزینه عصب کشی در مراکز مختلف با تعرفه های آزاد محاسبه می گردد و از 150 هزار تومان تا 300 هزار تومان متغیر است. علاوه بر هزینه عصب کشی، ترمیم و پرکردن دندان دارای هزینه جداگانه ای است که در مجموع هزینه عصب کشی و پرکردن دندان حداقل 300 هزار تومان تا 600 هزار تومان است.

منبع: برترین ها
انتشار: 29 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 184

به "عصب کشی دندان و سوالات رایج درباره آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عصب کشی دندان و سوالات رایج درباره آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید