عرضه ارز در سامانه نیما به سرعت افزایش یافت

به گزارش صبح مهریز، رئیس کل بانک مرکزی نوشت: عرضه ارز در سامانه نیما به سرعت افزایش یافته و نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی تا حد ممکن مدیریت و کنترل شده است.

عرضه ارز در سامانه نیما به سرعت افزایش یافت

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود نوشت: مقررات مورد نظر برای تسهیل برگشت ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصاد، به تأیید ستاد مالی دولت رسید.

عرضه ارز در سامانه نیما به سرعت افزایش یافته و نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی تا حد ممکن مدیریت و کنترل شده است.

در انتها هفته سوم مهرماه 99 رشد پایه پولی و نقدینگی، نسبت به انتها سال قبل، به ترتیب 9.5 و 18 درصد ثبت شده است.

نرخ سپرده قانونی از اول مهرماه به شرایط ابتدای سال 99 برگردانده شد.

برمبنای تقاضای فعالان مالی بخش خصوصی و برای تسهیل برگشت هرچه بهتر ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصاد و بطور ویژه، تأمین مواد اولیه و احتیاج های وارداتی واحد های تولیدی کشور، مقررات موردنظر دراین خصوص به تأیید ستاد مالی دولت رسید که جزئیات آن هفته آینده اعلام می گردد.

همان گونه که قبلا اعلام و پیش بینی می شد، عرضه ارز در سامانه نیما به سرعت افزایش یافته و فرایند معاملات حواله های ارزی رشد خوب و قابل توجهی پیدا نموده است. در بسته جدید در کنار توسعه روش واردات در مقابل صادرات و واردات در مقابل ارز اشخاص، بر تقویت سامانه نیما به عنوان محور مبادلات مربوط به حواله ارزی تأکید شده است.

نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی علی رغم فشار های وارده به بانک مرکزی به خاطر شرایط خاص کشور و نیز احتیاج های مرتبط با کرونا، تا حد ممکن مدیریت و کنترل شده است. درانتها هفته سوم مهرماه 99 رشد پایه پولی و نقدینگی، نسبت به انتها سال قبل، به ترتیب 9.5 و 18 درصد ثبت شده است که رقم های نهایی آن درانتها مهرماه، توسط بانک اطلاع رسانی خواهد شد.

همان گونه که قبلا گفتم، با هدف کاهش ضریب فزاینده و کنترل بیشتر نقدینگی، نرخ سپرده قانونی از اول مهرماه به شرایط ابتدای سال 99 برگردانده شد و اقدامات لازم احتیاطی برای ایجاد محدودیت در رشد ترازنامه بانک ها در دستور کار واقع شده است که در تعدیل فرایند نرخ رشد نقدینگی در نیمه دوم سال مؤثر خواهند بود.

یادداشت همتی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 آذر 1399 بروزرسانی: 10 آذر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1304

به "عرضه ارز در سامانه نیما به سرعت افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه ارز در سامانه نیما به سرعت افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید