عجایب هفتگانه صنعت

به گزارش صبح مهریز، کشتی بزرگ، پل بروکلین، فانوس دریایی بل راک، شبکه فاضلاب لندن، کانال پاناما، راه آهن اقیانوس آرام وگودال بزرگ هور دام به اسم بهترین ها و عجیب ترین های طراحی صنعتی بشر شناخته شده اند.

عجایب هفتگانه صنعت

ساخت و ایجاد تمام موارد بالا در عصر کنونی امری امکان پذیر و دست یافتنی است اما بیشتر این وقایع در زمان انقلاب صنعتی اتفاق افتاده است.

اولین کشتی ساخته شده با استفاده از فلزات

ساخت این کشتی عظیم در قرن 19 انجام شد. زمانی که تجار دریافتند که کشتی های چوبی گذشته احتیاج آنها را برای پیمودن مسافت های طولانی نظیر اقیانوس پیمایی برآورده نمی نمایند.

کشتی ها و قایق های چوبی پس از برخورد به امواج سهمگین اقیانوس، شکسته می شدند و ساکنان و اموال تجار از بین می رفت. به همین دلیل سرمایه داران آن موقع به فکر افتادند تا از فلز در ساختن اسکلت کشتی استفاده نمایند.

پل بروکلین

پل بروکلین یک پل معلق در نیویورک آمریکاست که بروکلین و منهتن را به هم متصل می نماید. پل بریج در سال 1870 ساخته شد و با طول 1825 متر از قدیمی ترین پل های مدرن دنیا به شمار میرود.پیچیدگی سازه پل که جزیره منهتن را با همسایه اش، محله بروکلین مرتبط می سازد، موجب شد بیش از 20 نفر در طول 13 سال زمان ساخت آن، جان خود را از دست بدهند. هزینه ساخت پل بیش از 15 میلیون دلار بود.

فانوس دریایی بل راک

سال ها پس از اینکه دریانوردان و ماهیگیران راه خود را برای بازگشت به ساحل گم نمایند و در امواج مخوف دریا غرق شوند، مهندس بریتانیایی رابرت استیونسن پیروز به طراحی و ساخت یکی از عظیم ترین فانوس های دریایی دنیا یعنی فانوس دریایی بل راک شد.

شهر زیرزمینی (شبکه زیرزمینی فاضلاب لندن)

پس از پیشرفت تکنیک شبکه های آبرسانی، ساختن شبکه های دفع فاضلاب هم مورد توجه نهاده شد. تا نزدیک 100سال پیش بیشتر گنداب روها و به ویژه کانالهای فرعی فاضلاب به صورت رو باز ساخته می شدند. پس از آشکار شدن اثر این قبیل کانال ها در پخش بیماری های واگیردار تلاش به عمل آمد که تمام گنداب روها و فاضلاب روها در زیر زمین ساخته شوند.

کانال پاناما

کانال پاناما با طول80 کیلومتراقیانوس اطلس و اقیانوس آرام را به هم متصل نموده است. این کانال در پایین ترین سطح ممکن بین دامنه هاى سرزمین کوهستانى و باریکى که آمریکاى شمالى و جنوبى را به هم وصل نموده، احداث شده است. این آبراه که در جریان یکی از عظیم ترین و دشوارترین پروژه های مهندسی در دنیا ایجاد گشته است یکی از سرشناس ترین و مهم ترین آبراه های دنیا است. ایجاد این آبراه 77کیلومتری با دشواری های بسیاری همراه بود، به نحوی که پس از خاتمه کار در مجموع 27500 کارگر جان خود را از دست داده بودند.

خط آهن صلح

پیش از پیدایش راه آهن، مردم فاصله بین سواحل شرقی و غربی ایالات متحده آمریکا را با اسب طی می کردند. در سال 1869 میلادی، شبکه خطوط راه آهن غرب و شرق، در محلی به نام پرومونتوری پوینت در استان یوتا، به هم رسیدند و بدین ترتیب غرب و شرق قاره آمریکای شمالی به یکدیگر متصل شد.

رودخانه کلرادو در دره سیاه

رودخانه کلورادو از دو کشور مکزیک و آمریکا و از پنج استان یوتا، آریزونا، نوادا، کلورادو و کالیفرنیا عبور می نماید. وزن تقریبی این سد به بیش از شش میلیون و ششصد تن می رسد و از نوعی بتون ثقیل و چگال ساخته شده که در پشت آن فشار آب حاصل از نیروی گرانشی زمین و نیروی منحنی افقی وارد می گردد.

منبع : تابناک

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

منبع: برترین ها
انتشار: 14 مرداد 1400 بروزرسانی: 14 مرداد 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1760

به "عجایب هفتگانه صنعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجایب هفتگانه صنعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید