سرگیجه و استفراغ

به گزارش صبح مهریز، سرگیجه و استفراغ علائم مرتبط با عوارض مختلف پزشکی می باشند. هر چند این عوارض بسیار متداول بوده و احتمالاً خطرناک نمی باشند، اما این علائم می توانند حاکی از سوء عملکرد در قسمت هایی از بدن باشند.

سرگیجه و استفراغ

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

سرگیجه و استفراغ علائم مرتبط با عوارض مختلف پزشکی می باشند. هر چند این عوارض بسیار متداول بوده و احتمالاً خطرناک نمی باشند، اما این علائم می توانند حاکی از سوء عملکرد در قسمت هایی از بدن باشند.

سرگیجه شرایطی است که در آن فرد احساس سبکی سر و یا ضعف و غش می نماید، به طوری که تمام چیزهای اطراف به نظر می رسد در حال چرخیدن می باشند. این حالت به طور کلی به علت بالا یا پایین بودن فشار خون، کم خونی، کم شدن آب بدن، گرما زدگی، مسائل قلبی یا مغزی یا سرگیجه ایجاد می شود. از سوی دیگر استفراغ شرایطی است که در آن محتویات درون معده به وسیله دهان بالا آورده می شود. این حالت به طور کلی به علت بیماری های دستگاه گوارش مانند مسمومیت غذایی یا آنفولانزا بوجود می آید. مواقعی وجود دارد که هر دو این شرایط، به طور همزمان رخ می دهند. دچار شدن به یکی از این حالت ها به میزان کافی ناراحت کننده است چه برسد به آنکه هر دو اینها را تجربه کنید.

علتهای استفراغ و سرگیجه

چندین عارضه پزشکی وجود دارد که در آنها این دو نشانه یعنی استفراغ و سرگیجه با هم اتفاق می افتند. آنها را در ادامه خواهید دید:

دل آشوبی و تهوع ناشی از حرکت

افراد مختلفی داشتن حالت تهوع ناشی از حرکت را هنگامی که سوار بر کشتی بوده (دریازدگی) و یا در اتومبیل، اتوبوس و غیره در حال حرکت بوده اند را تجربه نموده اند. حرکت مداوم موجب برهم خوردن احساس تعادل و توازن آنها شده و در نتیجه احساس سرگیجه و تهوع به آنها دست می دهد. و در پی آن استفراغ رخ می دهد. اغلب مهمانداران آموزش هایی را به مسافران پرواز جهت استفاده از کیسه های قهوه ای در صورت داشتن حالت تهوع می دهند. علائم سرگیجه و استفراغ ناشی از حرکت زمانی رخ می دهد که پیغام های متناقضی به مغز ارسال شود. این سردرگمی و تعارض منجر به پیدا شدن این علائم می شود.

بارداری

سرگیجه و استفراغ در طول سه ماهه اول بارداری به طور معمول در بسیاری از زنان دیده می شود. سرگیجه ممکن است نشانه فشار خون پایین باشد. علاوه بر این، هنگامی که یک زن باردار به سرعت می ایستد، این حرکت ایستادن ناگهانی موجب افت فشار خون گشته (افت شرایطی فشار خون) و نتیجه آن احساس سبکی سر خواهد بود. ایستادن در اتاق های خفه یا دم نموده و گرم و مکان های شلوغ هم منجر به گرم شدن بیش از حد بدن شده و منتهی به سرگیجه و حالت تهوع می شود. همانطور که رحم در سه ماهه دوم بزرگتر می شود، بر روی رگهای خونی فشار وارد می نماید و مجدداً منتهی به سرگیجه می شود. اعتقاد بر این است که بالا بودن میزان هورمون ها در طول دوران بارداری موجب حالت تهوع و استفراغ می شود.

ترس از مکان های شلوغ یا بیماری انزوا طلبی

نوعی اختلال اضطرابی است که اعتقاد بر این است شامل ترس از مکان های عمومی، ازدحام جمعیت، پل ها و فضاهای باز می شود. این نوع ترس، معمولا خانم ها را در اوایل دوران بزرگسالی تحت تأثیر قرار می دهد. شخص بیمار در محیط های نا آشنا و یا مکان هایی که احساس می نماید کنترل بسیار کمی از آن دارد دچار اضطراب می شود. این شرایط موجب می شود احساس کند در چنین موقعیتی گرفتار شده و مورد احاطه قرار گرفته است و آغاز به وحشت می نماید. سرگیجه، استفراغ، ناراحتی و درد شکم، تعریق بیش از حد، و غیره برخی از علائم و نشانه های ترس از مکانهای شلوغ می باشد. سرگیجه ممکن است موجب شود شخص تعادل خود را از دست داده و یا در موارد شدید به غش یا بی هوشی فرد منجر می شود.

لابیرنتیت یا التهاب گوش درونی

این اختلال شامل التهاب و ناراحتی گوش داخلی است. این ناراحتی و تورم منتهی به نقص در عملکرد گوش می شود، به گونه ای که توانایی گوش داخلی جهت حفظ تعادل مختل می شود. بنابراین، فرد احساس تهوع و سرگیجه می نماید. علاوه بر این علائم، فرد ممکن است با از دست دادن شنوایی و وزوز گوش روبرو شود.

اُِوردوز کافئین (مصرف بیش از حد کافئین)

مصرف بیش از احتیاج کافئین منجر به اُوردوز کافئین می شود. نوشیدنی های غیر الکلی، شکلات، قهوه، برخی انواع چای معمولا حاوی میزان کمی کافئین بوده و عموماً منتهی به موارد اوردوز نمی شوند. با این حال، مواد محرک بدون نسخه موجب اکتیو و فعال ماندن ذهنی می شوند و هنگامی که به حد افراط مصرف شوند، منجر به اوردوز کافئین می گردند که منتهی به علائمی همانند مسائل تنفسی، کشش عضلات، افزایش ضربان قلب، سرگیجه، استفراغ، اسهال، توهم، لرزش و حتی شوک می شود. سرگیجه به این علت به وجود می آید که کافئین محرک زا میزان جریان خون به مغز را کاهش می دهد.

مسمومیت مونوکسید کربن

مونوکسید کربن، گاز بی بو ساطع شده از خودرو و یا هر چیزی که بنزین، چوب، زغال سنگ، و غیره می سوزاند، است و هر ساله علت مرگ هزاران نفر در شمال امریکا به شمار میرود. این گاز خطرناک به هنگام استنشاق جایگزین مولکول های اکسیژن در سلول های قرمز جریان خون می شود. آنها بعلاوه از ورود اکسیژن به خون جلوگیری نموده و در نتیجه اندام های حیاتی بدن مانند مغز، قلب، کلیه ها، و غیره را محروم از اکسیژن می سازند. در بیشتر موارد بچه ها و افراد مسن در معرض خطر مسمومیت با مونوکسید کربن قرار داشته و این امر منجر به سرگیجه، تنگی نفس، سردرد، شوک، تهوع، استفراغ یا بیهوشی می شود. تشخیص سریع این علائم و دور شدن از منبع مونوکسید کربن بسیار اهمیت دارد.

اندومتریوز

رحم با یک لایه بافت به نام آندومتریوم یا غشاء داخلی رحم پوشانده شده، که عملکرد واقعی آن هنگامی دیده می شود که خانمی آبستن می شود. در زمان های دیگر، رحم هر ماه در طول چرخه قاعدگی از شر آندومتریوم خلاص می شود. با این حال هنگامی که آندومتریوم شرع به رشد در خارج از رحم ، مانند لوله های فالوپ، تخمدان ها و نواحی دیگر در حفره لگن می نماید، گفته می شود که فرد از بیماری اندومتریوز رنج می برد. علائم و نشانه های این بیماری سرگیجه، خستگی، ضعف عضلانی، استفراغ، و غیره می باشد. جاری شدن زیاد خون در دوران قاعدگی عمدتاً مسئول سرگیجه می باشد.

سرگیجه و استفراغ با هم در بسیاری از شرایط های پزشکی دیگر مانند اندومتریوز، بیماری منیر، اختلالات هراس، زخم های گوارشی، آنفولانزا، تهوع و استفراغ شدید، و غیره دیده می شوند. اگر چه استفراغ و سرگیجه شرایط های خطرناکی نیستند، اما می توانند نشان دهنده چیزی مضر باشند. بنابراین، اگر تحت هر شرایطی این علائم با تب، آسیب دیدگی سر، تاری دید، تنگی نفس یا درد قفسه سینه همراه باشند بایستی بلافاصله با پزشک خود مشورت نمایید.

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1856

به "سرگیجه و استفراغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرگیجه و استفراغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید