روستای بهرغان فارس گردشگران را در تابستان به خود فرا می خواند

به گزارش صبح مهریز، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، روستای بهرغان فارس گردشگران را در تابستان به خود فرا می خواند.

روستای بهرغان فارس گردشگران را در تابستان به خود فرا می خواند

بهرغان به عنوان مرکز دهستان شش پیر در همسایگی روستای برشنه است و از مرکز شهرستان عنی اردکان حدود یک کیلومتر فاصله دارد و در محور اصلی شیراز به سپیدان واقع شده است؛ بنابراین دسترسی به طبیعت زیبای آن چندان سخت نیست.

رودخانه ای که از این روستا میگذرد از ارتفاعات سپیدان سرچشمه می گیرد و با به هم پیوستن چندین چشمه سار پر آب ادامه مسیر می دهد. اطراف این رودخانه پر آب را درختان انبوه گردو، چنار و سپیدار پوشانده که خنکای آن این روزها طبیعت گردان پرشماری را به سوی خود می کشاند.

میانگین درجه حرارت سالانه بهرغان کمتر از 15 درجه سانتیگراد است، در سالهای پرآبی بیش از 700 میلیمتر بارش دارد، رودخانه بزرگی که از بهرگان میگذرد آبی شیرین و گوارا دارد طوریکه منبع سه آب معدنی شهرستان سپیدار است.

رودخانه بهرغان در پیچ و تابی ممتد از میان 2 کوه میگذرد و با سخاوت همیشگی خود کشاورزی و دامداری پربرکتی را برای مردم روستا فراهم نموده است، این رودخانه در انتها با گذشتن از نورآباد و یکی شدن با رودخانه زهره به خلیج فارس می ریزد.

لذت استراحتی تابستانه در سایه سار درختار چنار، گردو و سپیدار حاشیه رود و تنفس هوای مطبوع کوهستانی، بهرغان را بویژه در بهار و تابستان مقصد گردشگری بسیاری از طبیعت دوستان فارس و استانهای همسایه می نماید.

فضای روحانی امامزاده مالک بهرغان نیز بر روی اکوتوریستهای این روستا دری گشاده دارد.

آب و هوای مطبوع، برخورداری از رودخانه خروشان و شیرین و نزدیکی به مرکز شهرستان همگی قابلیتهایی است که میتواند اقتصاد روستا و اشتغال جوانان بهرغانی را به پیش براند، اما این امر نیازمند نقویت زیرساختهای گردشگری است تا مهمانان این روستا سفری به آسودگی داشته باشند و در آمد صنعت پاک گردشگری نیز نصیب روستای میزبان گردد.

اما روستای یک هزار و 90 خانواری بهرغان برای مهمانپذیری از حجم بالای گردشگران تابستانی خود با کمبودهایی زیرساختی نیز روبروست. چنانکه دهیار این روستا معتقد است تقویت زیرساختهای اقامتی با الگوی بومگردی در این روستا لازم است.

علی قاسمی نژاد ضمن معرفی جاذبه های گردشگری بهرغان گفت: هم اکنون تنها خانه مسافرها پذیرای گردشگران هستند که آن هم تنها در یک مورد یک ساختمان سه طبقه به طور اختصاصی به این امر اختصاص داده شده و در بقیه موارد، مردم روستا یک طبقه از خانه خود را که در آن سکونت ندارند در روزهایی از سال به اسکان مسافران اختصاص می دهند.

او اضافه نمود: با توجه به حجم بالای مسافران بویژه در بهار و تابستان ایجاد اقامتگاه هایی بویژه با الگوی بومگردی ضرورت دارد و مورد استقبال قرار می گیرد.

به گفته قاسمی نژاد، براساس قدیمی ترین سند بدست آمده، بهرغان 580 سال سابقه دارد اما اکنون شمار زیادی از بافت تاریخی آن باقی نمانده است، هرچند هنوز هستند خانه های خشتی زیبایی که در صورت تجهیز و بهسازی می توانند مامن گردشگران و دوستداران زندگی در فضایی سنتی باشد.

دهیار روستای خوش آب و هوا بهرغان دیگر زیرساختهای لازم برای تقویت اقتصاد گردشگری روستا از قبیل ایجاد چشمه های سرویس بهداشتی را نیز لازم دانست و اذعان کرد: هم اکنون سرویس بهداشتی عمومی در روستا وجود ندارد و چند سرویس دهیاری در ساعتهای فعالیت دفتر در اختیار عموم گذاشته می گردد.

رسیدن به رودخانه خروشان بهرغان برای گردشگران سخت نیست، چرا که تا 500 متری آن راه آسفالت وجود دارد اما قاسمی نژاد معتقد است که آسفالت کردن همین 500 متر خاکی نیز می تواند به عنوان یکی از زیرساختها در دستور کار قرار گیرد.

گردشگرانی که به بهرغان می روند فرصت حضور در طبیعت زیبای روستای برشنه را نیز دارند، جایی که رودخانه و چشمه پر آب و سرکش شش پیر با نشات گرفتن از کوه رنج و رسیدن به دریاچه برم توجه هر طبیعت دوستی را در تفرج های تابستانه به خود جلب می نماید.

منبع: همگردی
انتشار: 21 مرداد 1402 بروزرسانی: 21 مرداد 1402 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 2294

به "روستای بهرغان فارس گردشگران را در تابستان به خود فرا می خواند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای بهرغان فارس گردشگران را در تابستان به خود فرا می خواند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید