دشواری های اجرای قرنطینه کرونا در بلاروس

به گزارش صبح مهریز، بلاروس برغم افزایش مبتلایان به ویروس کرونا شرایط قرنطینه را پس از مدت کوتاهی لغو نموده است، مدارس بازگشایی، مقدمات جشن روز پیروزی در این کشور در حال اجرا و مسابقات ورزشی هم در جریان است.

دشواری های اجرای قرنطینه کرونا در بلاروس

اگر چه به شهفرایندان توصیه شده که دست خود را بشویند و ماسک بزنند، اما هیچ محدودیتی برای تردد وجود ندارد.

الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهوری بلاروس درباره تدابیر کرونا گفته است که شمار مبتلایان به ویروس کرونای جدید (کووید-19) در حال افزایش است اما برنامه ای برای قرنطینه سراسری نداریم. او دلیل معینی برای نداشتن برنامه قرنطینه در کشورش اعلام ننموده است.

این موضوع در حالی است که سازمان دنیای بهداشت اعلام نموده است که شکستن مقررات ممنوعیت تردد در شرایط شیوع کرونا به معنی خودکشی جمعی است.

بلاروس 10 میلیون نفری با کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی، و لتونی هم مرز است. پایتخت آن شهر مینسک است،

در تاریخ 20 آوریل (اول اردیبهشت)، پس از لغو قرنطینه دو هفته ای، دانشجویان و دانش آموزان در بلاروس تحصیلات آخرین فصل سال تحصیلی را شروع کردند. البته والدین رسما حق دارند که فرزندان خود را به مدرسه نبرند.

بلاروس همچین در تدارک برگزاری جشن روز پیروزی است در حالی که روسیه به خاطر نگرانی از بدتر شدن شرایط کرونا مراسم جشن روز پیروزی را که یکی از مهم ترین مناسبت های ملی این کشور است،لغو نموده است.

روز پیروزی روزی است که به یاد پیروزی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی بر آلمان نازی در جنگ کبیر میهنی، هر سال 9 ماه می (20 اردیبهشت) جشن گرفته می گردد.

پایگاه اطلاع رسانی ناوینی بای بلاروس (naviny by) اعلام نموده است که تا امروز 26 آوریل (هفتم اردیبهشت) در بلاروس 67 نفر در اثر کرونا جان خود را از دست داده اند و بیش از 9 هزار و 590 نفر به این ویروس آلوده شده اند.

شک و بی اعتمادی روزنامه نگاران و مردم عادی این کشور نسبت به اطلاعات رسمی درباره این ویروس در شبکه های اجتماعی رو به افزایش است. آن ها می گویند وزارت بهداشت این کشور آمار صحیح را ارائه نمی نماید.

از زمان شیوع کرونا، وزارت بهداشت بلاروس گفته که آمار مبتلایان را اعلام می نماید. در آخرین کنفرانس خبری در تاریخ 14 آوریل (26 فروردین)، النا بوگدان، معاون وزیر بهداشت کشور اعلام نمود که روزانه بین 340 تا 360 فرد مبتلا به کووید- 19 گزارش شده است و تعداد آن ها بدون تغییر بوده است.

او پیش بینی نموده بود، که چنین شرایطی تا دو سه هفته دیگر ادامه خواهد خواهد یافت. ولی یک روز پس از این کنفرانس، 447 مورد ابتلای جدید و روز 16-ام آوریل 575 مورد آشکار شد. بطوری که تعداد مبتلایان در بلاروس در آن دو روز از اوکراین کشور همسایه پیشی گرفت.

اوکراین با وجود اقدامات شدید برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، از نظر عفونت کرونادر رده دوم جمهوری های شوروی سابق قرار داشت. آمار کرونا در اوکراین هشت هزار و 125 مبتلا و 201 نفر فوتی اعلام شده است.

بعد از آن کنفرانس وزارت بهداشت بلاروس آماری از تعداد مبتلایان به مدت سه روز منتشر نکرد. تنها در 20 آوریل (اول اردیبهشت)، وزارتخانه آمار جدیدی را منتشر کرد که اذعان داشت بیش از 500 نفر در طی دو روز به کویید-19 آلوده شده اند.

اما هنگامی که این وزارتخانه سکوت اختیار نموده بود، الکساندر لوکاشنکو رییس جمهوری این کشور در مراسم عید پاک در شهر مینسک شرکت کرد. این درحالی است که روحانیت از بلاروسها خواسته است که در تعطیلات در مراسم مذهبی و کلیسا حضور پیدا ننمایند.

به گزارش پایگاه خبری nv.ua لوکاشنکو در مراسم عید پاک در کلیسا گفته بود تصمیم من در باره ویروس کرونا و برداشتن قرنطینه درست است. من فکر نمی کنم که اشتباهی مرتکب شده باشیم. من فکر می کنم زندگی افراد در دستان خودشان است. هرکسی می تواند زندگی خود را بهتر برنامه ریزی کند.

رئیس جمهور بلاروس همچنین مردم کشورش را به درمان کرونا به وسیله نور آفتاب توصیه کرد وآن ها را دعوت کرد که در خانه بمانند و تنها برای هواخوری به بیرون فرایند.

هنگامی که شیوع بیماری جدید ویروس کرونا شروع شد، لوکاشنکو به مردم توصیه کرد که صبحانه، ناهار و شام میل نمایند، خود را شست و شو نمایند تا از انتشار ویروس جلوگیری گردد. بعداً، هنگامی که تعداد موارد در این کشور افزایش یافت، وی اعلام نمود که هیچ کس در اثر کرونا در بلاروس جان خود را از دست نداده و نخواهد داد.

رئیس جمهور حتی علیه کسانی که در اثر ویروس جان باخته اند، صحبت نموده است. وی در اظهارنظری در توضیح مرگ دشکیویچ از هنرمندان این کشور گفت: او تقریباً 80 سال سن داشت، چرا در کوچه و خیابان قدم زد و دوباره به سر کار آمد.

در هفته های اخیر، در بلاروس شایعات زیادی در شبکه های اجتماعی در خصوص واکنش وزارت بهداشت به ویروس کرونا منتشر شده است. بسیاری بر این باورند که این نهاد یا آمار اصلی را پنهان نموده است یا بطور معین آن را به شکلهای دیگر برای گمراه کردن مردم ارائه می دهد.

روزنامه نگاران بارها از عدم دقت در آمار وزارت بهداشت ابراز نگرانی نموده اند.

اتحادیه روزنامه نگاران بلاروس در ماه مارس از مقامات خواسته بود که اطلاعات دقیقی در خصوص ویروس کرونا ارائه نمایند و حق دسترسی مردم به اطلاعات را نقض ننمایند هز چند این توصیه ها نیز نتیجه نداده است.

رسانه های دولتی در خصوص کرونا با احتیاط عمل نموده اند و بیشتر گزارش می دهند که کشور برای تامین ماسک مسئله ای ندارد و از این نظر کاملا مجهز است. سطح خدمات پزشکی هم خوب است.

با این حال، بیشتر مردم کشور اقدامات احتیاطی را انجام می دهند. آن ها به ندرت به بیرون می فرایند و در خیابان فاصله زیادی دارند. کافه ها و رستوران ها به دلیل کمبود مشتری به طور موقت تعطیل شده اند.

در تاریخ 20 آوریل (اول اردیبهشت)، پس از لغو قرنطینه دو هفته ای، دانشجویان در بلاروس تحصیلات آخزین فصل سال تحصیلی را شروع کردند. البته والدین رسما حق دارند که فرزندان خود را به مدرسه نبرند.

طبق آمار، بیش از 400 پزشک در بلاروس به کرونا آلوده هستند. دولت قول داده است که از نظر اقتصادی از آن ها حمایت کند. با این حال، یاری واقعی برای کارکنان بهداشت و درمان نه از طرف مقامات بلکه از سوی فعالان جامعه مدنی صورت می گیرد. آن ها با راه اندازی یک کمپین ویژه برای تهیه منابع مورد احتیاج پزشکان اقدام به جمع آوری پول می نمایند.

بعضی رستوران ها برای تهیه وعده های غذایی برای پزشکان اقداماتی انجام داده اند. تاجران نیز به پزشکان یاری می نمایند. شهفرایندان بلاروس در شبکه های اجتماعی از یکدیگر سؤال می نمایند، کشوری که حتی شمار بیماران را نمی تواند معین کند به چه درد می خورد. ،ایرنا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و دنیا رااینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 7 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 992

به "دشواری های اجرای قرنطینه کرونا در بلاروس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دشواری های اجرای قرنطینه کرونا در بلاروس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید