توئین پیکس: بازگشت؛ بهترین فیلم دهه اخیر از نگاه مجله کایه دو سینما

به گزارش صبح مهریز، مجله کایه دو سینما فصل سوم مجموعه تلویزیونی توئین پیکس با عنوان توئین پیکس: بازگشت (Twin Peaks: The Return) را به عنوان بهترین فیلم یک دهه اخیر انتخاب کرد.

توئین پیکس: بازگشت؛ بهترین فیلم دهه اخیر از نگاه مجله کایه دو سینما

انتخاب مجله کایه دو سینما از این نظر تصمیمی جنجالی است که معین نیست دقیقا این اثر دیوید لینچ را باید یک فیلم در نظر بگیریم یا یک مجموعه تلویزیونی. از سال 2017 زمانی که پخش توین پیکس آغاز شد اختلاف نظری میان منتقدان پدید آمد که این اثر به چه مدیومی تعلق دارد.

در هر حال توئین پیکس: بازگشت در صدر فهرستی قرار گرفته که مجله مشهور کایه دو سینما به عنوان 10 فیلم برتر این دهه برگزیده است. لینچ تنها کارگردان آمریکایی است که در این لیست حضور دارد. لیستی که در عین حال شامل آثاری چون هولی موتورز (Holy Motors) به کارگردانی لئوس کاراکس ساخته سال 2012، عمو بونمی که زندگی های گذشته اش را به یاد می آورد (Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives) به کارگردانی اپیچاتپونگ ویراستاکول ساخته سال 2010 و تونی اردمان (Toni Erdmann) به کارگردانی مارن آده می گردد.

مجله کایه دو سینما سال 1951 توسط آندره بازن، ژاک دونیول-والکروز و جوزف-ماری لو دوکا تاسیس شد. شهرت زیاد این مجله در سال های بعد با وجود نویسندگان و دست اندرکارانی چون ژاک ریوت، ژان-لوک گدار، کلود شابرول، اریک رومر و فرانسوا تروفو تثبیت شد؛ چهره هایی که مدتی بعد آغاز به فیلم سازی کردند و به چهره های شاخص موج نو سینمای فرانسه تبدیل شدند. کایه دو سینما قدیمی ترین مجله فرانسوی زبان سینما و یکی از مشهورترین مجلات سینمایی دنیا است.

مدتی پیش جیم جارموش یکی از چهره های برجسته سینمای مستقل آمریکا نیز در گفت وگویی با ورایتی گفته بود بهترین نمونه سینمای آمریکا در یک دهه اخیر را باید در توئین پیکس: بازگشت یافت. او این اثر را یک شاهکار و فیلمی 18 ساعته که به زیباترین و ماجراجویانه ترین شکل غیرقابل درک و رویاگون است، نامیده بود.

توئین پیکس: بازگشت در عمل به شکل هفتگی و به عنوان یک مجموعه تلویزیونی کوتاه روی آنتن رفت اما لینچ این پروژه را همچون یک اثر سینمایی و به عنوان یک فیلم ساخته بود که هنگام پخش به 18 قسمت یک ساعته تبدیل شد.

پیش از سال 2017 و آغاز پخش توئین پیکس: بازگشت در سال های 1990 و 1991 این مجموعه در قالب 30 قسمت توسط دیوید لینچ و مارک فراست ساخته شده بود.

در ادامه می توانید فهرست 10 فیلم برتر یک دهه اخیر را که توسط مجله کایه دو سینما انتخاب شده ببینید:

1- توئین پیکس: بازگشت / Twin Peaks: The Return

کارگردان: دیوید لینچ

2- هولی موتورز / Holy Motors

کارگردان: لئوس کاراکس

3- کن کن کوچولو / Ptit Quinquin

کارگردان: برونو دومن

4- عمو بونمی که زندگی های گذشته اش را به یاد می آورد / Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives

کارگردان: اپیچاتپونگ ویراستاکول

5- کتاب تصویر / The Image Book

کارگردان: ژان لوک گدار

6- تونی اردمان / Toni Erdmann

کارگردان: مارن آده

7- مادر من / My Mother

کارگردان: نانی مورتی

8- مالیخولیا / Melancholia

کارگردان: لارس فون تریر

9- زیر پوست / Under the Skin

کارگردان: جاناتان گلیزر

10- مورد عجیب آنجلیکا / The Strange Case of Angelica

کارگردان: مانوئل دی الیویرا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 644

به "توئین پیکس: بازگشت؛ بهترین فیلم دهه اخیر از نگاه مجله کایه دو سینما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توئین پیکس: بازگشت؛ بهترین فیلم دهه اخیر از نگاه مجله کایه دو سینما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید