بازسازی خانه: تهیه و وارد کردن مواد برای بازسازی تخت جمشید کار سخت و غیرممکنی نیست

به گزارش صبح مهریز، ایلنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، تهیه و وارد کردن مواد برای بازسازی تخت جمشید کار سخت و غیرممکنی نیست.

بازسازی خانه: تهیه و وارد کردن مواد برای بازسازی تخت جمشید کار سخت و غیرممکنی نیست

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

افشین یزدانی (دکترای باستان شناسی) با اشاره به آنکه هنوز زمان زیادی از ایجاد یک برش عمیق با چکش های برقی بر بستر تراش خورده باستانی و تخریب بخشی از تخت جمشید نمی گذرد، یادآور شد: اگرچه ساخت یک دیواره آجری با پلاستر سیمان که به صورت بسیار ناشیانه و مبتدی و دور از شان تخت جمشید در نمای پلکان ورودی پس از نقدهای کارشناسی و دستور مدیران ارشد وزراتخانه جمع آوری شد اما رفتارهایی چون برش بستر صخره ای باستانی هیچگاه قابل اصلاح و بازگرداندن به شرایط اولیه و نخست خود نخواهد بود.

او ادامه داد: باتوجه به شناخت کلی که از شرایط اعتبارات مجموعه میراث جهانی تخت جمشید در دوران مدیریت اخیر این مجموعه داریم بر آن شدیم تا در خصوص مصالح بازسازیی مورد احتیاج و چگونگی تأمین آن یک آنالیز انجام دهیم.

این باستان شناس اضافه کرد: براساس نظر کارشناسان مطلع، مواد بازسازیی مورد احتیاج و استفاده مجموعه تخت جمشید با نام تجاری لدان دارای سه گونه متفاوت و تعیین به نامهای C30، MTX-Lو TA1 است که جهت ساخت ملات یا تزریق درون درزهای بسیار ظریف ایجاد شده در سنگها مورد استفاده قرار می گیرد. خوشبختانه در ایران شرکتهایی تخصصی در زمینه حفاظت و بازسازی فعالیت دارند که این مواد را از کشورهایی مانند ایتالیا وارد نموده و تحویل پایگاه میراث جهانی دهند.

یزدانی با اشاره به آنکه تهیه و وارد کردن این مواد برای بازسازی تخت جمشید کار سخت و سخت و غیرممکنی نیست، ادامه داد: در تماس با یکی از این شرکتها که در سالهای گذشته همکاری نزدیک و تنگاتنگی با محوطه های میراث جهانی تخت جمشید و پاسارگاد داشت، ضمن رد ادعای سخت بودن واردات و تأمین مواد بازسازیی آهکی فرآوری شده مورد احتیاج، آمادگی خود را برای تأمین و تحویل هرچه سریع تر هر میزان از این مواد از کف وزنی 100 کیلوگرم به قیمت کیلویی در حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان اعلام نمودند.

به بیان دیگر برای تأمین 100 کیلو انواع لدان مورد احتیاج دستکم دو یا سه سال مجموعه ای چون محوطه میراث جهانی تخت جمشید، اعتبار 150 تا 170 میلیون تومان کفایت می نماید و جالب آنکه این مبلغ برای سالهای گذشته با توجه به پایین تر بودن نرخ دلار بسیار کمتر از این بوده است. شرکت مورد نظر در پاسخ به پرسش ما در رابطه با سفارش خرید مواد بازسازیی از سوی مدیریت تخت جمشید در دو سه سال گذشته اینگونه پاسخ داد که مأمور خرید تخت جمشید در سال گذشته تنها سفارش 40 کیلوگرم لدان داد که با توجه به کف سفارش 100 کیلوگرم که در سال گذشته تنها 100 میلیون تومان اعتبار برای آن مورد احتیاج بود به بهانه کمبود اعتبار کافی از خرید آن منصرف شده و تنها به سفارش دادن 400 کیلو آهک هیدراته به قیمت کلی کمتر از 4 میلیون تومان و میزان اندکی چسب بازسازیی آن هم برای مجموعه پاسارگاد اکتفا کردند.

این باستان شناس اعلام نمود: نکته مورد توجه آن است که با وجود انصراف مدیریت تخت جمشید از خرید 100 کیلوگرم لدان که می توانست احتیاج بیش از یک سال تخت جمشید و پاسارگاد را مرتفع کند به بهانه کمبود اعتبار، در دوران مدیرتی ایشان از سالهای 97 تا 99 بیش از چند ده میلیارد تومان اعتبار در قالب ردیف بودجه و دیگر اعتبارات به تخت جمشید و پاسارگاد اختصاص یافته که صرف هزینه هایی چون ساخت سوله در حریم ممنوعه و بکارگیری بیش از 10 دانش آموخته باستان شناسی تنها برای مجموعه تخت جمشید بدون ارزیابی احتیاجهای کارشناسی شده است.

عدم تأمین مواد و مصالح بازسازیی مورد احتیاج برای مجموعه های تخت جمشید و پاسارگاد به وسیله مدیریتی که میلیاردها تومان اعتبار در سالهای گذشته در اختیارش بوده است بنا به ادعای یکی از کارشناسان بازسازی در پاسارگاد موجب شد تا به تغییر در شیوه کار بازسازی و کار با آهک هیدارته که بسیار مقرون به صرفه تر است، اقدام گردد. بعلاوه یکی از نیروهای پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از این موضوع گله و شکایت جدی دارد که پایگاه بجای جذب چندین بازسازیکار خبره یا حتی چند کارگر ساده جهت انجام کارهای فیزیکی در حوزه بازسازی، شرایط را در محوطه ای به اهمیت تخت جمشید به سمتی برده که امروزه و بویژه پس از بازنشستگی چندین تن از نیروهای کارآزموده این مجموعه از کمبود کارگر بازسازیکار رنج می برد و مدیریت برای کارهای بازسازیی از باستان شناس و حتی از کارشناس جغرافیایی که در دوران ایشان جذب پایگاه شده، استفاده می نماید.

او توضیح داد: حال این پرسش جدی مطرح می گردد که بر سر اعتبارات اختصاص یافته به مجموعه میراث جهانی تخت جمشید که در سه سال گذشته دستکم افزون بر چند ده میلیارد تومان بوده چه آمده که هزینه تأمین مواد اولیه بازسازی را ندارند و دست به دامن بازسازیگران بدون مرز می شوند؟

چندی پیش حمید فدایی (مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید) عنوان کرد یکی از حسن هایی که برقراری ارتباط با بازسازیگران بدون مرز برای ما داشت آن بود که بسیاری از مواد مصرفی تخت جمشید تامین شد. متاسفانه وارد کردن و انتقال این مواد که از جمله مواد آهکی تولید شده هستند، بسیار سخت است. از همان همکاری هنوز مواد زیادی به جای مانده و کوشش شده از شرکتهای بازسازیی، رزین هایی مصرفی که تقریبا تمام شده اند، تامین گردد. اکنون کسری زیادی نداریم و به مقدار ای مصالح داشتیم که نه تنها کارهای بازسازیی تخت جمشید پیش برود بلکه بتوانیم کارگاه آموزشی نیز برگزار کنیم.

او در بخش دیگری از گفتگوی خود تاکید نمود: شاید اگر مصالحی که ایتالیایی ها برایمان آورده اند را نداشتیم همین الان با مشکل تامین اعتبار برای تامین مواد و مصالح روبرو میشدیم. اصولا شرایط خوبی در تامین اعتبارات نداریم و کوششمان برای پرداخت دستمزدها و حقوق است تا انگیزه برای ادامه کار را فراهم کنیم. هرچند وزیر نو در بازدیدی که رئیس جمهور از تخت جمشید داشت کوشش کرد اما امور تخت جمشید درحال حاضر با کمبود بودجه روبروست. اعتبارات استانی به تخت جمشید تعلق نمی گیرد و نگاه ما به اعتبارات ستادی و ملی است.

منبع: همگردی
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: sobhemehriz.ir شناسه مطلب: 1991

به "بازسازی خانه: تهیه و وارد کردن مواد برای بازسازی تخت جمشید کار سخت و غیرممکنی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی خانه: تهیه و وارد کردن مواد برای بازسازی تخت جمشید کار سخت و غیرممکنی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید